Den elleve dager lange Nattjazzen i Bergen ble avsluttet sist helg. På festivalens nest siste dag ble bysbarn og saksofonist Kjetil Møster tildelt årets Nattjazzpris, eller ”verdt å vente på-prisen”. Nattjazzprisen er den andre talentprisen Møster har blitt tildelt på kort tid etter at han ble kåret til årets unge jazztalent av International Jazz Festivals Organization og International Association For Jazz Education. – Nattjazzprisen gjør at jeg kan være litt mer selektiv på oppdrag og kjøpe sårt tiltrengt utstyr, sier Kjetil Møster til Ballade.

Kjetil Møster - Nattjazz 2006 (Foto: Ola E. Hofshagen)

Av Carl Kristian Johansen

Nattjazzprisen ble innstiftet i fjor og lyder på 50 000 kroner. Møster fikk også nylig internasjonal anerkjennelse som årets internasjonale jazztalent med en samlet verdi på 100 000 kroner. Nattjazzprisen skal deles ut årlig og skal gå til en komponist juryen mener har internasjonale kvaliteter, og som har potensial til en internasjonal karriere.

Hva betyr denne prisen for deg Kjetil Møster?

— 50 000,- er mye penger. Dette betyr at jeg kan henge med på utviklingen. Nattjazzprisen gjør at jeg kan være litt mer selektiv på oppdrag og kjøpe sårt tiltrengt utstyr, noe som blant annet betyr at jeg kan skrive og lage musikk på datamaskinen.

— Det betyr også mer tid, og jeg kommer til å komponere mer og lage nye skisser. Det betyr rett og slett at jeg kommer til å produsere mer materiale, sier Møster.

Møster fikk også maleriet ”Raise Your Hands and Say Sheebabeluba” signert kunstner Silje Heggren, som en del av Nattjazzprisen. En uforberedt Møster trodde han skulle være med på noe helt annet.

— Jeg fikk telefon fra Nattjazz som ba meg komme til byen for å møte en BBC-journalist. Jeg avslo fordi jeg var hos min mor på familiefest, på en fridag mellom to dager med spillejobber. Litt senere sendte hun alle gjesten inn i en maxitaxi, og ingen visste hvor vi skulle.

— Da jeg skjønte at vi var på vei til Verftet ante jeg at noe var på ferde. Til da hadde det egentlig minnet meg mest om et utdrikkingslag, og jeg var redd for at de hadde funnet på et eller annet spik. Men det viste seg å være Nattjazzprisen, og det er jeg veldig glad for, sier Møster.

En bandleder i emning
I kjølvannet av den internasjonale prisen stiftet Møster sin egen sekstett. Det blir Møsters første erfaring som bandleder.

— Jeg har vært sidemann i alle år og har skrevet veldig lite, nå får jeg tid til å prioritere det. Vi skal prøve å få spilt inn en skive med sekstetten i løpet av sommeren, og forhåpentligvis få jobbet med den i høst.

— Vi er mange så mange i bandet at det blir en kabal å få til turnering og konserter, de fleste har allerede booket ferdig høsten. Jeg regner med at sekstetten vil turnere våren 2007, sier Møster.

Festivalpublikummet vil få anledning til å se dette bandet på Molde Jazzfestival sent i juli. Møster tar med seg deler av sekstetten til Istanbul, da skal Ingebrigt Håker Flaten, Anders Han og Morten J. Olsen være med.

Møster får en tettpakket Moldejazz. I tillegg til egen sekstett skal han gjøre to jobber med The Core (+ Morten Quenild) og en med Trinity. Kongsberg Jazzfestival gjestes med Ultralyd, og en turnè med Zanussi Five til Canada, med stopp i Frankrike, står på planen i sommer.

The Thing slapp nylig albumet “Action Jazz” på Smalltown Superjazzz. Ble du sur da The Thing gav sitt album det samme navnet som vinyl-selskapet ditt?

— He he, nei. De spurte meg om tillatelse først. Og vi ble enige om at Action Jazz skulle slippe en The Thing-syvtommer med meg som gjest. Dessuten er det god reklame for selskapet, ler Møster.

Når den kommer er uvisst, forrige (og eneste) Action Jazz-utgivelse kom i 2003. Neste mulighet til å oppleve Kjetil Møster er på Spasibar i Oslo den 15. juni. Da spiller han med laptop-artist Lars Myrvoll. Fjorårets vinner av Nattjazzprisen var Tord Gustavsen. Nattjazz har hatt et høyt antall publikum i 2006 og regner med å gå i overskudd med omlag 250 000,- på årets festival.

Publisert:

Del: