Som resultat av et samarbeid mellom Norges musikkhøgskole, Norsk kulturråd, NRK og Simax Classics, lanserer Simax en ny serie på i alt 10 album med gamle opptak av norske utøvere fra 1945 og frem til i dag.

Norske utøvere, Simax 2006

“Hvem skaper historie? Det er gjerne komponistene som blir stående”, skriver Simax i teksten til utgivelsen. Selskapet peker på at utøvere gjerne er kjente i sin samtid, for så å forsvinne ut av musikkhistorien – til tross for at de har viktige roller som fortolkere og tradisjonsbærere.

I denne serien på i alt ti album, er målet å presentere norske utøvere som har satt spor etter seg. Opptakene er hentet fra NRKs arkiver, og i første omgang er det utøverne Marit Isene, Ernst Glaser, Arild Sandvold, Ørnulf Gulbransen og Robert Riefling man får høre. Felles for disse fem er at de alle var lærere ved Norges musikkhøgskole, hvor de videreformidlet sin kunnskap til dem som i dag er på toppen av sin musikalske karriere. “Det er med slike musikere historie oppstår”, skriver Simax.

Om utøverne skriver Simax følgende:

“Marit Isene (1923-2003) debuterte i 1946, og på 50-tallet ble hun oppdaget og engasjert av Sir Georg Solti til rollen som Leonore i Beethovens Fidelio. På terskelen av en stor internasjonal karriere ble Isene hentet til opprettelsen av den Norske Opera av Kirsten Flagstad – til enorm glede og berikelse for det hjemlige publikum. Opptakene på denne utgivelsen viser en stemme- og tolkningskraft på internasjonalt toppnivå.

Fiolinisten Ernst Glaser (1904-74) virket som konsertmester i Oslo Filharmoniske Orkester i en mannsalder, og urfremførte en mengde norske verk i sin karriere som solist. På denne platen møter vi en fremragende stryker i briljante tolkninger av vakre og svært virtuose småstykker, akkompagnert av sin kone, pianistinnen Kari Aarvoll Glaser.

Domorganisten, korlederen, komponisten og pedagogen Arild Sandvold (1895-1984) satte sitt stempel på den kirkemusikalske utviklingen i landet i nærmere to mannsaldre. Opptaket vi her hører er hentet fra Paulus kirke i Oslo, der ett av hans favorittinstrumenter sto, i en fremførelse som sier det meste. Fløytisten Ørnulf Gulbransen (1916-2004) var ansatt i Oslo-filharmonien i 30 år. Som utøver var han på den ene siden samspillets mann, men han var også en suveren solist og samarbeidet med verdensnavn som Rudolf Serkin og Pablo Casals.

Robert Riefling (1911-88) var den første norske pianisten som spilte J. S. Bachs Das wohltemperierte Klavier i sin helhet på konsert. Han spilte verket inn to ganger (bl.a. for Decca) og samtlige Beethovensonater kom også ut på plate.”

På platen finner du følgende verk:
Strauss: Ständchen, Zueignung · Wagner: Dich, teure Halle · Verdi: Stride la vampa!, Condotta ell’era in ceppi · Lie: Norsk dans nr. 2 · Elgar: Serenade · de Falla (arr. Kreisler): Spansk dans nr. 1 · Kreisler: La Gitana · Moszkowski (arr. Sarasate): Guitarre · Etude Caprice · Trad.: Turkey in the Straw · L.M. Lindeman: Variasjoner over koralen: Hvo ene lader Herren raade · Kvandal: Konsert for fløyte og strykere, op. 22 · J.S. Bach: Kromatisk fantasi og fuge i d-moll · Sicilienne

Se ellers www.simax.no

Publisert:

Del: