Selv om fjorårets underskudd på Festspillene i Nord-Norge var på en million er det ingen krise i leiren til den ferske direktøren, Inger Anne Utvåg (bildet). – Vi er ingen fattig festival og vi har tatt opp et lån for å dekke underskuddet over tre år, sier hun til Ballade. Selv om programmet inneholder færre arrangementer enn tidligere år er Utvåg strålende fornøyd over bredden og publikumsoppmøtet.

Inger Anne Utvåg

Derfor var det sikkert befriende for direktør Utvåg å være frokostvert for kirke- og kulturminister Valgerd Svarstad Haugland på tirsdag (25. juni) hvor man kunne snakke om annet enn økonomi. – Det må være trasig å reise rundt som kulturminister og bare møte folk som gnager etter penger. Derfor skal vi ikke be deg om det i dag. Vi vil heller at du skal drømme om skuta om nettene og tenke på oss i Harstad, sa maskinisten på Harstad-skuta til Svarstad Haugland på en tur med den båten senere på dagen.

— Den økonomiske situasjonen er ikke kritisk, sier Utvåg til Ballade. På spørsmål om hva slags utfordringer man stod ovenfor da man skulle sette sammen programmet for 2002-spillene svarer hun: – Vi måtte bare se på rammebetingelsene vi hadde og jobbe innenfor dem. Vi tok noen grep tidlig på høsten og synes vi har lykkes rimelig bra så langt. Festspillene er en dag kortere enn tidligere, men det har ikke bare vært av økonomiske årsaker. Publikum er veldig glad for at vi starter på lørdag istedet for fredag, slik at flere har sjansen til å være med fra begynnelsen. Det har utviklet seg mot å bli veldig mange arrangementer, så det trenger ikke nødvendigvis å bety at vi skuffer publikum ved å ha færre. I år har vi 130 arrangementer, og kanskje det også er for mange å forholde seg til.

Festspillene har hittil vært preget av alt fra samisk kultur (med tekster av Nils Aslak Valkeapää) via perkusjon med Marilyn Mazur til elektroniske landskapsbilder med Anneli Drecker. Tirsdag kveld var det også store kreative ytterpunkter: de britiske folk-legendene Fairport Convention spilte musikk av Bob Dylan, mens den finske akkordeonisten Kimmo Pohjonen presenterte sin særegne musikkstil for Harstad-publikummet (“det er ikke folks feil at de ikke liker trekkspill, det er musikernes feil,” sier han.)

Utvåg ble meget imponert over folks interesse for Pohjonen. – Konserten var ikke utsolgt på forhånd, men da konserten gikk var det fullt hus.

Ellers karakteriserer festspilldirektøren billettsalget som “rimelig bra.” – Det er ikke alle tilbudene som har svart til forventningene når det gjelder antall solgte billetter, men på den annen side har det vært konserter, for eksempel med Pohjonen, som har solgt bedre enn vi forventet.

Tidligere i år rapporterte Festspillene om at flere av konsertene allerede var på vei til å bli utsolgt og at man var i ferd med å nå publikumsrekord. Men for eksempel på Dreckers forestilling, Memorium, var balkongområdet avstengt og det var også flere ledige seter på parketten. Heller ikke på Marilyn Mazur’s Percussion Paradise var det utsolgt.

Uansett viser billettsalget at Harstad-væringer, narvikinger og andre innbyggere er godt varmet opp for musikalske opplevelser. – Publikummet på Festspillene er så lite homogent som det går an. For meg er det viktig at alle får glede av konsertene og at man tar Festspillene i bruk.

Publisert:

Del: