– De strategiske valgene som Noso har tatt gagner ikke landsdelen, sier ledelsen i Forsvarets musikkorps Nord-Norge.

— Vi ser en klar tendens til at de bygger opp orkesteret rundt utenlandske stjernesolister i stedet for å bruke nordnorske musikere. Vi lurer på hva intensjonen med orkesteret egentlig er. Ble det ikke dannet for å styrke nordnorsk kulturliv, spør sjefen for Forsvarets musikkorps Nord-Norge (FMKN), major Ståle Hortman og hans produsent Asbjørn Abelseth i Harstad Tidende.

Les også: - Er det dirigentens timeplan eller nordnorsk kulturlivs behov som skal definere turnéplanene?

Hortman og Abelseth mener at ord-Norsk Opera og Symfoniorkester (NOSO) utnytter mulighetene for samarbeid med FMKN i altfor liten grad, og nevner en innspilling i Harstad kulturhus som et eksempel.

— Innspillinga av cd-en i Harstad kulturhus sier litt om holdningen. Innspillinga måtte av en eller annen grunn skje den uka. At det betydde at Ilios-festivalen ble kastet ut av storsalen, eller at ingen av musikerne i Divisjonsmusikken kunne være med på innspillinga, ble det ikke tatt hensyn til. Hvor stor ble ikke da ekstrakostnaden av å hyre inn 10-15 eksterne blåsere i ei uke, boende på hotell, i stedet for å bruke våre musikere.

Les også: NOSO-dirigent Lindberg svarer på kritikken

Både Hortman og Abelseth mener at symfoniorkesterets strategiske valg ikke har vært gode nok.

— De gagner ikke landsdelen. Vi trodde orkesteret skulle være av og for nordnorske musikere og publikum. I stedet ser vi en tendens til at store deler av orkesteret består av utenlandske stjernemusikere som er leid inn. Og hvis målet er å lage et best mulig symfoniorkester på kortest mulig tid, er kanskje også det den rette veien å gå, men et godt orkester bygges ikke over natta. Det må bygges over tid, sier de to til Harstad Tidende.

Publisert:

Del: