22.mai til 2.juni er det klart for den 50. utgaven av Festspillene i Bergen med populære norske artister som Jan Garbarek, Leif Ove Andsnes, Arve Tellefsen, Solveig Kringlebotn og Eikanger-Bjørsvik Musikklag på programmet. – Tilbakemeldingene på årets Festspill-program har vært nesten utelukkende positive. Det virker som vi har klart å komponere et program som når mange. Dessuten betyr det nok også litt at det er de 50. Festspill som skal gå av stabelen, sier informasjonssjef for Festspillene i Bergen Henning Målsnes til Bergen Arbeiderblad.

Arve Tellefsen

Flere av konsertene er allerede utsolgte. Gledelig for norsk musikkliv må det være å konstantere at norsk musikk selger og at de norske toppartistene er populære blant hos bergenserene og de tilreisende. Konsertene med norske stjerner som Leif Ove Andsnes, Arve Tellefsen og Solveig Kringlebotn er alle utsolgt, og også de to Jan Garbarek-konsertene i Grieghallen er i ferd med å selge ut.

Festspilldirektør Bergljót Jónsdóttir omtaler konsertprogrammet på denne måten i sin velkomsthilsen til fetivaldeltakerne på Festspillene i Bergens egen hjemmeside.

— Festspillene i Bergen har nå i femti år vært en arena hvor kunstnere har vist frem noe av det beste som finnes av kunst fra alle verdensdeler og fra gammel og ny tid. Når man leser gjennom programmene fra disse femti årene blir man imponert over det store antall arrangementer kjennetegnet av variasjon og høy kvalitet.

Det er vanskelig å formidle en forståelse av og en følelse for Festspillene som helhet. Det lar seg ikke gjøre ved å trekke ut fremragende eksempler fra programmene – de er for mange. Det lar seg heller ikke gjøre ved å definere eller beskrive hovedtrekkene – de er for mangfoldige – og slik skal det være.

Programmet hun snakker om spenner fra så viden forskjellige utenlandske artister som de britiske strykerne Brodsky Quarte, kjent blant annet gjennom sitt samarbeid med Elvis Costello, og det politiske dubasiatiske rockebandet Asian Dub Foundation til det norske samarbeidet mellom korpset Eikanger-Bjørsvik Musikklag og danseensemblet Carte Blanche, og konserter med Vertavo Kvartetten og folkemusikeren Geirr Tveitt.

Et program som stemmer godt med festivaldirektørens programerklæring og ønske om både å være identitetskapende og å formidle kunst fra alle verdens hjørner og fra alle tider.

De siste årenes trend for Festspillene og mange andre norske festivaler og arrangører med at svært mange venter med å kjøpe billetter til like før festivalene begynner er med dette snudd. Ansvaret for dette tilskrives det mangfoldige genreoverskridende programmet, jubileet og at festival-ledelsen denne gangen har lyktes med å få en rekke av landets mest kjente musikere til å opptre disse tidlige sommerdagene mot slutten av mai og i begynnelsen av juni.

– Vi har allerede nådd billettbudsjettet for årets Festspill, forteller Målsnes.

Stiftelsen Festspillene i Bergen er underlagt Hans Majestet Kong Harald Vs høye beskyttelse og er medlem av den Europeiske Festivalunion.

Også de utenom-musikalske aktivitetene lokker folkemassene.

De mannlige ballettdanserne fra Monte Carlo i “Les Ballets Trockadero” har også solgt ut Grieghallen. I Peer Gynt-salen er familieforestillingene med Cirque Invisible, der blant andre komikergeniet Charlie Chaplins datter Victoria er sentral, nesten fulle.

– Det gleder oss spesielt at forestillinger som “The Sound of Ocean” – en danse- og trommeforestilling fra Taiwan – selger så godt som den gjør, mener Henning Målsnes.

Bergensk samtidsteater skrevet av byens fremste kriminalforfatter får også folket opp av sofaen. Gunnar Staalesens premiere på “1900 Maskespill” og “1900 Maskefall” på Den Nationale Scenes hovedscene er for lengst utsolgt.

Generelt har teaterprogrammet vært en stor suksess dette året.

– Det må nevnes at teaterprogrammet vårt virkelig har fenget publikum. Småscenen på DNS som presenterer blant annet “Antigone”, samt teaterforestillingene på Danseteateret og i Teatergarasjen selger svært godt, sier Henning Målsnes.

Publisert:

Del: