Fikk pris på 40.000 hver under NOPAs priskonsert på Cosmopolite i Oslo tirsdag kveld.

Marja Mortensson, © Christoffer Krook

NOPA-prisene gikk i år til årets verk innen musikk og tekst, i tillegg til en pris i åpen klasse. Prisene består av 40.000 kroner hver, og ble delt ut under NOPAs priskonsert på Cosmopolite Scene i Oslo tirsdag 5. november.

NOPAs musikkpris: Marja Mortensson
Marja Mortensson kommer fra Svahken Sïjte i Engerdal kommune i Hedmark. Hun har gjort seg bemerket med sin vokale egenart og sine låter rotfestet i joiken. I 2018 ga hun ut det kritikerroste albumet Mojhtestasse (Cultural Heirlooms), hvor hun løftet fram gamle, tradisjonelle joiker. Albumet ble nominert til Bylarms Nordic Muzic Prize, og vant Spellemann i klassen folkemusikk.

Juryens begrunnelse:
Prisvinneren har laget et verk som er rikt og berørende, både tekstlig og musikalsk. Gjennom en kombinasjon av elementer fra tradisjonsmusikk så vel som nyere uttrykk, evner hun å skape et verk med særpreg og egenart. Prisvinneren formidler en sterk stemning som vekker interesse og berører. Verket er organisk, drivende og dynamisk, og det rommer både sårbarhet og styrke, musikalsk så vel som tekstlig. NOPAs musikkpris går til Marja H.F. Mortensson for verket «Mojhtesh».

NOPAs tekstpris: Susanne Lundeng
Susanne Lundeng er felespiller, folkemusiker og komponist, og anses som en av de fremste tradisjonsbærerne av nordnorsk folkemusikk. Hun har røttene sine i den nordlandske folkemusikken, og på hennes tiende utgivelse, Det va nære på, har hun skrevet og synger egne tekster for første gang.

Susanne Lundeng, © Christoffer Krook

Juryens begrunnelse:
Prisvinneren har skapt et vakkert verk der tekst, musikk og fremføring spiller sammen på en utsøkt måte. Sangteksten setter stemningen fra første stavelse, den er spenningsskapende, ærlig og billedsterk. Forfatteren har en nøktern språkstil, hun bruker få, enkle og korte ord, men i nye sammensetninger; originale formuleringer som griper tak i lytteren og ikke slipper.

I et lydbilde basert i tradisjonsmusikk, med smakfulle hint av elektronikk, fremstår teksten som en nyskapende, klisjefri perle av norskspråklig sanglyrikk.

«Det som kunne bli en vår med nakne arma
Det som ligna på en båt med to om bord
Det trengs mot å hold seg fast i skjøre greina
Et vindpust, et kjærlig ord.»

Vinneren er i NOPA registrert som komponist, ikke tekstforfatter, men har her levert en tekst av høy klasse. NOPAs tekstpris tildeles Susanne Lundeng for sangteksten «Det va nære på».»

NOPA-prisen i åpen klasse: Erlend Apneseth
Erlend Apneseth er en norsk musiker og komponist fra Jølster i Sogn og Fjordane. Han spiller hardingfele. Foruten folkemusikken har han fordypet seg i improvisasjon og alternative klang og pizzicatoteknikker, og gjort en rekke samarbeidsprosjekter med musikere, teater, orkester, dansere og poeter.

Erlend Apneseth Foto: Andreas Eikeseth Nygjerd

Juryens begrunnelse:
Sammen med Frode Haltli har prisvinneren skapt en spennende hybrid av norsk tradisjonsmusikk, ambient og spoken word. Juryen tenker at vedkommende her er i nærheten av å skape en helt ny sjanger, ved å bryte ut av tradisjonsmusikken og finne et nytt uttrykk. Verket føles samtidig tradisjonstro og moderne. Instrumenteringen er original, musikken er vakker og neddempet. Prisvinneren fremstår som en nytenker som vi gleder oss til å høre mer av.
NOPA-prisen i åpen klasse tildeles Erlend Apneseth for innspillingen «Salika – Molika».

Årets jury har bestått av artist og komponist Sandra Kolstad, tekstforfatter Dagfinn Nordbø, komponist, sanger og pedagog Åshild Watne og artist Margaret Berger. Blant tidligere vinnere finner vi komponister og tekstforfattere som Bendik Giske og Silje Halstensen.

Foreningen Ballade er eier og utgiver av redaksjonelt uavhengige Ballade.no. NOPA, Norsk Komponistforening og Musikkforleggerne er medlemmer i Foreningen Ballade.

Publisert:

Del: