Nysatsingene skrumper ned til ingenting, og best of-skiver og gamle klassikere i ny innpakning finner nok en gang veien fremst i butikkhyllene. Jula står for dør, og på ny står platebransjen klar til å bruke millioner på massive TV-reklamekampanjer. – TV-reklame koster mye, men for oss er det nødvendig, sier Stein Vanebo, daglig leder i Norske Gram til Faro Journalen. – Vår musikk, som primært er rettet mot voksne, spilles rett og slett ikke på radio. Skal vi nå ut med budskapet, er TV det beste middelet.

Stein Vanebo (Norske Gram)

— Hadde vi gitt ut punk og hardrock hadde vi nok valgt andre annonsemedier enn TV2, da hadde vi sluppet til på radio i langt større grad, forteller Vanebo som hittil i år har gode tall å vise til for Norske Grams TV-annonserte artister.

— Elisabeth Andreassens nye album har vi solgt 30 000 av. Og Roland Cedermark, som vi slapp på mandag, har allerede passert 22 000 solgte på under en uke. Allikevel har man jo ingen garanti for at TV-annonseringen vil fungere. Det nytter ikke å annonsere for noe folk ikke vil ha.

Et eksempel på at folk vil ha Norske Grams musikk, om den blir spilt på radio eller ei, fikk Vanebo mandag morgen, da han ble oppringt av fortvilte platebutikk-eiere som etterlyste Roland Cedermark-albumet.

— Vi hadde kjørt en TV-annonsering på dette albumet sent søndag kveld, rett før plateslippet, og dermed stilte folk seg opp i kø foran platebutikker rundt omkring i landet. Det viser hvor mektig TV-annonsering er, og hvorfor vi som satser på såpass “uhip” og voksen musikk er avhengig av den.

Fram mot jul kommer en samlet platebransje til å svi av godt og vel 100 millioner kroner på TV-reklame, hovedsakelig for best of-plater, etablerte artister og tema-samleplater. Som en naturlig følge av dette blir nye lanseringer utsatt til det påfølgende året. En unødvendig stagnasjon av markedet mener noen, det mest naturlige i hele verden, mener Vanebo.

— Man kan selvsagt skrike om at samleplater ødelegger markedet, men det mener jeg er både tullete og historieløst. Fenomenet med samleplater til et voksent publikum har eksistert siden femtitallet, og platebransjen er også avhengig av at voksne folk kjøper musikk. Hvis man skulle kuttet ut best of-albumene ville en stor del av det voksne publikummet forsvunnet fra platebutikkene, noe som i siste instans ville slå tilbake på de yngre platekjøperne. Da ville platebransjen nemlig ikke hatt råd til å satse på nye lanseringer.

Vanebo peker på at samleplatenes argeste kritikere ofte glemmer at de voksne platekjøperne bosatt rundt omkring i landet også må få sitt.

— Platebransjen er som sagt like avhengig av at vokse folk bruker penger på musikk som at det yngre publikummet gjør det. Og voksne folk rundt omkring i bygdenorge vil ofte ha best of-plater – særlig ved juletider – og det er jo da de eldre platekjøperne kommer til butikken. Dette må man selvsagt ta hensyn til når man annonserer i media, slik har det jo alltid vært. Men når så denne mengden av samleplater og utgivelser med “gamle travere” blir fokusert på gjennom reportasjer i TV, noe det ofte blir på denne tiden, blir plutselig denne problematikken så veldig synlig, forklarer Vanebo, og understreker samtidig årsaken til at Norske Gram satser alle kort på TV-annonsering for sine artister.

— Gjennom TV blir musikken vår synlig. I siste instans er det jo det som er viktig, avslutter Vanebo.

Frem til jul vil Norske Gram satse på utgivelsen “Våre beste julesanger” med Nidarosdomens guttekor og Arild Tellefsen. Denne vil selvsagt bli kraftig tv-annonsert.

Publisert:

Del: