De som laster ned gratis musikk fra nettet kjøper mer musikk enn de som ikke laster ned. – Betalingsviljen er større enn de verste spådommene vil ha oss til å tro, sier BI-lektor Audun Molde,

Audun Molde

Av Carl Kristian Johansen

Undersøkelsen, gjennomført av Kultur og ledelse ved Handelshøyskolen BI i Oslo, handler om kulturkonsum i krisetider, og sier derfor ingenting om lovlig eller ulovlig deling av musikk og opphavsrett.

Det den derimot sier noe om er forbruksvaner og konsum av musikk i perioden mai-november 2008. Derfor skiller undersøkelsen mellom begreper om gratis nedlasting og betalt nedlasting (uavhengig av lovligheten), og relaterer det til CD-salg.

Det er viktig å merke seg at undersøkelsen ikke kan relateres direkte til piratvirksomhet fordi lovlig gratis musikk finnes overalt på Internett, også på The Pirate Bay.

Undersøkelsen viser blant annet at de som benytter seg av gratis nedlasting er den gruppen som kjøper flest CD-plater. Undersøkelsen isolerer også gruppen 15-20 år. Der er tendensen motsatt, altså de som ikke benytter seg av gratis nedlasting kjøper flest CD-plater.

I tillegg er det verdt å merke seg at bare 17 % av de spurte i undersøkelsen har lastet ned gratis musikk i perioden.

— Konsumundersøkelsen viser også at det er flere som benytter seg av betalt nedlasting enn de som bruker gratis tjenester, både i hele befolkningen og faktisk også i aldersgruppen 15-20 år. Undersøkelsen viser også at i den yngste gruppen betaler hvert individ for nesten dobbelt så mange låter som de laster ned gratis, sier Audun Molde, høyskolelektor på BI.

De som benytter seg av betalt nedlasting er også de som kjøper mest CD-plater. Det gjelder hele befolkningen og gruppen 15-20 år. 50 prosent av 15-20 åringene kjøper musikk via betalt nedlastning og like mange har kjøpt minst èn CD-plate de siste seks månedene.

— Det er interessant at de under 20 år kjøper like mye musikk digitalt som i fysisk format, sier Molde, og fortsetter: – Gratisnedlastere betaler for ti ganger så mye musikk på nettet som de som ikke laster ned gratis.

— Ett hovedpoeng er at dette er ganske gode nyheter for opphavsretten og platebransjen. Betalingsviljen er stor og det synes å være en stor forståelse for at man skal betale for musikk. Den er også økende, sier Molde.

Han mener at musikksalget vil spres på mange flere plattformer enn tidligere, og at abonnementstjenestene kommer til å utkonkurrere mye av den ulovlige nedlastingen, noe som vil generere penger tilbake til rettighetshavere.

— CD-platen vil ikke dø, men leve ved siden av salg av musikk i nettbutikker og ved siden av lovlig og ulovlig nedlasting. Det man bør jobbe med er å få de lovlige tilbudene ut til forbrukerne så lett tilgjenglig og så attraktive som over hodet mulig, mener Molde.

— Utfordringene i framtiden vil også handle om hvordan håndtere opphavsrett som prinsipp i forhold til den teknologiske utviklingen, sier Molde.

Undersøkelsen er gjennomført av Handelshøyskolen BI og Perduco AS.

Publisert:

Del: