Jarle Kvåle (Foto: Thomas Olsen - Berlinkontoret)

Norske band krever for mye

Jarle Kvåle i Vreid oppfordrer norske band til å holde hodet kaldt når man skal gjøre avtaler med utenlandske konsertarrangører.

Kalender

— Man kan treffe på litt shady karakterer når man turnerer i utlandet, så man må passe på at ting er på stell, og gjøre grundig forarbeid, sier Jarle Kvåle.

Som bookingansvarlig i sitt eget band Vreid, har bassisten ervervet seg stor kunnskap om hvordan det er å organisere konserter utenlands. Nylig begynte han å jobbe hos Amber Booking, hvor også andre band får mulighet til å dra nytte av hans erfaringer.

Ballade møter Kvåle i Chicago hvor både Vreid og Kampfar, begge tilknyttet Amber, er midt i høstens Nord-Amerika-turné.

Les også: [link id=66674 title=»Den norske forbannelsen«]

Delt risiko
— Som band er du mest opptatt av å sikre deg selv og opptatt av å få mest mulig hele tiden, uten å tenke på at du faktisk skal komme tilbake til disse konsertscenene, sier Kvåle.

Han mener man må være realistisk og jobbe med langsiktige planer. Det er viktig å skaffe gode honorarer, men Kvåle ser at en del band brenner seg på at de prøver å skru opp honoraret mer enn det som er forsvarlig.

— Da kan man gå på en stor smell hvis ting ikke fungerer og bandet ikke trekker nok folk. Da vil ikke arrangørene jobbe med deg igjen. Å bygge opp et litt mer langsiktig forhold til arrangører tror jeg band tjener masse på i det lange løp.

Løsningen er å inngå prosentavtaler, som betyr at arrangør og artist deler eventuelle overskudd, mener Kvåle.

— Det er viktig å legge opp til ett honorar som kanskje er nøkternt i utgangspunktet og så ordne seg gode prosentavtaler i tillegg. Hvis konserten går bra, så får man godt betalt, understreker han.

Les også: [link id=67087 title=»Stoppes av egen suksess«]

I tospann
En annen ting mange glemmer i følge Kvåle er å promotere seg selv. Når konsertene er booket tror mange at jobben er gjort, men da er man bare halvveis Og dette koster penger.

— Når man booker en konsert i Norge er ofte promoteringen en del av pakken. Men i for eksempel USA gjør ikke klubben noe. I beste fall henger de opp noen plakater. Det er jo utrolig viktig at folk vet at du spiller, så det er viktig å budsjettere for dette arbeidet.

Amber har leid inn lokale krefter for å spre budskapet om at Vreid og Kampfar var på vei til de 16 amerikanske og canadiske byene som fikk besøk i august og september. En annen strategi, som man ofte ser i metall-sjangeren, er at flere band går sammen om å booke felles turné.

— Man reiser som regel sammen med ett eller to andre band. Da har man en pakke som kan trekke flere folk sammen. Selv om det er forskjell på bandene, så treffer vi litt av det samme publikumet, og det blir lettere å skape interesse rundt konsertene, forteller Kvåle.

Les også: [link id=65811 title=»Et midtnorsk post-hippe bohemia«]

T-skjorte-rettigheter
Som for mange band er også salg av bandeffekter en viktig inntekt for Vreid fra turnévirksomheten.

— Man må være obs når man signerer platekontrakt og ikke inngå merchandise-avtaler som en del av platekontrakten, advarer Kvåle.

— Da vil man sitte igjen med forsvinnende lite når man skal ut på veien å selge effektene. Vi har turnert sammen med band som får 10% av hver skjorte de selger. Det er en tøff bransje, det er ingen som gir deg noe gratis.

Vreid har en avtale med et engelsk firma som trykker og selger merchandise for bandet, og får royalties for dette. Når bandet skal på turné kan de kjøpe t-skjorter og andre effekter for produksjonskostnad.

— Vi er et band som liker å ha kontroll over hele spekteret. Slik har det vært helt fra begynnelsen av. Vi har bygd vårt eget studio, booker alt selv, og gjør all merchandisen selv. Hvis du skal overleve i denne bransjen, og få noe igjen for det rent økonomisk, er det viktig å ha kontroll på disse tingene selv.

Vreid og Kampfar legger ut på norgesturné 16.-26. november.

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.