Det er ikke bare hippe, norske elektronika-duoer som har et marked i utlandet. Kirkelig Kulturverksted har lenge gjort det bra med helnorske artister som Kari Bremnes, som beviser at norske tekster ikke nødvendigvis er noe hinder for utenlandsk interessse.

Maria Solheim

Ole-Edvard Reitan, administrasjonssjef for Kirkelig Kulturverksted, forteller at hans selskap pleier å dra til MIDEM, og har gode erfaringer med det.

— Vi skal hovedsakelig treffe våre samarbeidspartnere på eksportsiden. Midem er et godt møtepunkt ettersom de fleste hovedaktørene i en slik forbindelse vil være der.

Også Reitan kan melde om et tett program de nærmeste dagene.

— Vi har allerede planlagt en god del møter. Utover dette så har vi en artist, Maria Solheim, som vil opptre akustisk på Hotel Martinez for deltakerne. Vi har allerede snakket en del med potensielle samarbeidspartnere som er spente på å treffe henne og høre henne live, med henblikk på å gi henne ut utenfor Norge. Vi snakker allerede om utgivelse i England og Tyskland, og dette er en del av de møtene som vi har booket på forhånd.

Men også artister som ikke selv skal opptre, er en naturlig del av prioriteringene.

— Vår andre hovedprioritet på messen er Kari Bremnes. Hun har jo allerede vært ute på en omfattende turne ute i Tyskland to ganger,har nye turneplaner til høsten og har solgt en god del plater her. Som en anerkjennelse til sitt utenlandske publikum, har hun også gitt ut platen “Norwegian Mood”, der hun presenterer et utvalg av sangene utgitt på hennes mange soloalbum gjennom årene.

Hvordan forholder dere dere til de andre representantene fra norsk musikkbransje som skal ned til Midem i år?

— Vi snakker jo med dem. Dette er et bra forum for å utveksle erfaringer. Jeg opplever det som hyggelig å se disse og andre aktører vi treffer ellers i andre sammenhenger under ulike settinger fra de vanlige. Det er mer snakk om samarbeid enn konkurranse her og en veldig hyggelig atmosfære. Det er selvfølgelig også litt annerledes enn det er hjemme.

— Hvor mange og hvilke musikkseminarer og bransjetreff vi drar på, kommer an på hva vi vurderer som hensiktsmessig, avslutter Reitan. – Vi har gjerne pleid å prioritere MIDEM og Popkomm. Det dekker på mange måter våre behov for å treffe folk.

Publisert:

Del: