Som første norske storby takket Bergen mandag kveld nei til utendørs-reklame fra selskapet Clear Channel. Clear Channel kaller vedtaket ”ulogisk og grovt usaklig”, mens motstanderne av reklame-prosjektet applauderte for bystyrets beslutning. Jan Eggum, som i går også vant Norsk Artistforbunds ærespris, kaller vedtaket for en seier, og oppfordrer Oslo til å ta en ny runde på den massive reklamen som nå dominerer bybildet: – Det blir veldig dominerende med den type reklame, så jeg synes Oslo kan ta en omkamp, sier Eggum.

Jan Eggum, 2005

Av Arvid Skancke-Knutsen

Bergen kommune gikk i går kveld motsatt vei av byer som Oslo og Stavanger, og bestemte seg for at de ikke ønsket å la Clear Channel-reklamen få en sentral plass i bybildet. Etter en intens debatt, der Clear Channel i siste øyeblikk skal ha tilbudt å redusere avtalens varighet fra 15 til 10 år, ble det klart at bystyret takket nei til reklameavtalen med 38 mot 29 stemmer.

Bare Høyre og FrP gikk inn for avtalen, der reklamegiganten ønsket å stå for vedlikehold av busskur, bysykler og offentlige toaletter, mot at de selv fikk gå inn med nærmere 500 store og lysende reklameskilt i byen.

Anne-Kathrine Vabø og Kari Anne Drangsland, som var med på å starte interesseorganisasjonen Byen Vår, kaller gårsdagens avgjørelse ”historisk”.

— Det er første gang i noe land at et lokalt engasjement har stanset en slik avtale, sier de to aksjonistene til Bergens Tidende.

Clear Channel: ”Vi skal bli omtalt som vinnere!”

Vedtaket i Bergen innebærer en stor symbolsk protest mot den internasjonale reklamegiganten, som ellers er godt vant med å få viljen sin. Clear Channel, som har base i Texas, er verdens største selskap for utendørsreklame, og drifter mer enn 800.000 reklameflater rundt om i verden, i tillegg til 1400 radiostasjoner og 38 TV- kanaler.

Den norske avdelingen av Clear Channel skriver på sine hjemmesider at ”Vinne” er en av deres tre ”verdier”: ”Vi skal gjøre det som trengs for å vinne, – våge å vinne, – bli omtalt som vinnere og viskal også være stolt av vår vinnerkultur!”

En av de som er fornøyd med at Clear Channel nå for en gangs skyld har tapt, er sangeren og artisten Jan Eggum:

— Hadde jeg vært i Bergen kommune, hadde jeg også sagt nei. På den ene siden er det en forsøpling av byen med så mye reklame rundt omkring, særlig i de vakre og flotte gamle bydelene. Dernest synes jeg at Bergen burde ha råd til å holde buss-skur selv, uttaler Eggum til NRK.

Clear Channel kaller gårsdagens avgjørelse for ”ulogisk og grovt usaklig”, og mener at folkeaksjonen i Bergen har vært preget av ”rettet mot reklame generelt”. Selskapet gjentar også truslene om et søksmål mot Bergen kommune, der erstatningsansvaret i følge Clear Channel-ledelsen kan beløpe seg til et sted mellom 10 og 100 millioner kroner. Dette kravet blir alt nå avvist som grunnløst av kommuneadvokaten.

Jan Eggum: – Oslo bør ta en omkamp

Også i Oslo har det den senere tiden vært folkeaksjoner mot reklamen som flommer over i bybildet, der aksjonen Stans.no nylig vant en viktig seier, da byutviklingskomitéen ba Høyre-byråd Grete Horntvedt om å få fjernet de meget dominerende reklametårnene som nærmest har poppet opp som paddehatter i det siste.

I følge NRK anbefaler Jan Eggum, som selv pendler mye mellom Bergen og Oslo, at også hovedstaden tar en ny runde rundt reklameavtalene.

— Det blir veldig dominerende med den type reklame, så jeg synes de kan ta en omkamp, sier han.

Torsdag skal også Bodø si ja eller nei til utendørsreklame. Her skal Clear Channel være den eneste aktøren som har lagt inn et tilbud.

I følge Kreativt Forum mener direktør i Clear Channel, Jan Tore Endresen, at man på ingen måte har nådd noe metningspunkt for utendørsreklamen.

– I Norge er vi på bunn når det gjelder utendørs reklame. Vi har 50 prosent mindre reklame i Norge enn i resten av Europa, argumenterte han.

Utomhusbibeln: Ti bud for utendørsreklame

I Sverige har Clear Channel, som ved flere anledninger også er beskyldt for å ha sensurert bort bl.a. kunstuttrykk, produsert den såkalte ”Utomhusbibeln”, som inneholder ti “bud” for hvordan firmaets kunder skal kapre oppmerksomheten til publikum:

Her diskuterer Clear Channel bl.a. hvordan ”Sex” og ”Barn och djur” kan brukes for å få reklame-budskapet til å sive inn.

I avsnittet om ”Barn och djur” lyder budet som følger: ”Små barn og hundevalper får selv de mest forherdede kynikerne til å mykne. Er disse uskyldige vesener dessuten plassert i kontrasterende eller ubehagelige situasjoner, så kan reaksjonene bli enda sterkere.”

Sidene var også lenket opp via Clear Channels norske sider, men er nå fjernet, etter at teksten ble brukt mot reklame-giganten i debatten om Bergen. “Utomhusbibeln” kan likevel fremdeles leses på denne siden fra www.archive.org.

Clear Channel hadde i 2004 en omsetning på 247 millioner norske kroner, og har i dag reklameavtaler med 25 norske byer, NSB, OSL, samt landets største kjøpesentre.

Publisert:

Del: