Huddersfield Contemporary Music Festival har norsk musikk og norske utøvere som et hovedfokus i år. Med på det norske toktet er bl.a. Cikada med mezzosopranen Tora Augestad og akkordeonisten Frode Haltli, ensemblene BIT20, Asamisimasa og Nordic Voices, duoen Fe-mail med danseren Lotta Melin, gruppen Supersilent, samt lydkunstneren Jana Winderen med sin interaktive lydinstallasjon ”The Art of Walking on Water”. Med på reisen er også det Cikadas produsent kaller ”en perlerekke av de mest toneangivende norske komponistene”.

Ophelias: Death By Water Singing1 (Foto: Joakim Foldøy)

Av Arvid Skancke-Knutsen

Når det tyske Freiburg Baroque Orchestra fredag 18. november åpner den største samtidsmusikkfestivalen i Storbritannia, er det samtidig startskuddet til en av de største norske samtidsmusikk-invasjoner på det britiske øy-riket i nyere tid.

Det er hundreårsmarkeringen som er den direkte årsaken til at Norge i år får et såpass massivt fokus under Huddersfield-festivalen, som ellers konsentrerer seg om komponister som Christopher Fox, Helmut Lachenmann og Giacinto Scelsi, samt nyere, japansk musikk.

Cikada er i likhet med de to tyske Ensemble Modern og Ensemble Recherche representert med to konserter, som begge finner sted på festivalens hovedarena St. Paul’s Hall søndag 20. november. Den første av disse presenterer det nære samarbeidet mellom Frode Haltli og Cikada Strykekvartet.

Fra Hans Abrahamsen til Solens rike

— Konsertens høydepunkt er uroppføringen avden danske komponist Hans Abrahamsens akkordeonkvintet ”Three Little Nocturnes”, som Cikada har bestilt med støtte fra NOMUS, sier Thorbjørn Tønder Hansen, som snart går ut i permisjon fra sin stilling som produsent for Cikada. .

— Abrahamsen har de senere år skrevet en rekke fremragende verker, som f.eks. ”Klaverkoncert # 1”, skrevet til BIT20, og et orkesterstykke til Radiosymfoniorkestret i Danmark, forteller Tønder Hansen.

Etter Ambrahamsens nye stykke tar kvintetten turen langt østover, og presenterer tre japanske verker, som også inngikk i Ultimas Japan-satsning i oktober: Toshio Hosokawas to stykker for hhv. soloakkordeon og strykekvartet, ”Melodia” og ”Landscape # 1”, som etterfølges av Jo Kondos ”Yarrow for akkordeonkvintet”, et verk som Ultima bestilte til årets festival. Konsertens siste verk er ”Third String Quartet” av britiske James Dillon, som også er en av årets festivalkomponister.

Tora Augestad som solist, BiT med Thoresen og Wallin

På Cikadas andre konsert ruller hele ensemblet sig ut sammen med Tora Augestad som solist i italienske Stefano Gervasonis ”Godspell”, som komponisten skrev til Cikada i 2002.

— I tillegg uroppfører Cikada Eivind Buenes “Possible Cities”, som er første del av et større helaftensprojekt som skrives direkte for Cikada. Det følges opp med den nykårede Lindemanprisvinner Rolf Wallin og hans ”The Age of Wire and String” i åtte satser, og endelig presenterer Cikada den tyske komponisten Carola Bauckholt med to verker, som også var en del av Happy Days Festival i våres, og dens fokus på netopp Bauckholt.

Cikada har i følge Tønder Hansen innledet et tett samarbeid med den tyske komponisten og har nylig bestilt et verk av hende til uroppføring i 2008.

Før Cikadas to koncerter åpner BIT20 det norske ballet, dels med ”et musikk-pedagogisk projekt”, og dels med en konsert i St. Paul’s Hall hvor de fremfører Rolf Wallins ”Ning” og Lasse Thoresens ”Løp, lokk og linjer”, som ensemblet sammen med Berit Opheim nettopp har utgitt på en ny CD på Aurora, under dets engelske tittel ”Chases, Cattle Calls and Charts”.

Mer enn samtidsmusikk

Men Norge er i tråd med tidens ånd også representert med utøvere som sprenger rammene for den mer renskårne samtidsmusikken. Som det heter på festivalens egne hjemmsider: “Norway’s richness in musical culture does not just extend to classical ensembles, and Huddersfield showcases the electronica scene in Norway, as well as music inspired by native folk singing.”

Supersilent skal i ilden lørdag kveld, og er for tiden fortsatt aktuelle med den meget lekre DVDen ”7”, som ble skutt i effektfull sorthvitt under en opptreden på Parkteatret. Mandag kveld blir det nok en gang en samarbeidskonsert mellom Fe-mail og den svenske danseren Lotta Melin. Fe-Mail består av Maja Ratkje og Hild Sofie Tafjord, og er for tiden aktuelle med det nye albumet ”Voluptous Vultures”, som er kommet ut i flere formater på amerikanske PsychForm Records.

Tirsdag spiller Asamisimasa, som Huddersfield selv omtaler som ”one of Norway’s newest and most vibrant new music groups” bl.a. et verk af Trond Reinholdtsen, og onsdag avslutter Nordic Voices det norske fokuset – med verker av Gisle Kverndokk, Lars Petter Hagen og Wallin, samt utenlandske størrelser som Gyorgi Ligeti, Peter Ablinger og Klaus Huber. Wallin er også pekt ut som en av festivalens ”composers in residence”, noe som føyer seg pent inn i rekken av internasjonal oppmreksomhet som har kommet hans vei.

Huddersfield – en reise verdt

Lørdag til mandag kan Jana Winderens installasjon ” The Art of Walking on Water” oppleves i Huddersfield Art Gallery. Torbjørn Tønder Hansen håper at også norske musikkelskere vil kjenne sin besøkelsestid, og slår avslutningsvis et slag for at Huddersfield ikke er så langt unna som man i utgangspunktet kanskje tror.

— SAS har flere daglige flygninger til Manchester med videre togforbindelse, mens Ryanair til Stansted for dem med god tid med fordel kan kombineres med toget til Huddersfield. I tilegg kan man jo som våre forfedre ta sjøveien, oppfordrer Cikada-produsenten.

Publisert:

Del: