INTERVJU: Nattjazz feiret 35 år i år. Den tradisjonsrike festivalen i Bergen er ikke bare den jazzfestivalen som strekker seg lengst i tid med sine 12 dager. Det at så godt som alle arrangementene befinner seg innenfor USF Verftets vegger på Nordnes, gjør den også svært kompakt og intim. Vi tok en liten prat med daglig leder Jon Skjerdal om den kunstneriske profilen til Nattjazz. – 90% av vårt program består av musikk som er laget siden forrige festival, så musikken til neste års festival er ikke laget enda, sier Skjerdal til Ballade.

N-collective_pressebilde (Foto: nattjazz.no)

Av Carl Kristian Johansen

”Han der er utrolig god, altså”, sa en eldre herremann til undertegnede om pianist Anders Aarums solopartier under Bungalow-konserten på Sardinen. Jeg svarte anerkjennende, og da han forstod at jeg var fra Oslo kom historien om jazz i Bergen på løpende bånd.

”Nattjazzen er ikke 35 år. Vi har arrangert jazzkonserter i Bergen i nesten 50 år, og det startet på studenthuset i Villaveien”, sa han. ”Vi har hatt alle de store internasjonale stjernene her”, fortsatte han.

Han bare gjentok det siste etter at jeg spurte om John Coltrane, Thelonious Monk, Miles Davis og Bill Evans også hadde spilt i Bergen, som de gjorde i Oslo på 60- og 70-tallet.

Det er altså snakk om lange tradisjoner i Bergen. Om ikke Coltrane, Monk, Davis og Evans nødvendigvis har gjestet byens jazzscener, reflekterte i det minste årets festival en sans for utfordrende uttrykk som det er lettere å karakterisere som genreløs framfor jazz.

Ny musikk

— Det viste seg at det ble et bra besøk på alle konsertene, og det er litt spesielt med tanke på at programmet vårt var ganske smalt i år, sier daglig leder Jon Skjerdal.

Skjerdal trekker blant annet fram progjazz-trioen Storløkken/Lofthus/Eilertsen, som baserer mye av det hardtslående låtmaterialet sitt på improvisasjoner rundt elektriske Bitches Brew av Miles Davis.

— Den konserten var en knallsuksess. De er ikke kjent for å gjøre det lett for folk, men det var stor respons fra publikum. Og de fikk terningkast 6 i BT. De bruker sjelden på strekke seg så langt, og det er ikke ofte det skjer på forholdsvis vanskelige ting, sier en fornøyd Skjerdal.

Blant mange trekker Skjerdal også fram konsertene med Trippelbass m/Arve Henriksen, Sissel Vera Henriksen og N-collective.

— N-collective var utrolig bra gjennomført, men for en del i publikum var det litt i vanskeligste laget. Men vi skal ha sånn musikk, vi skal vise hva som skjer i alle leire, sier Skjerdal.

Sammen med for eksempel Trygve Seim Ensemble, og Geir Lysne Ensemble som framførte ”The Grieg-code”, er N-collective ny samtidsmusikk som kunne passet like bra inn i programmet til Festspillene som Nattjazz. Hvordan ser du på det, Skjerdal?

— De kunne glatt gått inn i programmet til Festspillene uten at noen hadde hevet øyebrynene, men vi regner disse for å være en del av vårt kjerneprogram.

Publikums lojalitet

Er det noen form for konkurranse om publikums gunst siden Nattjazz og Festspillene løper parallelt i Bergen?

— Egentlig ikke. Det er mer slik at folk sjekker hvem som spiller de på ulike plassene, de er ikke så opptatt av hvilken festival de går på. Det er positivt at folk er åpne for mange ulike inntrykk.

Nattjazz har vel et kjernepublikum?

— De fleste publikummere som føler en tilhørighet til Nattjazz går nok på Festspillarrangementer i den grad de synes det er interessant prosjekter der, sier Skjerdal.

Nattjazz foregår på fire scener på Verftet, og konsertene overlapper hverandre i stor grad. Festivalen har utnyttet kapasiteten tilnærmet maksimalt på det stedet de er nå.

— Hovedfordelen med Nattjazz er at den er intim, og vi er ikke interessert i å bli større enn det vi er nå. Vi oppdaget at vi hadde for mange konserter flere av dagene. Da blir det vanskelige valget for publikum rett og slett og å velge hvilke konserter man skal gå på, selv om alle mer eller mindre er på samme sted.

— Men en fordel med at vi kjører én billett til alle konserten er at folk kan få øynene opp for musikkformer de trodde de ikke likte.

— Mitt råd til publikum er at hvis du finner noe du liker så blir du der, sier Skjerdal.

Uten planer om å ekspandere legger Skjerdal vekt på at hovedfokuset til festivalen ligger på bookingen, og å plassere de riktige bandene på de riktige scenen inne på Verftet.

— Det er vanskelig å si hva som vil skje neste år. 90% av vårt program består av musikk som er laget siden forrige festival, så musikken til neste års festival er ikke laget enda.

— Det blir å bite negler utover høsten og se om det skjer noe spennende ute i verden, sier Skjerdal.

Foreløpige tall fra Nattjazz:

* Totalt besøk: 25 000
* Billettsalg: 17 500
* Omsetning: 8.5 millioner
* Overskudd: 250 000 kroner
* 520 musikere spilte på Nattjazz
* 300 frivillige arbeidet under festivalen

Nattjazz finansieres med 50% sponsorstøtte, 30% egen finansiering og 20% offentlig støtte.

Publisert:

Del: