På Festspillene lørdag ble det kunngjort at den norske komponisten Natasha Barrett tildeles Nordisk Råds Musikkpris 2006. Barrett får prisen for det elektroakustiske verket, ”…fetters…”. Årets 12 nominasjoner har vært nordiske verk som omfatter det elektroniske mediet. Fjorårets pris, som ble delt ut til et ensemble, gikk til Cikada. Dermed går den svært prestisjetunge prisen til Norge for andre år på rad. – Som komponist føler jeg meg selvfølgelig svært beæret, det er en lang rekke fantastisk flinke folk som har fått prisen før meg. Dette er en svært viktig pris, som jeg håper vil ha en positiv langtidseffekt for det elektro-akustiske miljøet i Norge, sier Natasha Barrett til Ballade i dag.

Natasha Barrett_fargeportrett

Av Knut Steen

Konkurransen om Nordisk Råds Musikkpris er hard – til tross for at den har blitt delt ut siden 1965, har den ikke blitt sendt til Norge mer enn 6 ganger. Tidligere norske vinnere er Cikada (2005), Mari Boine (2003), Rolf Wallin (1998), Olav Anton Thommessen (1990) og Arne Nordheim (1972). Prisen deles ut annethvert år til henholdsvis verk og ensemble.

Hemmelighetskremmeri
Verket ”…fetters…”, ble bestilt av NRK i 2002. Barrett selv skriver at verket er inspirert av de fysiske lovene for molekylers bevegelser innenfor et avgrenset rom, og hvordan disse bevegelsene endres og akselereres ved tilførsel av energi, inntil rommet sprenges.

Ballade fikk tak i en begeistret Natasha Barrett – som fikk vite at hun hadde vunnet et par dager før det ble offentliggjort under Festspillene i Bergen.

— Viktig for miljøet
— Det var veldig vanskelig å måtte holde det hemmelig, selv for familie og nære venner – så til å begynne med var lettelsen stor når nyheten ble offentlig kjent, forteller Barrett.

— Som komponist føler jeg meg selvfølgelig svært beæret, det er en lang rekke fantastisk flinke folk som har fått prisen før meg. Dette er en svært viktig pris, som jeg håper vil ha en positiv langtidseffekt for det elektro-akustiske miljøet i Norge. Det er mange talentfulle mennesker som jobber jobber innenfor dette området, som helt klart fortjener mer oppmersomhet enn de får i dag, mener Barrett.

Frihet til å eksperimentere
Komponisten er selvfølgelig også glad for den ekstra publisiteten som følger med prisen. Selv om arbeidet hennes er godt kjent i utlandet, har oppmerksomheten fra Norge og Skandinavia vært mindre.

— Publisitet av denne typen er selvfølgelig strålende, det å bli lagt merke til på et sånt nivå er stort, spesielt for en som er i begynnelsen av karrieren, sier Barrett.

Prispengene – 350 000 danske kroner – betyr frihet til å eksperimentere.

— Vanligvis må komponister bruke mye tid på å formulere støtte-søknader relatert til spesifikke prosjekter – som selvfølgelig må innfris. Denne prisen betyr at jeg får mulighet til å eksperimentere, satse på noe som kan gå galt. Muligheten til å jobbe med noe som ikke er så klart definert, betyr mye. I tillegg betyr pengene at jeg kan beholde studioet mitt litt lengre, sier Barrett.

Juryen , som består av fagpersoner fra Danmark, Finland, Færøyene, Island, Grønland, Sveige og Norge, hadde dette å si om Natasha Barretts verk “…fetters…”:

“Det som først og fremst kjennetegner årets vinnerverk er et modent, sterkt og overbevisende kunstnerisk uttrykk som formidles med integritet og troverdighet.

Juryen har lagt vekt på verkets sterke dramaturgiske karakter, hvor det som helhet beskriver en fascinerende dynamisk tilstand, fremfor et narrativt forløp. Samtidig, innen det spennende opplevelsesrommet som etableres, oppstår det stadig små og store dramatiske hendelser som vokser frem og smelter inn i hverandre på en medrivende og til tider humoristisk måte.

Barrett viser også en klar bevissthet om stillhetens evne til å fremheve komposisjonens ulike interessemomenter, i et vekselspill mellom aktivitet og ro, kaos og orden.

I tillegg dokumenterer Barrett et imponerende kyndig grep om mediets unike teknologiske potensial og dets komplekse materielle egenart. Hun har ikke latt seg forføre av det enorme klanglige mangfoldet som mediet kan tilby, men makter å etablere en avgrenset og avstemt pallett som hun på en original måte undersøker og utnytter med sikker hånd. 

‘… fetters …’ fremstår som et radikalt og nytenkende verk innen genren elektroakustisk musikk, der det konkrete og elektroniske lydmaterialet er disponert med en fintfølende kunstnerisk innsikt og levende klanglig fargerikdom.”

Selv om vinneren nå er annonsert, vil ikke Barrett motta prisen formelt før 1. november, under Nordisk Råds arrangement i København.

Verket er spilt inn på Aurora: ACD 5037. Her kan du lese et tidligere Ballade-intervju med prisvinneren, gjort i forbindelse med hennes komposisjon Agora.

Publisert:

Del: