Rundt 10.000 nordmenn ventes til årets Roskilde-festival. Det er langt færre enn det har vært på sitt meste, men til gjengjeld står hele 13 norske artistnavn på plakaten. Og det er ny rekord.

Harrys Gym 09/Foto: Anniken C. Mohr

Av Leif Gjerstad

Torsdag 2. juli åpner Roskilde-festivalen sine porter for fire døgn med musikk fra syv ulike scener, men allerede søndag kunne publikum strømme inn på Campen til et tre dager langt musikalsk vorspiel.

Med tre norske navn (Harry’s Gym, Kvelertak og Megaphonic Thrift) på Campen og ti på selve festivalen er norsk musikk bedre representert enn noensinne i Roskilde-sammenheng. Til sammenlikning bød fjorårets Roskilde-program på tre norske innslag på festivalen og to på Campen.

— Vi har hatt noen år nå uten særlig mange norske på Roskilde-festivalen, derfor er det veldig positivt at man i år satser på så mange norske artister, sier Inger Dirdal, daglig leder i Music Export Norway.

Anerkjennelse og strategi
Hun ser det store antallet både som en anerkjennelse av norsk musikk, og peker på at det de siste årene har åpnet seg et marked for norsk musikk i Danmark. Men samtidig tror hun det er et bevisst virkemiddel fra Roskilde-festivalen for å holde på sitt norske festivalpublikum.

— Roskilde-festivalen merker konkurransen fra de norske festivalene om det norske publikummet. Å ha mange norske navn på plakaten er nok et ledd i strategien for å holde på nordmennene.

Det tilbakeviser Niels Bjerrum, leder av Roskilde-festivalens informasjons- og markedsavdeling.

— Vi bruker ikke musikken i markedsmessige kalkyler, selv om vi føler det naturlig å gi vårt norske publikum muligheten til å oppleve noen artister også fra sitt eget land på festivalen. Variasjoner fra år til år skyldes mer tilfeldigheter, hvem som er tilgjengelig der og da.

Når det gjelder det rekordstore antallet norske artister på årets program, tilføyer Bjerrum at det også gir et bilde av at ”det kommer mye bra musikk fra Norge for tida”.

— Men det må ikke tolkes dit hen at norsk musikk var mye dårligere i fjor, bare fordi det da var færre norske artister på programmet. Så enkelt er det ikke!

Fra Katzenjammer til Whitest Boy Alive
Årets norske på Roskilde-festivalen starter med Katzenjammer torsdag. Satyricon innleder den store norske fredagen, som også teller Huntsville og Skambankt før Röyksopp går på natt til lørdag. Når natta er blitt til ordentlig lørdag får vi Mungolian Jet Set og Klovner i Kamps engangs-gjenforeningskonsert, før Yoga Fire (med tidligere Klovner-medlemmer), Ida Maria og endelig The Whitest Boy Alive representerer de norske fargene på festivalens siste dag, søndag 5. juli.

— Det ser ut som en fin blanding stort og lite, og det er positivt at festivalen også satser på nye og spennende navn som vel knapt er oppdaget av det norske publikum en gang, kommenterer Dirdal.

Neppe utsolgt
De store internasjonale trekkplastrene teller i år blant andre Coldplay, Nick Cave, Faith No More, Glasvegas, Lily Allen, Oasis, Pet Shop Boys, Slipknot og Kanye West. De har likevel ikke vært nok til å skape et billettrush, og rapportene har heller fortalt om et labert billettsalg til Roskilde-festivalen. Ifølge Niels Bjerrum tyder det meste nå likevel på at man vil nå prognosene på rundt 65.000 solgte billetter når portene til Dyrskuepladsen åpner torsdag.

— Vi passerte 50.000 for et par uker siden, og den siste tida har salget ligget på godt over tusen billetter dagen. Vi har derfor stor tro på at vi når det billettsalget vi har budsjettert med, sier Bjerrum.

65.000 er likevel 10.000 unna ”utsolgt”-skiltet, noe som kan innebære en omsetningssvikt på drøye 50 millioner kroner, ifølge den danske avisen Politiken.

Nest flest fra Norge
Av de forventede 65.000 betalende tilskuere anslår Bjerrum at rundt 10.000 vil komme fra Norge. Det er på samme nivå som i fjor, men vesentlig lavere enn for noen år siden, da det ble meldt om 16-17.000 nordmenn på festivalen.

— Vi har alltid flest dansker, så har det variert om svensker eller nordmenn har vært den nest største gruppen. I år kan det virke som om nordmennene kommer nærmest danskene, sier Bjerrum.

Han hevder at festivalen, trass i et noe tregere billettsalg, har merket lite til finanskrisen.

— For å si det kynisk, så er det neppe vår kjernegruppe som er blitt rammest hardest. Totalbildet skiller seg derfor lite ut fra tidligere år, men muligens kan billettsalget i ulike land reflektere krisen. At det har gått tregere i Tyskland og Sverige, mens vi faktisk har solgt flere enn normalt i Danmark, kan jo muligens forklares med at det er flere som dropper utenlandsturene i år, resonnerer Bjerrum.

Publisert:

Del: