Trodde du at norsk metall alltid blir gitt ut på utenlandske selskaper? Da får du tro om igjen. Nocturnal Art Productions holder til i Buskerud, og har gitt ut plater med artister som Emperor, Arcturus, Red Harvest og Limbonic Art. – Norge er helt klart et foregangsland når det gjelder å skyve grensen for hva metall som sjanger kan være, sier NAP-sjef Samoth.

Samoth

— Selve selskapet begynte vel egentlig med en Emperor-sjutommer. Faen, jeg skulle ha spart på en hel kasse med den, de har jo blitt samleobjekter – går visstnok for over femtenhundre spenn nå…

Mannen som snakker er Thomas Haugen. De fleste kjenner ham nok best som “Samoth” – gitarist i de nylig oppløste svartmetallegendene Emperor og det fremadstormende ekstremmetallbandet Zyklon – men han er også primus motor i plateselskapet Nocturnal Art Productions.

— NAP er et lite plateselskap som konsentrerer seg om metall i sine mest ekstreme former. Startskuddet gikk vel egentlig på gutterommet tidlig på nittitallet, du vet, med tapetrading og god gammeldags nettverksbygging, men i 1994 fant jeg ut at jeg kanskje kunne skape min egen jobb ut av det – være min egen sjef. Dermed bestemte jeg meg for å satse, sier Thomas og pauser litt for å samle tankene.

— Jeg ga ut denne etter hvert så berømte sjutommeren med min eget gruppe, Emperor, og signet deretter det første bandet til NAP. Det var Limbonic Art. Selskapet fikk en aldri så liten kickstart med deres debutalbum, “Moon in the Scorpio”, og siden har det gått slag i slag – i slow motion, vel å merke. Man får tross alt ikke noe gratis i denne bransjen.

Thomas snakker rolig, og virker både engasjert og reflektert. Han har mange års fartstid i miljøet, både som artist og som platepusher, og har tydeligvis lært seg å veie ordene før han slipper dem løs.

— Det har vært en lang prosess for å få bra distribusjonsavtaler og de rette kontaktene i forhold til markedsføringen av selskapet og bandene. Det er for så vidt en prosess som fremdeles pågår. Jeg har lært mye, men jeg lærer fortsatt nye ting hele tiden, sier han ydmykt før han fortsetter:

— Det å skaffe seg kontakter, bli tatt seriøst og ikke minst det å bli prioritert som en lite label er ikke alltid like lett, men jeg har hatt et pluss med Emperor-linken. Det at jeg var en kjent person i miljøet da jeg startet opp, har nok talt til min fordel.

Emperor var en av hjørnesteinene i norsk svartmetall, og Thomas har følgelig gravert navnet sitt inn i metallhistorien for lengst. Men også NAP har i løpet av sine åtte leveår klart å sette spor etter seg.

— Noe av det jeg er mest stolt av å ha gjort med NAP, er oppbyggingen av Limbonic Art. Da jeg kom i kontakt med dem, hadde de ikke gitt ut noe som helst, men jeg så øyeblikkelig potensialet deres da jeg fikk høre en rehearsaltape. Thomas stopper opp og tenker seg litt om. Så fortsetter han:

— Siden den gang har vi på mange måter bygget opp hverandre – de var et nytt band, og vi var et nytt plateselskap. Vi har fulgt og støttet hverandre hele veien, og Limbonic er vel også selskapets største suksess rent salgsmessig. De kommer forresten med ny plate i midten av september: “The Ultimate Death Worship”. Den har blitt helt enorm, sier han entusiastisk, og dreper dermed all tvil om at han brenner for jobben sin!

Men NAP har ikke bare konsentrert seg om å bygge opp nye artister, de har også tatt gamle travere som Red Harvest under sine sorte vinger. Thomas forteller villig:

— Jeg har alltid fulgt Red Harvest og jeg har alltid likt det de har drevet med. De er jo et av de banda som bare har blitt mer og mer ekstreme med tiden, og de startet for over ti år siden, så da de var ferdig med den gamle platekontrakten sin, begynte vi å snakke sammen, sier han tilfreds.

— Det endte med at de signet til NAP, og det har vi i grunnen vært fornøyd med alle sammen. De er et band som fornyer seg hele tiden, og det passer bra for selskapet. Norge har jo alltid vært helt i front av avantgarden når det gjelder moderne ekstremmetall, og det ønsker både vi og banda våre fremdeles å være delaktige i. Det gjelder å aldri stå stille!

Thomas forteller om en svartmetallsjanger som har eksplodert i alle retninger siden begynnelsen av nittitallet. Han mener at sjangeren som sådan er død, og at man nå bare kan snakke om ekstremmetall.

— Black Metal har blitt utrolig utvasket og udefinerbar som sjanger, og derfor er det nå vanskelig å snakke om en homogen stil. Norge fremsår fremdeles veldig bra på kartet som en metallnasjon, men det er ikke den klassiske svartmetallen som står i fokus lenger. Det er ekstremmetall i alle sine fasetter og sjatteringer – vi er helt klart et foregangsland når det gjelder å skyve grensen for hva metall som sjanger skal være, sier han, og tar en liten kunstpause før han fullfører tanken.

— Norge fostrer stadig nye spennende og interessante band, og det tror jeg vi vil fortsette med. Det er et godt miljø for kreativitet, og NAP ønsker å stå midt oppi det hele! Jeg har en stor interesse for musikken og alltid har brent for det som rører seg i de mest ekstreme delene av den. Jeg er fremdeles dedikert til både miljøet, og det er nok på mange måter der fremtiden til selskapet ligger: i den genuine interessen i det vi driver med.

NAP på nettet: www.nocturnalart.com

Band som er signet til NAP: Limbonic Art, Red Harvest, Void, Apothesos, Aeternus

Band som har gitt ut plater på NAP: Emperor, Arcturus, Tidfall, Odium, Ildjarn, Sirius, Thou Shalt Suffer, Tormantor, Wynjara, Choronzon

Thomas’ egne band kan du lese mer om på www.zyklontribe.com og www.emperorhorde.com

Publisert:

Del: