Øyafestivalen sikret denne uken ytterligere et stort publikumsnavn til sin festival i Middelalderparken 8.-10.august i Oslo. Da ble det klart at Norges kanskje viktigste og mest populære rockeband de siste årene, Motorpsycho, stiller med ekstrahjelp fra medlemmer av Jaga Jazzist. Respekterte elektronika-artister som Bjørn Torske og Ralph Meyerz & The Jack Herren Band ble også lagt til programmet.

Motorpsycho

Motorpsycho beveget seg med sitt seneste album “Phanerothyme” ytterligere i retning av den velarrangerte popen, og la ifølge dem selv til side støyrock- og metalldelen av sin musikk for godt. Platen fikk blandede anmeldelser, men

salgstall og fremmøte på konserter viste at bandet konsoliderte sin stilling på det norske markedet.

Dagbladet meldte om “Snill Psycho”, og skrev bl.a.: “Motorpsycho låter litt fomlete og usikre når de skal forsøke å forene sin nye kjærlighet til klassisk, småvridd popmusikk med ambisiøse arrangementer for blås og stryk. De framsto som langt mer låtsikre på forgjengeren. “Let Them Eat Cake” var samtidig mer spontan og uforutsigbar i uttrykket.
“Phanerothyme” er stivere og mer pompøs, og med et låtmateriale som ikke er forløst i samme grad”, skriver anmelder Håkon Moslet.

Utenlandsk presse var langt mer positiv; “They’re actually one of the most profilic and powerful psych-pop acts this side of the Super Furry Animals; their heady blend of psatoral pop, stoner riffs and garage rave-up have taken their last two albums straight to Number 1 in their native Norway. A slightly less loaded affair than previousfull-lengthers (which number around 13, if anyone asks you), “Phanerothyme” still blows away most of the current copy of leaden nostalgia merchants and indie miserablists”, skrev Jenny Bulley i det velrespekterte britiske magasinet Mojo.

Bandet er for tiden opptatt med innspilling av sitt neste album som er ventet til høsten.

Bjørn Torske er en av de artistene som har holdt på lengst på den norske scenen for elektronisk musikk. Allerede på sent 1980-tall gjorde han seg bemerket med sine utgivelser under navnene Ismistik. Han er del av det tidlige Tromsø-miljøet som var pioneerene når det gjaldt alle former for elektronisk musikk her hjemme. med aktører som Geir Jenssen (BelCanto, Biosphere, Bleep med flere), Rune Lindbæk (Those Norwegians, Drum Island, Volcano, Alania m.mer) og Vidar Hansen (Beatservice, Puls og radioprogrammet på Studentradioen) i sentrale roller. Torske har gjort seg bemerket over store deler av spekteret innenfor elektronisk musikk; ambient, elektronika, house med mer, men ble mest kjent for det i dag klassiske “Nedi myra”-housealbumet på Ferox som nylig er reutgitt av Telle Records, som han er med å drive. Torske er kjent som en spilleglad DJ i livesammenhenger, og lokale arrangører har flere ganger vært nødt til å dra ut pluggene for å stoppe hans intensive livesett. Hans seneste, Spellemannsnominerte album “Trøbbel” viste en artist som la til side den delikate housen til fordel for et minimalistisk, lekent techno-lydbilde med elementer av dub.

Nettopp dub får du mer av på årets Øyafestival, når Torskes venner og tidligere labelkamerater Ralph Meyers & The Jack Herren band entrer den teknoligiske scenen i Midelalderparken. Bandet, som ble kjent gjennom utenlandsk reklamebruk av en av deres låter, signerte i fjor høst en kontrakt med det pengesterke amerikanske plateselskapet Emperor Norton; distribuert av Playground Music her hjemme. Deres låt “Nikita” kom ut i et begrenset opplag på Telle-labelen, og ble en novelty hit med sitt Månestråle-cover. Låten figurerte dessuten i bilreklame. Bandet fikk mye presseomtale og gjorde seg kjent som et energisk og underholdende liveband. Ikke minst grep mange tak i dette da bandet spilte på Konvoi-turneen sammen med blant andre Røyksopp. De gjorde også en support-jobb for Zero 7 i Oslo for kort tid siden. Musikken deres blander elementer fra moderne teknologisk musikk med orginal dub inspirert av artister som King Tubby og Augustus Pablo og down beat jazz. Deres album-debut er ventet dette året.

Tidligere har det blitt kjent at de beryktede, men samtidig velrenommerte garasjerockerene The Richochets annonserer sin tilbakekomst gjennom en inkludering på festival-programmet til Oslo-festivalen. Bandets debutalbum fikk overveidende postivive kritikker, men oppnådde aldri det platesalget bransjen hadde forventet. Bedre gikk det for bandet i livesammenhenger, tross at de neppe får spilt på Blæst i Trondheim med det første grunnet en episode med et brannslukningsapparat. Her var det ofte god publikumsoppslutning og stor stemning.

“Norges tøffeste liveband akkurat nå må være Fredrikstad-rockerne Ricochets”, sa Dagbladets Håkon Moslet etter å ha sett bandet i Bendiktsbukt på Quartfestivalen i 1999.

Moroa tok raskt slutt på grunn av interne stridigheter bandmedlemmene i mellom, men nå er skuta i gang igjen og vil seile innom norske havner utover året – riktignok uten den originale trommeslageren Ole Bjerkebakke, som velger å konsentrere seg om sin nye gruppe Peru-You, som i disse dager er aktuelle med albumet “In The Sea On The Sea”.

De nye navnene bekrefter at Øyafestivalen ønsker å vokse, og at den i sterkere grad vil slippe til den etablerte delen av norsk musikkliv.

Med det store dragplasteret Kaizers Orkester allerede på programmet tyder mye på godt besøk for Oslo-festivalen også dette året. Nå venter vi spent for å se om festivalen også kan hente frem fremtidige norske stjerner på artisthimmelen.

Publisert:

Del: