Trompetisten, komponisten og produsenten Nils Petter Molvær er en pioner i den nye fusjonsmusikken, der det programmerte møter det improviserte. Nå skal han pløye ny mark i et soloprosjekt som vil turnere Norge i første halvdel av februar. Musikken Molvær spiller på denne turneen er et eksklusivt bestillingsverk for Rikskonsertene. Soloturneen åpner på Blå i Oslo tirsdag 1. februar.

Nils Peter Molvær, live, 2004 (Foto: Lars K. Lande/Rikskonsertene)

Trompetisten, komponisten og produsenten Nils Petter Molvær er en pioneer i den nye fusjonsmusikken, der det programmerte møter det improviserte. Han er en musiker som tøyer grensene, og nå skal han pløye ny mark i et soloprosjekt som vil turnere Norge i februar. Musikken Molvær spiller på turneen er bestillingsverk fra Rikskonsertene, skrevet spesielt for denne turneen, noe som gjør konsertopplevelsen til en eksklusiv begivenhet.

Nils Petter Molvær er bindeleddet mellom stilmessige ekstremer. Her møtes jazz, ambient, house, elektronika og breakbeats, og i Molværs hender flyter lydene sammen til lydlandskaper med dyp intensitet. På denne turneen med Rikskonsertene vil Molvær være alene på scenen, alene med trompeten, der kun musiker, instrument og scenebilde er i fokus. Molvær og trompeten har muligheten til å bruke scenerommet på en annen måte enn tidligere, og i tillegg er scenebildet preget av lysdesigner Tord Knudsens visuelle effekter, som forsterker det musikalske inntrykket og konsertopplevelsen.

— Nils Petter Molvær skapte med Khmer et nytt musikalsk univers et sted mellom jazz og elektronika, et prosjekt som bragte ham opp i den internasjonale toppdivisjonen, sier Helge Skansen, konsertsjef i Rikskonsertene. – Rikskonsertene har utfordret Nils Petter til å gå et skritt videre. Her er han helt alene på scenen, omgitt av digital regi og tre av Norges dyktigste lyd-, lys- og videodesignere. Dette er et soloprosjekt som det knytter seg store forventninger til, avslutter Skansen.

Molvær ble tidlig kjent som et av landets store, nye talenter, i takt med utviklingen av den unike stilen hans. Blant inspirasjonskildene hans er Miles Davis, Don Cherry, Billie Holiday, Brian Eno, Joni Mitchell og Bill Laswell. Med en like stor interesse for akustisk som elektrisk musikk, og med like stort grep om pop og rock som om moderne jazz, ble Nils Petter Molvær snart en etterspurt musiker i Oslos musikkmiljø.

Han har gitt ut en rekke album, og av disse er kanskje “Khmer” fra 1997 mest kjent. Sist ut var “Streamer” (2004), som har blitt kalt en feiring av Molværs livekonserter. Opptakene er gjort under konsertene hans på det legendariske Marquee i London i 2002 og på Tampere Jazz Festival i Finland samme år.

Medvirkende: Nils Petter Molvær – trompet, Tord Knudsen og Jan Martin Vågen – visuelt, Sven Persson – lyd

Diskografi:
Khmer (ECM, 1998)
Solid Ether (ECM, 2000)
Recoloured (Universal, 2001)
NP3 (Sula/Universal, 2002)
Streamer (Sula/Absolute M) – opptak fra Marquee Club i London 28.10februar og Tampere Jazz Happening i Finland 01.11februar. Utgitt august 2004

Turnérute
1. februar: Oslo, Blå
2. februar: Horten, Bakkenteigen kulturhus (arr. Horten Jazzclub og Urijazz)
3. februar: Bø, Kroa (arr. Bø Jazzklubb)
4. februar: Skien, Ibsenhuset (arr. Grenland Jazzforum og Ibsenhuset)
5. februar: Kongsberg, EnergiMølla (arr. JazzEvidence)
6. februar: Lillehammer, Kulturhuset Banken (arr. Blue Note Jazzklubb)
9. februar: Asker, Asker Kulturhus (arr. Asker Jazzklubb og Asker Kulturhus)
10.februar: Volda, Kroa (arr. Jazzklubben i Ørsta/Volda)
11. februar: Bergen, Verftet – Scene USF (Bergen jazzforum)
12. februar: Stavanger, Clarion Hotell/Stavanger Hall (arr. Stavanger jazzforum)
13. februar: Haugesund, Festiviteten (arr. Festiviteten/Sildajazzens venner)

Publisert:

Del: