Ballade hoppet litt på Oslo-Filharmonien i høst for en usedvanlig gråhåret internettside og større markedsføringsfokus på kjendisskuespillere enn på musikken og musikerne sine. Nå ser det bedre ut. På oslophil.com finner man nå flere lenker til aktuelle artikler om orkesterets egne musikere, aviskritikker fra de siste konsertene og blant annet informasjon om sjefdirigent André Previns utnevnelse til Conductor Laureate fra sesongen 2006/2007.

Oslo filharmoniske kor

Av Hild Borchgrevink

Man har også funnet plass til historisk relaterte linker, om Mariss Jansons’ siste internasjonale engasjement og en CDinnspilling relatert til OFOs mangeårige konsertmester Ernst Glaser.

Orkesterets slagverker Eirik Raude har fått mye oppmerksomhet for sin første soloCD med musikk av Mark Adderley, finske Magnus Lindberg og danske Per Nørgårds tilgjengelige samtidsklassiker ”I Ching”, basert på den kinesiske Forandringens bok om 64 tilstander eller karakterer som kan gjenfinnes i alt levende, hvor Nørgård har utvalgt fire. Ballade kommer også tilbake med en artikkel i denne sammenheng.

OFO utnevner nåværende sjefdirigent André Previn til ”Conductor Laureate” fra sesongen 2006/07, og samtidig starter prosessen med å finne en etterfølger til maestroen som sjefdirigent fra samme sesong. Utnevnelsen gis som anerkjennelse for det arbeidet han har utført med orkesteret som sjefdirigent. Morten Walderhaug, direktør i Oslo-Filharmonien, uttaler: ” Previns betydelige musikalske erfaring har vært inspirerende for Oslo-Filharmonien og vi er glade for å kunne fortsette vårt samarbeid med en så betydelig dirigent.”

Ellers kan man lese at orkesterets alternerende solo-hornist, Kjell Erik Arnesen, har utgitt en CD som er blitt belønnet med terningkast fem av Bergens Tidende, og at en solist som OFO har fått tak i til neste sesong, pianisten Lang Lang, anerkjennes av Deutsche Grammophon.

Det er også et sunnhetstegn at kritikkene blir publisert i sin helhet – for eksempel Dagbladets irritasjon over at Rachmaninovs store «Klokkene», for første gang på Oslo-Filharmoniens program, ble for vanskelig for koret. Det er mulig det er riktig, selv om den offisielle begrunnelsen het sykdomsforfall. Dagbladet synes det er pinlig for koret og programkomiteen. Det siste er berettiget hvis Wikshåland har rett, men i lys av de siste dagers debatt på Ballade og helt utenfor denne sammenhengen vil vi likevel minne om at Oslo Filharmoniske Kor utelukkende består av sangere som ikke får betalt og som skal matche et av verdens beste orkestre etter at de har passet sine egne helt andre jobber fra ni til fire.

Men poenget var altså at det er betydelig mer å hente hos OFO på nett nå enn det var tidligere i høst, for den musikkinteresserte delen av orkestrets publikum, som vi tror er stor. Måtte det fortsette i denne retningen!

Publisert:

Del: