Det er ikke mange timene før Roger Waters entrer scenen i Frognerbadet med konseptet Dark Side of the Moon. Waterskonserten ble utsolgt på en time, og festivalens siste dag førstkommende søndag er også utsolgt. Men de tre dagene mellom, pakket med en internasjonale superstjerne som Lou Reed, kometene Gnarls Barkley, og med norske artister som Elvira Nikolaisen, BigBang og The National Bank går salget noe tregere. Fraværet av støtte fra Kulturrådet til årets festival gjør også sitt til for at grensen for breakeven blir høyere i 2006. – Vi trenger en ubehagelig høy beleggsprosent for at vi skal gå overskudd. Vi er i ferd med å få det til, men det er en skummel høy grense for at vi skal tjene penger, sier festivalsjef Sten Randers Fredriksen.

Sten Randers Fredriksen (Foto: norwegianwood.no)

Av Carl Kristian Johansen

— To av fem dager er utsolgt, de resterende tre dagene regner vi med å selge mye billetter ved inngangen. Per i dag ligger vi på mellom 4000 og 5000 solgte billetter på torsdag, fredag, og lørdag.

— Vi ligger faktisk bedre an vi pleier å gjøre på denne tiden. 7500 mennesker pr. dag er absolutt maks, og breakeven ligger nær en full arena. Vi er omtrent der nå, og vi er i ferd med slippe ned skuldrene, sier Sten Randers Fredriksen.

På forhånd skulle man tro at lørdagens program med blant andre Lou Reed skulle selge ut relativt kjapt. Har du noen formening om hvorfor det ikke har skjedd?

— Jeg har ikke noe godt svar det. Men de tre dagene siste dagene selger jevnt. Gammel visdom sier at man selger like mange billetter arrangementsuken som hele perioden før, men det gjelder ikke lenger. Det kan ha noe med å gjøre at det er mer populært å gå på konsert enn tidligere, og at folk gjerne vil sikre seg billett på et tidlig tidspunkt for å være sikre på å komme inn, sier Fredriksen.

Nullet
Norwegian Wood har jevnlig mottatt støtte fra Kulturrådet, men ble ”nullet” til årets festival. Pengene fra Kulturrådet har vært svært viktig for festivalen som har gått med et overskudd de siste årene, men Fredriksen sier at sett over tid har festivalen omtrent gått i null.

— Kulturrådet argumenterer med andre festivaler trenger støtte mer enn oss. Det kan være riktig i et treårsperspektiv, men sett over lengre tid er vi ikke like enige.

— Samfunnsregnskapet med at vår festival finnes er ikke en ren kostnad for staten. Vi genererer inntekter som moms, og inntekter til underleverandørene rundt oss. Og det er mange tilreisende, i år vet vi at det er kommer mange fra utlandet og 30 000 mennesker gjør noe for økonomien rundt oss. At vi da får kulturmidler tilbake, ville vært moralsk oppløftende for oss.

Festivalen møter også stadig høyere krav på honorarfronten, og Fredriksen mener også publikum krever en høyere standard enn tidligere.

— Alt dette koster penger og krever høyere kvalitet fra alle ledd i vår organisasjon.

Høy norskandel
— Vi genererer penger til alle kanter, men vi er veldig utsatt selv. I år trenger vi en ubehagelig høy beleggsprosent for at vi skal gå overskudd, denne gangen går vi ikke overskudd før vi har 30 000 mennesker her. Vi er i ferd med å få det til, men det er en skummel høy grense for at vi skal tjene penger, sier Fredriksen.

Norwegian Wood har hatt en norskandel på omkring 70% siden oppstarten i 1992. I år presenterer festivalen Elvira Nikolaisen, Bigbang, The National Bank, Corazon, Maria Mena, Vidar Vang og Minor Majority på samme scene som Lou Reed, David Gray, Martha Wainwright, Ron Sexsmith, Gnarls Barkley og Richard Hawley. En mulighet få festivaler kan tilby artister og publikum i Norge.

Underwood
Samtidig kjøres prosjektet Underwood i samarbeid med NRK P1, der en håndfull usignerte artister får muligheten til å vise seg fram for et stort festivalpublikum.

— P1 hjelper oss å administrere Underwood. Vi får presentert dem på radio, og vi har et webopplegg der folk kan stemme inn artistene fra en shortlist. I år har det kommet inn 450 demoer og vi ender opp med en grovsortering på 20 band og artister som får en omtale, og et kutt med på en CD.

— Dette er et helårsarbeid og det koster å administrere. Det ligger i sakens natur at dette ikke alltid er band som selger billetter, men heller er forbundet kostnader. Vi er i en dialog med Kulturrådet nå om prosjektstøtte for Underwood-delen av festivalen, så det finnes altså andre midler man kan søke på hos Kulturrådet, sier Fredriksen.

Norwegian Wood presenterer i år 28 band og artister, det inkluderer åtte band på Underwood-scenen lørdag og søndag. Norwegian Wood nærmer seg sitt femtende år, hva får dere til å gå på nye runder når marginene er så små?

— Det er noe med den magien som oppstår når vi føler at summen blir større en enkeltdelene, når artistene går ned i kjelleren og henter originalvaren. Jeg føler at det er en slags magnetisme i Frognerbadet som gjør at artistene gir det lille ekstra på Norwegian Wood.

— Om den magien ligger i behandlingen de får backstage, eller om det har noe å gjøre med den lille bekken som risler forbi vet jeg ikke. Vi gir uansett folk muligheten til å konsentrere seg om musikken uten andre irritasjoner, avslutter Fredriksen.

Norwegian Wood starter med Roger Waters Dark Side of the Moon onsdag 14. juni og varer til søndag 18. juni. Alle konsertene foregår i Frognerbadet, Oslo. Norwegian Wood har denne hjemmesiden. Der kan du finne oppdaterte nyheter, fullt program, og detaljer om billettsalg.

Publisert:

Del: