Festivaldirektør Hilde Johnsen byr på et variert program når Nordlysfestivalen åpner i Tromsø idag. Mikhail Alperin tjuvstartet med solokonsert i går, og i kveld holder Mari Boine åpningskonsert i tospann med den malinesiske sangerinnen Kandia Kouyate. I løpet av helgen skal blant andre Latvias Radiokor, Cikada Strykekvartett, Midnight Sun Trio og Bergen Filharmoniske Orkester på scenen. Festivalen varer til søndag.

Mari Boine

Nordlysfestivalens program har noe for enhver smak. Ishavsbyen presenterer jazz, verdensmusikk, symfonisk og ny musikk med lokale og internasjonale musikere.

Bergen Filharmoniske Orkester har med seg Hindemith, Stravinskij og Mozarts klaverkonsert i F-dur til Tromsø, sistnevnte med Elena Bashkirova som solist.

Latvias Radiokor er den baltiske kortradisjonens flaggskip, og det er spennende at Nordlysfestivalen har fått dem til Norge! Kortradisjonen i Latvia har spilt en viktig politisk rolle både under Sovjetunionen og i oppbygningen av latvisk kultur og nasjonalfølelse etter frigjøringen, og Latvias Radiokor har løftet den opp i internasjonal elitedivisjon. Koret teller 24 sangere og er et av verdens fremste. Siden 1992 har koret vært dirigert av Sigvards Klava og Kaspars Putnins, og de gjør rundt 20 radioopptak og et førtitalls konserter i året over hele verden.

Med Cikada Strykekvartett lover festivalen oss “en klassisk variant av Röyksopp”. Cikada spiller i Kulturhuset på lørdag. Festivalen har også et ungdomsprosjekt – en utveksling mellom Chethams School of Music i Storbritannia, Tromsø Kulturskole og Musikkonservatoriet i Tromsø som ender opp i en konsert i Tromsø Kunstforening fredag.

Festivalen byr også på recital i Tromsø kunstforening med sopranen Marita Kvarving Sølberg, den første norske vinneren av Dronning Sonjas Internasjonale Musikkonkurranse.

Midnight Sun Trio som avslutter Nordlysfestivalen søndag er en relativt ny konstellasjon av musikere som alle har tilknytning til Nord-Norge. Trioen består av Susanne Lundeng, Knut Erik Sundquist og Arvid Engegård. Susanne Lundeng har gjennom mange år utmeislet et personlig musikalsk uttrykk med utgangspunkt i vokale og instrumentale folkemusikktradisjoner fra Salten og Lofoten. Fiolinisten Arvid Engegård har en lang karriere bak seg i norsk og europeisk musikkliv, her hjemme som kunstnerisk leder for MiN-ensemblet i Narvik og Divisjonsmusikken i Harstad. Han har også vært Susanne Lundengs læremester. Kontrabassisten Knut Erik Sundquist spiller blant annet i Det Norske Kammerorkester og i Norsk Barokkorkester.

Publisert:

Del: