Er albumet “Sénégal” årets mest internasjonale utgivelse? Hiphop-gruppa Wagëblë fra Senegal har DJ fra Sveits, norsk produsent og plateselskap, og norske gjestevokalister med røtter i Kenya, Uganda og Lillestrøm. Og Frankrike er det viktigste markedet for plata. Onsdag 2. november guider Wagëblë NRKs Lydverket gjennom Senegals hiphop-jungel, og fredag spiller de på Parkteatret i anledning Oslo World Music Festival.

Wagëblë 1

Av Øyvind Holen

I Lydverket på NRK1 i kveld kl. 23.10 og på NRK2 søndag kl. 19.25, tar redaksjonen oss med på tur til det blomstrende hiphop-miljøet i Senegals hovedstad Dakar. I TV-programmet møter vi blant annet de to rapperne Eyewitness og Waterflow i gruppa Wagëblë, og på fredag kan du møte dem i levende live på Parkteatret i Oslo. Der blir det afrikansk hiphop-kveld i anledning Oslo World Music Festival, og på scenen stiller også X Plastaz fra Tanzania og norskkenyanske STL.

På albumet Sénégal rapper Eyewitness og Waterflow i Wagëblë om hverdagslivet i Senegals hovedstad Dakar. Bandnavnet betyr i god hiphop-ånd ”fra gettoen”, og Wagëblë springer ut fra bydelen Thiaroye utenfor Dakar sentrum. Her, et godt stykke utenfor byens ideologiske og økonomiske sentrum, bor rundt fire av hovedstadens seks millioner innbyggere. Denne økonomiske gettoen er også blitt sentrum for Senegals hiphop-revolusjon, og Wagëblë regnes blant de ledende rapperne i det muslimske landet. Gruppa anslår selv at det finnes rundt 6000 rappere i Senegal, og rundt halvparten av dem holder til i Dakar.

Afrikansk hverdag, norske beats

— Vi rapper om vår hverdag på wolof, fransk og engelsk, men foretrekker å bruke musikk som er inspirert av amerikansk hiphop. I Europa synes mange det er rart vi er så sterkt påvirket av USA, og de synes vi burde bruke afrikanske klær, djembe-trommer og danserinner. Samtidig er det lett å glemme at hiphop er en afroamerikansk kultur. De mest kjente rapperne har afrikanske røtter, og jeg har ingen problemer med å se båndene som trekkes tilbake til de gamle vestafrikanske fortellerne, griotene. Jeg tror det er derfor hiphop i Senegal på så kort tid har truffet i alle alderssegmenter. Også de eldre kjenner seg igjen i hiphop, sier Eyewitness i Wagëblë til Ballade.

Selv om hiphop-gruppa er inspirert av amerikansk hiphop, er det Norge de støtter seg til når de skal gi ut plate. Debutalbumet Wagëb’ Rap New Generation (2003) ble produsert av Rumblin og DJ Crizmo fra Lillestrøm, og på årets Sénégal står Rumblin for all musikk. Albumet er attpåtil gitt ut på det norske plateselskapet Two Thou Productions – oppkalt etter 2000, postnummeret til Lillestrøm.

Og allerede på åpningssporet ”Babylon” dukker det opp norske gjester, i form av den norskkenyanske jenterapperen STL og den norskkenyanske toasteren Ras Steven. Asta Busingye Lydersen, kjent fra Queendom og NRKs Migrapolis, gjester sporet ”Larmes D’Afrique”, mens Lillestrøms svar på Jay-Z, rapperen Kleen Cut, dukker opp på ”Door Waar”. Vi må høre med produsent Rumblin, alias Tom Roger Rogstad, om hvordan denne norsk-senegalesiske hiphop-pakten har oppstått.

— Fredrik ”Fred Russel” Andersen startet det hele da han var i Senegal i 2001. Han hadde med seg beats av meg og Crizmo i bagasjen, og kom i kontakt med flere lokale rappere. Han kom hjem med et par låter av flere forskjellige rappere, men noen måneder senere fikk vi en e-post fra Wagëblë, der gutta forklarte at de hadde spilt inn låter over alle sporene. Vi fikk dem tilsendt, miksa og triksa litt i studio, og plutselig satt vi med et helt album mellom hendene.

Mange rappere, få produsenter

Resultatet ble Wagëbl’ Rap New Generation, debutalbumet til Wagëblë, med bidrag fra norske gjestevokalister som Kleen Cut, Ras Steven og Kaz. Albumet ble kun sluppet på kassett i Senegal, men det hjalp uansett Wagëblë til å kjempe seg opp mot toppen blant den yngste generasjonen rappere i Dakar.

— Det var ganske sprøtt, men Wagëblë ble skikkelig gira på beatsa våre. Det er tusenvis av rappere i Senegal, men veldig få produsenter og lite tilgang til utstyr og studio. De studioene som finnes er dessuten som regel fullbooka og for dyre for de fleste, forklarer Rumblin.

Da debutalbumet ble sluppet dro 14 norske hiphopere, deriblant Kleen Cut, Rumblin og Fred Russel, til Dakar – ”for å lage litt leven rundt utgivelsen”. Det resulterte i avisoppslag, daglige radiointervjuer og flere konserter og arrangementer. Samarbeidet har fortsatt, og når Rumblin nå har produsert 100 prosent av oppfølgeralbumet er han faktisk i ferd med å bli en aldri så liten kjendis i det senegalesiske hiphop-miljøet. Uten å få en krone i betaling.

— De får beatsa gratis, og utgiftene går rett ut av egen lomme. Til gjengjeld sier gutta i Wagëblë at det er blitt veldig stor interesse for Rumblin-beats i Dakar. Eyewitness var i studioet mitt i to uker i sommer, og da dreiv han og filmet meg i studio. ”Alle lurer på hvem denne Rumblin er, og nå skal jeg vise dette på TV,” sa han.

Man blir uansett ikke rik av å gi ut plater i Senegal, der markedet er dominert av kassetter og hyppig piratkopiering. Sénégal vil trolig bare bli sluppet på kassett i Senegal, mens hovedmålet med CD-utgivelsen er det søreuropeiske markedet. Især Frankrike, da Senegal er både franskspråklig og tidligere fransk koloni, mens Frankrike har mange innbyggere med røtter i Senegal. Den franske hiphop-stjernen MC Solaar er for eksempel født i Senegal.

— Vi har det europeiske markedet i bakhodet hele tiden, og det er der vi ser potensialet, både for Wagëblë og våre egne engelskspråklige rappere. På lang sikt er planen å reise til Dakar i løpet av neste år, ta med en mikrofon, en laptop og masse beats, leie et hus og spille inn en samleplate med senegalesiske rappere, forklarer Rumblin, som for tida jobber med norsk hiphop – nærmere bestemt debutalbumet til Karpe Diem og tredjealbumet til Diaz, som begge skal ut neste år.

Publisert:

Del: