Silje Nergaard er nylig hjemkommet fra en meget vellykket Europaturne, der avisene har lovprist den stigende norske jazz-stjernen. Første konserter i Norge blir 5. september på Trondheim Kammermusikkfestival, tett etterfulgt av Hamar Musikkfestival, som tar imot Silje dagen etter. Den 29. oktober presenterer hun ellers splitter nytt materiale på Rockefeller i Oslo.

Silje Nergaard, 2002

På scenen får Silje hjelp av sin vanlige trio: Tord Gustavsen (piano/melodica), Harald Johnsen (bass) og Jarle Vespestad (trommer). I tillegg stiller Arve Henriksen på trompet og Hallgrim Bratberg på gitar. Den 29. oktober kommer hun til å spille sin eneste Oslo-konsert i 2002 på Rockefeller. I tillegg til sanger fra platinum-utgivelsen “At First Light” vil Nergaard også presentere uinnspilt materiale hun aldri har spilt live før.

På spørsmål om Siljes presentasjon av nytt materiale så tidlig etter hennes siste utgivelse signaliserer en kursendring, svarer manager Tom Garretson avkreftende: – Det er ikke snakk om å forandre retning for Silje, men hun utviklet seg enormt den siste tiden, og samspillet med bandet har blitt ren magi – slik det bare kan fungere mellom musikere som har turnert mye sammen. Om du sammenlikner det hun gjorde på “At First Light” med det hun presterer på scenen nå, vil du se stor forskjell, lover Garretson, som også frister med konserter fulle av improvisasjon og overraskelser: – Ingen av Siljes konserter er like, hun har ingen sett-liste, og improvisasjonene underveis bestemmer ofte hvordan en låt fremstår – den kvelden.

Silje Nergaard og hennes lille ensémble har blitt lovprist av kritikere over hele Europa, den tungtveiende engelske kulturavisen The Guardian sier om hennes ukes-opptreden på klubben Ronnie Scott’s: “Hun unngår å falle tilbake på de vanligste jazz-sanger-klisjéene, og velger i stedet å jobbe rundt avslappede funk- eller slowburn-arrangementer for ballader. Hun har en fleksibel og høyt utviklet teknikk, med nærmest instrumentale kvaliteter i sitt dynamiske sangregister. 4 av 5 på terningen!”

Avisen The Independent fra samme sted er enda mer grundig i sin lovprisning av den norske sangfuglens talenter, og en drømmende anmelder har gitt seg metaforene totalt i vold: “Det er en sødme i stemmen hennes, men denne sødmen er ikke for barn. Den er en sødme som hører hjemme sammen med svart ettermiddagskaffe og løftene om hva som kan hende etter det… Hvis Nergaard fortsetter å synge og skrive som dette, kommer hun snart til å slippe å forklare hvordan etternavnet hennes skal staves.”

På Vitoria Jazz Festival i Spania varmet Silje nylig opp for legenden Herbie Hancock, og på slutten av festivalen fikk hun publikums pris for “Festivalens Beste Artist”.

Publisert:

Del: