Mange har nok oppfattet “Piracy kills music”-kampanjen som et rent partsinnlegg fra plateselskapene. Men også de store artist- og opphavsrettsorganisasjonene her til lands har stilt seg bak aksjonen. Ballade har i den anledning snakket med to av dem. TONO-advokat Irina Eidsvold Tøien og Knut Aafløy fra Norsk Artistforbund er skjønt enige om at nok er nok, og at kampanjen faktisk når ut til målgruppen. – Vi tror at unge nedlastere der ute solidariserer seg med de som lager musikken de liker, sier Eidsvold Tøien.

Knut Aafløy, 2007

Av Arvid Skancke-Knutsen

Ballade har den siste tiden satt søkelys på “Piracy kills music”, som så langt vel er den største holdningskampanjen i sitt slag her hjemme. Vi har bragt til torgs forskjellige synspunkter, og intervjuet artister og brukere som stiller seg på hver sin side i spørsmålet om hvor skadelig gratis nedlasting egentlig er for musikerne og musikkbransjen.

Selv om en rekke sentrale bransjeorganisasjoner har gjort felles front i denne saken, er det likevel ikke til å komme bort fra at det hele til dels er blitt fremstilt som nok et ledd i den tilsynelatende evige krigen mellom Plateselskapene og Nettbrukerne.

Derfor har vi denne gangen valgt å snakke med to aktører som ikke har direkte tilknytning til platebransjen, men likevel mener at kampanjen er viktig og nødvendig også for deres medlemmer: Det er advokat Irina Eidsvold Tøien fra rettighetsorganisasjonen TONO, og Knut Aafløy i Norsk Artistforbund, som kjemper for at pop/rock skal behandles likeverdig med “seriøs” musikk, jazz og samtidsmusikk. Han er for øvrig også aktuell som plateartist om dagen, og slapp nylig albumet “The Sugar & The Salt” på MTG.

Piracykillsmusic-kampanjen har nok for mange fremstått som en ren kampanje for platebransjen, og kanskje til og med som en ren IFPI-kampanje. Hvorfor har ikke dere som artist-og opphavsrett-organisasjoner frontet kampanjen i større grad?

— Hva pressen tar tak i har vi dessverre ikke kontroll over, og etter min vurdering er det et bevisst grep å bagatallisere kampanjen ved å fremstille dette som en plateselskapskampanje, sier en engasjert Irina Eidsvold Tøien. – Dette er et rop fra artist- og opphavsretts-Norge på at nå er det nok! Dere bruker våre verk uten å betale for det, og det er ikke riktig. At et plateselskap også har økonomiske interesser å ivareta når “butikken” på Internett ranes er selvsagt, men det er ikke det mest sentrale.

— Artistorgansisasjonene har vært med fra dag 1, svarer Knut Aaafløy i Norsk Artistforbund, og legger til:

— Bjørn Rogstad er kampanjens talsmann, og han er jo fra et større plateselskap, så grunnen kan jo ligge der. Artistene frontet jo dette fra starten, og de taler for alle involverte. Musikkbransjen er et samspill, og ikke en kamp mellom fronter, selv om noen ynder å fremstille det slik.

— Det sentrale er at ungdom – og jeg velger å tro i størst grad av uvitenhet, tar musikken fra nettet fordi de ikke vet at det skal og kan betales for. De lovlige tjenestene er etterhvert både gode og høyst brukandes.

En drøy uke etter by:Larm-lanseringen av kampanjen skal over 100 000 mennesker vært innom Piracykillsmusic.com. Er dette et tall dere er fornøyd med, og et tegn på at budskapet når ut til de rette gruppene?

— Ja, dette er defintivt et godt tall, og jeg føler vi har nådd ut, sier Aafløy.

— Vi er fornøyd med antallet besøkende, bekrefter Eidsvold Tøien.

– Siten er den del av informasjonsmaterialet vårt. Siden kommer det andre kommunikasjonsplattformer.

Flere artister har etterhvert reservert seg høylytt mot kampanjen, og synes å mene at den taler de store plateselskapenes sak mer enn virkeligheten slik de selv oppfatter den som utøvere?

— At noen oppfatter det slik, må jeg akseptere. Likevel har ytterligere 250 artister gitt sin støtte siden starten for 3 uker siden, og det synes jeg er et mye sterkere signal enn de få som sier nei. Kampanjen ble kritisert allerede før lansering, så dette har ikke vært bare lett, mener Aafløy.

Irina Eidsvold Tøien, som også før hun begynte i TONO skrev om opphavsrett på Internett, velger å se det slik:

— At noen reserverer seg er ikke sentralt i forhold til at ca 400 av Norges mest sentrale artister fra Annbjørg Lien til Thomas Dybdahl støtter kampanjen og budskapet. Du vil alltids kunne finne noen som er av en annen oppfatning, kanskje fordi de er på et stadium av karrieren da de er mer tjent med å bli spredt gratis (markedsføring) enn å bli solgt. Poenget er at det er artisten/opphavsmannen selv som som skal bestemme når og hvordan musikken skal brukes, ikke nedlasteren.

Har dere likevel forståelse for at enkelte utøvere kan oppfatte det slik?

— Nei, det har jeg ikke forståelse for, sier Eide kategorisk.

— TONO snakker ikke plateselskapenes sak, selv om vi ser at de er i samme bås, og at vi derfor er en samlet musikkbransje bak kampanjen. TONO snakker saken til medlemmene sine som hver dag taper innntekter og kanskje sin fremtidsmulighet for å kunne leve av å lage musikk gjennom den massive, ulovlige nedlastingen.

— Selvsagt er det lov å være uenig i kampanjen. At dette er en sak for både låtskrivere, artister og plateselskap tror jeg de fleste utøverne forstår, sier Aafløy.

— Det dreier seg om at alle taper på piratvirksomhet, ikke minst publikum.

Har dere lagt noen plan for oppfølging av kampanjen? Og vil dere treffe spesielle tiltak overfor deres egne medlemmer?

— Kampanjen fortsetter i trinn, og jeg kan naturligvis ikke forskuttere det her, sier Aafløy.

— Hovedmålsettingen for oss er å spre informasjon og drive holdningsarbeid overfor unge mellom 13 og 25 og deres grensesettere, svarer Eidsvold Tøien.

— Nå begynner med andre ord informasjonsarbeidet om at oppphavsrett gjelder på Internett.

Kampanjen har ellers blitt kritisert for sitt negative fokus, synes dere tross det at dette har vært vel anvendte penger og ressurser for dere?

— I kampanjen har vi vært opptatt av utvikling, konsekvens og muligheter, i den rekkefølgen. Jeg kan forstå at noen synes den virker dommedagsaktig, men at vi har satt ting på spissen er en nødvendighet for å få frem budskapet. Noen har tatt det veldig bokstavelig, men det regnet vi med. Dette er en holdningskampanje, ikke en trusselsak, og det mener jeg vi har klart å få frem, sier Aafløy.

— Vi har nettopp begynt, og er først og fremst svært glade for den massive støtten vi har opplevd fra artister og opphavsmenn. Vi tror også at unge nedlastere der ute solidariserer seg med de som lager musikken de liker og at de vil at de skal fortsette å lage musikk, og at de etterhvert vil forstå at da må de betale for seg, avslutter Irina Eidsvold Tøien.

Ballade vil senere komme tilbake til hvordan GramArt og Musikernes Fellesorganisasjon stiller seg til resultatene av kampanjen så langt, og hvilke muligheter de ser videre.

I mellomtiden kan vi anbefale disse nettsidene for mer bakgrunnsstoff om saken, i tillegg til de artiklene vi i Ballade selv har publisert:

*
Dagbladet.no: – Ufrivillig komikk fra platebransjen

*
Adresseavisen.no: – Spår platebransjens død

*
Dagbladet.no: – Sabeltannløst

*
Avisa Nordland: – Magnus gratis på nett

Publisert:

Del: