Seks nålevende, norske samtidskomponister er representert med verker under Oslo Kammermusikkfestival, som starter idag, fredag 16. august. Her kan du lese mer om de seks – og når stykkene deres skal fremføres. Neste uke blir det blant annet urpremiere på Egil Hovlands nye verk “Sacred concert for bassoon and mixed choir”, som skal fremføres av Oslo Domkor.

Norske samtidskomponister er slett ikke satt på siden når den fjortende utgaven av Oslo Kammermusikkfestival arrangeres fra 16. til 25. august. Ballade bringer her videre festivalens egen presentasjon av de seks komponistene som det i år settes et søkelys på.

Rolf Wallin (1957 – ) har like sterk musikalsk bakgrunn innen jazz, avantgarde-rock, tidlig musikk og tradisjonell klassisk komposisjonsutdannelse, det siste ved Norges Musikkhøgskole (Finn Mortensen/Olav Anton Thommesen) og University of California, San Diego. Hans komposisjoner spenner over et vidt spekter fra “absolutt” musikk til musikkteater, fra intuitiv musikk for dans og performance til streng computerstøttet komposisjon i instrumentalmusikken. Sett under ett vitner hans produksjon om en søken etter å balansere en sterk formkonstruksjon med en like sterk uttrykksvilje. Rolf Wallin ble tildelt Nordisk Råds store Musikkpris i 1998 for sin konsert for klarinett og orkester fra 1995/96. “Id” fremføres av Ungdomssymfonikerne, dirigert av Ole Kristian Ruud, under åpningskonserten i Oslo Konserthus fredag 16. august, klokken 19.

Olav Anton Thommesen (1946 – ) står i fremste rekke blant norske komponister, og har mottatt bestillinger fra alle de store norske orkestre og festivaler og fra institusjoner i utlandet. Hans omfattende kunnskaper om bl.a. musikkhistorie og filmmusikk har gjort ham til en ettertraktet lærer, foredragsholder og intervjuobjekt. Han er professor i komposisjon ved Norges Musikkhøgskole, hvor han har undervist siden 1972. Olav Anton Thommessen har mottatt en rekke priser og for “Gjennom Prisme” mottok han Årets Verk 1989 i Norsk Komponistforening, en 2. pris ved Rostrum i Paris og Nordisk Råd Musikkpris 1990. “Cadenza” fremføres av fiolinist Cecilia Zilliacus i Oscarshall, søndag 18. august, klokken 13.

Egil Hovland (1924 – ) står, sammen med Knut Nystedt, som selve portalfiguren til norsk kirkemusikk i vår tid. Han tør være den komponisten i norsk musikkliv med det aller største uttrykksregister og som ikke unnser seg for å ta alle virkemidler i bruk der de tjener det musikalske budskap. Hovlands betydning for norsk kulturliv i sin alminnelighet og for den norske kirken i særdeles, er trolig av det slaget som først trer frem over tid, men allerede i dag aner vi konturene av et storverk. Oslo Kammermusikk Festival er oppriktig glade for å kunne presentere et nytt og originalt verk av mesteren. Urfremføringen av “Sacred concert for bassoon and mixed choir, op. 167”, med solist Sigyn Birkeland, fagott, og Oslo Domkor under Terje Kvam, finner sted under konserten i Oslo Domkirke, torsdag 22. august, klokken 19.30.

Den største bolken av norsk samtidsmusikk fremføres under en konsert på Norges Musikkhøgskole, fredag 23. august, klokken 19.30. Her vil du kunne høre ny-reviderte verker av bl.a. Reinholdtsen, Torvund og Hellstenius.

Trond Reinholdtsen (1972 – ) er allerede etablert med en sterk posisjon hos det publikum som er orientert om nye utviklingslinjer i norsk musikk. Han har engasjert seg sterkt både i det organisatoriske arbeid omkring samtidsensemblet Oslo Sinfonietta samtidig som han også ivaretar en eksperimenterende og interessant komponistkarriere. Trond Reinholdtsen er også en førsteklasses sanger, noe som er kommet til uttrykk i vokalsekstetten Nordic Voices hvor hans basstemme har latt seg høre like fra begynnelsen. “Psalm- narrative studies” (1998, rev. 2002) dirigeres av Ante Skaug. Han er for øvrig også Oslo Sinfoniettas huskomponist i 2002.

Øyvind Torvund (1976 – ) er ennå komposisjonsstudent ved Norges Musikkhøgskole og er ved siden av studiene, aktiv musiker som gitarist i bandet Circulasione Totale Orchestra. Flere av Øyvind Torvunds verk er allerede blitt fremført i utlandet. Høsten 1999 sto han frem for allmennheten med lydinnstallasjonen “Interlude” ved Henie-Onstad senteret og høsten 2001gjorde han seg bemerket i Ny Musikks konsertserie “Blålyd” med forestillingen “Trash ‘n Bastards”. Komposisjoner av Øyvind Torvund har også vært fremført ved Ultimafestivalen og Ung Nordisk Musikk. “Music for Ensemble” (1998, rev. 2002) dirigeres av danske Casper Schreiber.

Henrik Hellstenius (1963 – ) er blant de mest aktive i den yngre garde norske komponister. Han har rik erfaring som pianist og komponist med ulike jazz- og rockeband. Han avla sin diplomeksamen i komposisjon ved Norges Musikkhøgskole hvor professor Lasse Thoresen var hans lærer. Henrik Hellstenius tilbragte året 1992-93 i Paris hvor han bl.a. studerte computerstøttet komposisjon ved IRCAM. Hans komposisjonsvirksomhet har et omfattende spenn; fra musikk til teater, film og ballett til kammer- og orkesterverk med et sterkt innslag av elektroakustistiske komposisjoner. Henrik Hellstenius’ verk har i de senere år fått innpass også i tradisjonelle, musikalske fora. “By the voice a faint light is shed (2001, rev 2002)” har fiolinist Peter Herresthal som solist, og fremføres av Oslo Sinfonietta under gjestedirigent Per Otto Johansson fra Sverige.

Komplett program for Oslo Kammermusikkfestival finner du her.

Publisert:

Del: