Selv om det svært ramsalte Petre-programmet “Et Norge i Krig” tas av etter en sesong, kommer ikke ungdomskanalen til å trekke sine satiriske huggtenner, lover radiosjef Nils Heldal: – Vi skal ha rom for slikt, jeg er bare ikke sikker på om blodig satire skal serveres til lunsj. At vi ikke er ikke ute etter å gjøre Petre til en Blenda-hvit kanal, skulle resten av sendeskjemaet vårt være et klart bevis på, sier Heldal. Nå håper Petresjef Lillelien at folk også vil gi arvtageren til Schau & co. en fair sjanse.

Nils Heldal (foto: Øyvind Holen)

Av Knut Steen

I fortsettelsen av gårsdagens intervju setter vi tilbake til Nils Heldal, og ber ham kommentere en tale John G. Bernander holdt i Polyteknisk Forening i 2002. Her het det at “NRK skal være nyskapende i form og innhold” (og at) “ny norsk satire er blant de områder hvor NRK har generasjoners tradisjon for å være ledende”.

Skal det ikke lenger være rom for satire av den skarpe sorten i NRK, Heldal?

— Joda, det er det rom for, jeg er bare ikke sikker på om blodig satire skal serveres til lunsj. At “Et Norge i Krig” bare får en sesong, betyr ikke at vi vil ha skarpe programmer, det betyr bare at gutta var så flinke at en sesong var nok. Selvfølgelig er vi ikke imot satire og slikt, vi er ikke ute etter å gjøre Petre til en Blenda-hvit kanal heller – det skulle resten av sendeskjemaet vårt være et klart bevis på. Vi vet heller ikke hva som kommer til å erstatte dette programmet, men det blir ikke lettfattelig R’n B – uten at det er noe galt med det. Men jeg mener altså med hånda på hjertet at “Et Norge i Krig” ble for svart, og det står jeg for.

Har Bernanders uttalte ambisjon om at NRK skal være “landets viktigste mediebedrift” fått konsekvenser for programmer som “Et Norge i Krig”? Eller for å stille spørsmålet på en annen måte – hvor viktig er det at alt NRK Radio sender skal være spiselig for alle?

— Kristopher Schau er sammen med gutta i Team Antonsen Norges største ungdomsidoler, og er kjent for å gjøre kontroversielle ting. Det er overhodet ikke viktig at alle skal like alt. NRKs tre-kanal-strategi er imot dette. Man skal treffe sin målgruppe, men man kan ikke gi ungene marsipan hver dag, for da går de lei. Petre har gjort mye mange ikke liker – vi har, antakelig som eneste landsdekkende radiostasjon, spilt black metal på morrakvisten. Dette er noe radiofolk flest ville karakterisert som harakiri. Og neste uke starter vi en egen folkemusikk-kanal. Er dét kommersielt? Nei, det er det ikke.

Selv om Petre-sjef Marius Lillelien ikke syntes at “Et Norge I Krig” fortjente å bli tatt av lufta etter bare tre måneder, mener han også at noe av kritikken skyter litt over målet – nettopp fordi Petre og NRK ofte har vært dristige, og sluppet til mange konsepter og personer som neppe hadde passert i mer kommersielle kanaler.

— Det er klart det er krevende å jobbe med en kar som Kristopher. Han er fyr som ofte sprenger grenser, uten at det i seg selv nødvendigvis er det han er opptatt av. Hos Petre har han fått muligheten til å realisere mange grensesprengende og vågale konsepter. Radio er et medium som skaper sterke bindinger til lytterne, og derfor også sterke reaksjoner, på godt og vondt.

Sterke reaksjoner har det vært nok av i kjølvannet av omleggingen til “nye Petre”, der kanalledelsen har fulgt “kill your darlings”-prinspippet ivrigere enn de fleste. Nå håper Petresjefen at folk også vil gi arvtageren til Schau & co. en fair sjanse.

— Dette er fremdeles såpass ferskt at vi ikke vet hva som skal erstatte “Et Norge I Krig”, men det blir nok et program med en ganske annen funksjon. Når kritikerne anklager oss for å ha overgitt oss til blårussen, synes jeg det er ganske håpløse påstander – som vi daglig motbeviser gjennom hva vi satser på.

Tilbake til Heldal, som ble radiosjef i april 2002. Gjør 150 sinte og engasjerte innlegg på NRKs egne nettsider inntrykk på en gammel punker?

— Joda, men på en måte så er man jo litt folkets tjener. Det folk fortjener er et godt NRK, og det føler jeg at de får. Jeg har som sagt gode grunner for å ha tatt denne avgjørelsen. Det hadde vært like populistisk å snu fordi en masse mennesker synes jeg er en kørka idiot, så jeg gjør ikke om avgjørelsen.

John G. Bernander tiltrådte stillingen som kringkastingssjef i 2001. Sørlendingen etterfulgte da nå avdøde Einar Førde, og var den første som brøt Arbeiderpartiets mangeårige hegemoni i direktørstolen. Tidlig i sin karriere nektet kringkastingsjefen å sende Bård Tufte Johansens “Kyllingstunt” på “Åpen Post”, noe som førte til at forfatter Knut Faldbakken gikk ut i Dagbladet og sa:

— Det er trist å se en fersk kringkastingssjef som stiller seg på linje med Per Ståle Lønning, kommers-kanalenes mest frådende populist, kaster all tiltro til egne medarbeideres autonomi og dømmekraft på båten, og klemmer til med svart skjerm.

Ballade setter tilbake til Nils Heldal, og stiller en variant over temaet overfor.

Når du som radiosjef velger å besvare kontrovers og opphetet offentlig diskurs med å fjerne et intelligent og opplysende program som “Et Norge i Krig” – er du ikke redd for at en slik politikk samtidig vil kaldkvele den formidable utklekkingsanstalten for humoristisk og satirisk talent som NRK har vært de siste titalls årene?

— Å ta av “Et Norge i Krig” er bare at en redaktør går inn og tar av ett program. Vi er ikke mot satire og diskusjon, og jeg respekterer kritikk som går på at programmet ikke bør fjernes fordi det er bra. Men det blir bare for drøyt til å kjøre i mer enn en sesong, og derfor ble det tatt av, og det er en avgjørelse jeg står for, avslutter radiosjef Nils Heldal.

Første del av dette intervjuet finner interesserte her, eller ved å følge den første artikkellenken nedenfor.

Publisert:

Del: