av:

Publisert:

Del:

NRK bragte i dag intervjuer med Arne Nordheim og Eyvind Solås, som begge refser Oslo Filharmoniske orkester for deres repertoarvalg i forbindelse med turnéen i USA i forrige uke. – Det er ytterst betenkelig at et orkester som er så basert på subsidier ikke gjør en dott for å fortelle at vi også i Norge har et skapende liv, sier Arne Nordheim. Konsertene har av OFO selv blitt omtalt som”viktige ledd i Norges 2005-markering i USA”, og i Washington var da også kongeparet tilstede.

Morten Walderhaug (Foto: Lisbeth Risnes)
Morten Walderhaug (Foto: Lisbeth Risnes)

Av Arvid Skancke-Knutsen

I følge NRKs Kulturnytt spilte ikke Oslofilharmonien en eneste norsk tone da de nylig skulle markere hundre år med norsk uavhengighet i USA. På programmet sto derimot dirigent Andre Previns egen fiolinkonsert, Gershwin, Strauss, Debussy, og Ravel.

Orkesteret opptrådte i perioden 6. – 12. mars 2005 på en rekke av de mest prestisjefulle, klassiske konsertarenaene i USA. André Previn opptrådte også som klaversolist, mens de øvrige solister var hans kone Anne-Sophie Mutter – og mezzosopranen Denyce Graves.

Direktør i Oslofilharmonien, Morten Walderhaug, gir i følge NRK.no sjefdirigent Andre Previn ”skylda” for programmet på USA-turneen.

– Når vi skal gjøre en turne med Previn, så er avhengige av at han vil dirigere det. Hvis det hadde vært norsk musikk, hadde han ikke villet dirigert det. Det er et faktum.

Det kan jo synes litt oppsiktsvekkende at landets ledende symfoniske orkester – som av mange betraktes som selve flaggskipet for norsk kunstmusikk – har ansatt en dirigent som ikke bryr seg om å dirigere norsk musikk, men isteden har promotert sin egen fiolinkonsert ved gjentatte anledninger.

I følge Kulturnytt er da heller ikke Arne Nordheim spesielt fornøyd med utvklingen den siste tiden, og spesielt ikke med den nylig avviklede USA-turnéen, der OFO holdt konserter i New York, Washington, Philadelfia og Chicago.

– Jeg synes det er dårlig gjort og lite kollegialt overfor de skapende i musikklivet i Norge. Jeg synes det er ytterst betenkelig at et orkester som er så basert på subsidier ikke gjør en dott for å fortelle at vi også Norge har et skapende liv, sier Nordheim til NRK.no, og legger til at han er ”skuffet til tusen”.

På programmet i USA sto bl.a. Debyssys ”En Fauns Ettermiddag”, som britisk kritikere sablet ned da OFO og Previn besøkte England i fjhor høst. Nå går Previns tid mot slutten, og Walderhaug gjør ikke spesielt mye for å forsvare den amerikanske komponisten og dirigenten.

- Jeg vil minne om at denne turnéen ble planlagt for to år siden. Jeg begynte som direktør i august, og har siden avsluttet sjefsperioden til Previn, sier Walderhaug til Kulturnytt. – Jeg har også ansatt ny sjefsdirigent fra høsten 2006 – nettopp ut fra det perspektiv at vi synes at det er viktig at norsk musikk er en del av det programmet vi tilbyr i utlandet.

Også komponist Eyvind Solås mener Oslofilharmonien opptrer historieløst. Han sammenligner Oslofilharmoniens USA-turné med en opplesningsturné som skulle profilere Norge og norsk litteratur, hvorpå man hadde endt opp med ”bare å lese opp verker av Strindberg og Lagerløf”.

– Nå er tiden moden for et etterutdanningskurs i norsk kulturliv, særlig når det gjelder besøk i utlandet. Det må da være mulig å ha litt perspektiv på det man gjør. Det er ikke bare viktig å reise ut og være en god musiker, de finns overalt. Det er viktig å stå for noe, og ha et utgangspunkyt ha et standpunkt. Det behøver ikke å være patriotisk å satse på det beste som er skapt i norsk kultur, lyder oppfordringen fra Solås.

OFO hadde i 2000 et driftsbudsjett på ca. 90 millioner, hvorav ca. 71 millioner var offentlige midler. I den gjenstående delen av vårsesongen – som avsluttes 27. mai – spiller orkesteret kun ett norsk stykke: “Fagottkonsert” av Magnar Åm, som fremføres 7. og 8. april.

Hele artikkelen hos NRK.no kan du lese på denne lenken.