NorgesNettet tok på sitt styremøte den 23. juni opp Parkteatret i Oslo og EnergiMølla i Kongsberg som medlemmer i organisasjonen. Dette betyr at begge scenene vil bli utstyrt med teknisk utstyr som holder en profesjonell standard. – Norgesnettet har ambisjoner om å utvide og utvikle nettverket, og fortsetter jobben med å gjøre forholdene for artister og publikum bedre, sier daglig leder Sigmund Valberg. – Dette er en anerkjennelse for oss, sier daglig leder ved EnergiMølla, Lars Ljosland.

Norgesnett-logo

Av Bjørn Hammershaug

— Gjennom å ta opp disse to spillestedene viser NorgesNettet at den ekstra millionen vi fikk av den rød-grønne regjeringen kommer til nytte. Å bygge ut antallet profesjonelt drevne spillesteder er et mål som vi opplever at Kulturminister Trond Giske deler med oss. Derfor er det ekstra gledelig å kunne levere to nye Norgesnettscener allerede nå, sier Sigmund Valberg, NorgesNettet.

To gode scener

Hva var hovedgrunnen til at nettopp EnergiMølla og Parkteateret ble tatt inn som medlemmer, Valberg?

— Parkteateret er et sted med svært høy arrangementsfrekvens, de presenterer ulike genre og har også andre typer tilbud som film og teater. Stedet har i det hele tatt utviklet seg til en spennende scene.

— EnergiMølla har siden oppstarten i 2002 hatt en svært god utvikling, og fremstår som en svært viktig scene i regionen som fyller et tomrom mellom Drammen og Bø. De har et bredt spekter av organisasjoner bak seg som inkluderer mange genre. Vi ønsker at våre scener skal være genreovergripende og huse ulike typer miljøer, sier Valberg til Ballade.

Han forteller at NorgesNettet ikke er et nettverk for utelukkende rockeklubber, men for all rytmisk musikk og de vektlegger samarbeid mellom ulike genre og kulturuttrykk.

Hvilken betydning har NorgesNettet hatt å si for slike mindre scener rundt om i landet?

— Vi bidrar til å heve standarden opp på et profesjonelt teknisk nivå for artistene og bedrer konsertopplevelsen for publikum. Vi er i første rekke til for nettopp publikum og artister, og de ivaretas gjennom å bedre spillestedene.

Stiller dere noen spesifikke krav til stedene som går inn under NorgesNettet?

— Lokalene skal være godt egnet, og de gjeldende steder må gjøre lokalet i best mulig stand. Parkteateret har pusset opp for mange millioner, og fremstår i dag som en god scene. Både selve lokalet og andre fasiliteteter, for eksempel i forhold til behandlig av artistene. Sistnevnte er ikke noe vi direkte legger oss opp i, men det gir et visst signal om en seriøs drift og langsiktig tankegang.

Dere har som uttalt satsningsområde å bidra til å frem nye, norske artister. Hvordan jobber dere med den saken?

— Det gjør vi for eksempel som produsent av by:larm live og som samarbeidspartner med Zoom-turneen. Vi har som mål at stedene vi jobber med skal komme lokale artister til gode, og skaffe disse sceneerfaring. NorgesNettet skal bidra til at alle norske byer skal bli rockebyer, slik Giske uttalte omtrent før Svarstad Haugland var ute av departementet.- Det er viktig å få med at det inkluderer uttrykk som jazz og folkemusikk, vi skal være med å bygge ut et levende miljø over hele landet, sier altså Sigmund Valberg i NorgesNettet.

Parkteatret ligger på Grünerløkka i Oslo og er et aktivt kulturhus med svært mange og varierte arrangementer. Etter flere år med store ombygninger fremstår Parkteatret i dag som en profesjonell og godt tilrettelagt scene for flere musikkgenre. I tillegg har Parkteatret også status som bydel Grünerløkkas Kulturhus.

Det andre stedet som nå har blitt en del av dette nettverket er altså EnergiMølla på Kongsberg. Stedet ligger i en gammel nedlagt mølle, som er renovert og bygget om til kulturscene, og åpnet under Kongsberg Jazzfestival i 2002. Bak EnergiMølla står en rekke organisasjoner og foreninger innenfor kulturlivet i byen. EnergiMølla har som målsetning å bli den beste scene for levende musikk i sin region.

— En anerkjennelse for EnergiMølla

Lars Ljosland er daglig leder ved EnergiMølla. Ballade får kontakt med en frustrert og bagasjeløs Ljosland på Kastrup, men han er meget fornøyd med situasjonen for Mølla.

Hva betyr det for et sted som EnergiMølla å komme inn i NorgesNettet?

— Det betyr først og fremst en anerkjennelse for oss som scene i Norge, at vi har blitt lagt merke til i mylderet av norske arrangører. Det er gledelig. Vi har snakket om NorgesNettet en stund, men vi ventet med å søke til vi følte det naturlig. Nå var tiden inne.

Hva konkret kan NorgesNettet tilby dere?

— De tilbyr jo et et nettverk, siden det er et nettverk. Så får vi tilgang på en del spesialturneer, som for eksempel Zoom, og vi kan utvikle et bredere samarbeid med andre arrangører. Ikke minst kan de kan tilby bedre teknikk. Både lys og lyd skal opp på et nasjonalt plan. Det gjør at vi kan møte raidere fra hvem som helst, og booke band uten å ta kostnadene ved å leie inn utstyr.

Vil det bli større aktivitet på Mølla fremover?

— Ja, om det ikke vil bli 300 arrangementer fra i morgen, så er det planer om å øke aktiviteten. NorgesNettet inngår i en støre strategiplan for oss, det var flott at de inn kom nå, men det var også planlagt fra vår side. Vi tenker fremover, etter å ha holdt på i 5 år, er det på tide å tenke på de 5 neste.

Allerede neste uke blir det jazzfestival på EnergiMølla i forbindelse med Kongsberg Jazzfestival. I sommer skal høstens progam settes og ombygninger av stedet er også under planlegging, forteller en bagasjeløs Lars Ljosland, på vei til Roskilde.

Norgesnettet er en organisasjon av scener for levende musikk. Norgesnettet driver etter et allmennyttig prinspipp med formål å etablere, utvikle og drive et landsomfattende nettverk av profesjonelt drevne og utstyrte spillesteder for rytmisk musikk. Spillestedene i Norgesnettet presenterer ca. 2500 arrangementer for ca. 700.000 besøkende hvert år.

Publisert:

Del: