International Society for Contemporary Music store, årlige festival for samtidsmusikk, World Music Days, arrangeres i år i Hong Kong i perioden 11. – 19. oktober. Et av verkene som skal fremføres, er norsk-britiske Natasha Barretts “Microclimate I: Snow and Instability”. Barretts arbeider innen elektro-akustisk musikk har i flere år vakt internasjonal anerkjennelse, og har også innbragt henne priser.

Natasha Barrett

Ny Musikk melder i dag at den internasjonale juryen for World Music Days har valgt ut et norsk arbeid til årets program. Natasha Barretts “Microclimate I: Snow and Instability” er et elektronisk-akustisk stykke som fremføres lørdag 19. oktober ved Hong Kong Science Museum.

Britisk-norske Natasha Barrett er født i 1972, og har studert elektroakustisk komposisjon i England, der hun også jobbet sammen med Birmingham Electroacoustic Sound Theatre – BEAST. Hun fikk sin doktorgrad i komposisjon i 1998, samme år som et stipend fra Norsk forskningsråd gjorde henne i stand til å arbeide som huskomponist ved NoTAM. Hun jobber i dag som frilans-komponist og lærer i Oslo, og har også vært førstelektor i musikkteknologi og leder for det elektroakustiske studioet ved Musikkonservatoriet i Tromsø. De siste årene har den nå 30-årige komponisten tatt på seg sentrale opgaver i NICEM, som er den norske avdelingen av International Confederation for Electroacoustic Music. Barrett har i denne forbindelse arbeidet med bl.a. konsertarrangering, programfastsetting, lyd-diffusjon på konserter og administrative oppgaver.Ved årsskiftet 2000-2001 hadde NICEM rundt 70 medlemmer.

Natasha Barretts musikk har vært benyttet ved både konserter og lydinstallasjoner, i tillegg til prosjekter knyttet til dans, teater og animasjon. Hun har alt mottatt en rekke internasjonale priser og anerkjennelser for sitt arbeid, deriblant fra Prix Ars Electronica (Linz, Østerrike, 1998), Noroit-Leonce Petitot (Arras, Frankrike, 1998), Bourges International Electroacoustic Music Awards (Frannkrike, 1998 og 1995), Concours Scrime (Frankrike, 2000), International Electroacoustic Creation Competition of Ciberart (Italia, 2000), Concours Luigi Russolo (Italia, 1995 og 1998).

I både Europa og USA har utøverinstitusjoner og musikere spesialbestilt verker fra henne, samtidig som musikken hennes også er representert på en rekke CD-innspillinger. Hun har gitt ut plater på eget selskap, i tillegg til velrenommerte utenlandske etiketter som empreintes DIGITALes, Cultures electroniques/Mnemosyne Musique Media og CDCM/Centaur. Du kan lese mer om hennes virke på denne engelskspråklige hjemmesiden hos NoTAM, som også inneholder lydeksempler på hennes interessante, nokså krevende musikk.

Ny Musikk er den norske seksjonen av ISCM, som består av av nærmere 60 medlemsland.

Publisert:

Del: