Hvem er hvem og hva i norsk musikk? Hvem spilte hva med hvem når, hvor og for hvor mange? Hvor ble de av, hvem er de nå og hva blir det neste? Dette er noen spørsmål som skal besvares i et nytt norsk pop- og rockleksikon som lanseres i disse dager. Leksikonet har allerede solgt meget godt ut til forhandlerne. – Nå har boken et opplag på 10 000, og det er utrolig moro, sier Finn Jørgen Solberg i Vega Forlag.

Jan Eggum, 2005

Av Bjørn Hammershaug

I går ble det lenge bebudede ”Norsk pop & rockleksikon” endelig gitt ut, oppslagsverket som gjennom drøyt 1500 artikler og 1100 illustrasjoner tar for seg norsk populærmusikk gjennom de siste 100 år. Initiativtaker er den velkjente bergensartisten og platesamleren Jan Eggum, som sammen med redaktørene Siren Steen og Bård Ose har utviklet verket. Det har vært en prosess som har tatt lang tid:

— I 1994 fant jeg ut at jeg hadde mer enn 4000 norske plater, de fleste på vinyl. Jeg tenkte at dette måtte jeg kunne gjøre et bokprosjekt ut av. Jeg tok kontakt med Siren Steen, sjef ved musikkbiblioteket i Bergen. Hun foreslo at vi rett og slett skulle lage et leksikon over norsk populærmusikk, forteller Eggum til Adresseavisen.

Bredt utvalg og stram redigering

Tanken ble virkelig 10 år senere da Vega forlag takket ja til å gi ut boken. Resultatet er 600 sider som tar for seg et bredt genrespekter innen populærmusikken; med særlig vekt på pop/rock og vise/slagertradisjonen. Men artister innen folkemusikk, jazz, svartmetall og hip hop er også representert. Grunnet plasshensyn måtte mange vike og utvalget strammes ned:

— Det er veldig mye bra folkemusikk og jazz, men det ble dessverre ikke plass. Vi har beholdt de som har tilknytning til popmusikken. Anja Garbarek er med, mens Jan Garbarek ikke er med. Terje Rypdal er med fordi han er en av dem som gjør alt mulig, sier Eggum i intervjuet med Adresseavisen.

Prosjektleder Øystein Gjørv i Vega forlag forteller til Ballade at utvelgelsesprosessen har vært vanskelig og det har vært en løpende diskusjon hele veien:

— For et par år siden var vi oppe i 2500 navn, og det ble rett og slett for langt. Vi måtte kutte ned, og valget falt særlig på jazz, folkemusikk og moderne revyartister. Dette er genre som ligger litt fjernt fra populærmusikken, og som det dessuten er skrevet mer om tidligere.

Flytende kriterier

Målsetningen med leksikonet er å dekke de viktigste artistene som har formet norsk musikkliv med lange og interessante artikler for skape et unikt bilde av kjente og mindre kjente sider ved norsk musikkhistorie, i følge redaktør Steen. Det skjer gjennom tørre fakta, listehistorikk, diskografier, bilder og nyskrevne biografier. Til å utføre disse har en rekke profilerte musikkskribenter bidratt, i tillegg til de tre redaktørene har blant andre Willy B., Arvid Skancke-Knutsen, Øyvind Holen, Vidar Vanberg, Svend Erik Løken, Marta Breen, Trond Blom, Eirik Kydland og Frode Øien skrevet unike biografier for denne boken.

Kriteriene for å bli vurdert var litt flytende, forteller prosjektleder Gjørv til Ballade.

— I utgangspunktet måtte artisten ha gitt ut en LP eller CD, men dette ble vanskelig å følge, særlig etter 2000 da mengden utgivelser har økt betraktelig. I 2004 ble det gitt ut noe slik som 550 plater med norske artister. Det motsatte problemet var punkperioden hvor mange band bare ga ut singler. Populariteten til artisten har jo spilt en viktig rolle, og de mest populære artistene har også fått noe bredere omtale. Det gjelder for eksempel Åge Aleksandersen, Jahn Teigen og Wenche Myhre.

Dyrt prosjekt, stor interesse

Det var det lille forlaget Vega som til slutt valgte å satse på Eggums langvarige bokdrøm. Øystein Gjørv sier at det virket som et spennende prosjekt som passet godt for et lite og fleksibelt forlag som Vega, som dessuten har en meget musikkinteressert forlagssjef i Finn Jørgen Solberg som tente på ideen.

Ved å sette hele verket inn i en 100-års kontekst kunne Eggum også motta støtte fra Hundreårsmarkeringen Norge 2005. Det har likevel vært et kostbart prosjekt for ham, og han har brukt halvannen million av egen lomme for å få virkeliggjort sin drøm:

— Jeg får neppe igjen alle pengene jeg har lagt ut, men håper å kunne tjene tilbake noen av dem. Det ser bra ut, kjeder og bokhandler tar den i alle fall inn i butikkene. Vi håper å selge en del til jul, sa han til Adresseavisen tidligere denne uken.

Det ser ut til at bokhandlerne også deler Eggums tro på dette. Forlaget har allerede solgt ut 4000 av et førsteopplag på 5000, og en fornøyd forlagssjef Finn Jørgen Solberg i Vega forlag (som for øvrig selv har vært aktiv musiker i bl.a. 80-tallsbandet Popcorn Explosion) melder til Ballade at de nå har bestilt opp 5000 nye kopier av boken.

— Nå har boken et opplag på 10 000, og det er utrolig moro. Men så er det jo mange regninger som skal betales også, sier en fornøyd Solberg til Ballade.

Terningkast fem i VG

Også kritikerne ser ut til å være fornøyd med resultatet. VG har gitt boken gode skussmål, ved anmelder Morten Ståle Nilsen.

Han mente blant annet at: ”Illustrasjonene alene, hovedsakelig plateomslag, ville være nok til å rettferdiggjøre innkjøp for alle med en overgjennomsnittlig velutviklet interesse for moderne (og semimoderne) norsk musikk. For mennesker som jobber med musikk til daglig, utgjør bokens 1300 kortartikler en samling informasjon som raskt vil bli uunnværlig.”

Eggum selv er tydelig fornøyd med det ferdige resultatet, og forteller til VG at dette er det definitive verket for popmusikk og den mest komplette boken av sitt slag her i landet.

”Norsk pop & rockleksikon – populærmusikk i hundre år” (Vega forlag, 624 sider) er ute nå.

Publisert:

Del: