Musikkskribent Audun Rasmussen har sett på NRK sin jazzjukeboks på Svisj. Han etterlyser nå større aktivitet blant det jazzelskende publikum: – Det er neppe sannsynlig at jazzfolket kommer til å engasjere seg i de tanketomme samtalene på svisj-chaten, men at man engasjerer seg og stemmer fram mange av de gamle jazzperlene fra NRK og andres arkiver er vel ikke for mye forlangt, mener Rasmussen. Han foreslår at denne tjenesten bør benyttes i større grad også ute på jazzklubbene.

Susanna and the Magical Orchestra, © Promo

Av Audun Rasmussen

I februar startet NRK2 opp jazzjukeboks på Svisj. NRK sier at de ved hjelp av denne jukeboksen vil slå et slag for norsk jazz på NRK2 et par timer natt til mandag hver uke.

I Jazznytt ber NRK alle norske jazzmusikere om å dokumentere konserter og studioopphold med video så NRK kan sende det på jazzjukeboksen.

Svisj jukeboks er et interaktivt program hvor seerne oppfordres til å stemme over utvalgte videoer, men også komme med ønsker til videoer som kan bli med i utvalget. Parallelt foregår det en mobilchat mellom en chatvert og seere som villig betaler 5 kr for å sende en SMS som kommer på tv-skjermen. Svisj-konseptet virker relativt vellykket og det er forbløffende å se hvor mye penger som går med til SMS-chat og stemming i løpet av en svisj-natt.

Liten aktivitet på jazzjukeboksen

På jazzjukeboksen er det imidlertid ikke mye aktivitet. Chatterne spør verten hvorfor det er så lite folk, eller de klager over musikken som spilles i jukeboksen, og gleder seg til jazzen er ferdig og den ”vanlige musikken” skal på igjen. Noen påpeker sågar at de døyver ventetida ved å se på Svisj men overdøver jazzen ved å spille dance og techno høyt.

At NRK nå vil spille norske og utenlandske jazzvideoer en time en gang i uken er tross alt et bra tilbud, og er et tilbud som jazzmiljøet må ta vare på. Hvis det forblir like lite populært som det framsto på søndag 8. april, kan man frykte at levetiden blir kort. Det virket heller ikke som om det var mange som var opptatt av å påvirke og stemme fram videoer i jazzjukeboksen, og det er sikkert ikke urimelig å anta at jazz jukeboksen er den minst innbringende på NRK2. Selv om det ikke er et krav, er det nok relevant for programmets levetid.

Det er rimelig å anta at det ikke er folket med mest kulturell kapital som sitter med mobiltelefonene og stemmer og chatter nattestid på NRK2. Det er neppe sannsynlig at jazzfolket kommer til å engasjere seg i de tanketomme samtalene på svisj-chaten, men at man engasjerer seg og stemmer fram mange av de gamle jazzperlene fra NRK og andres arkiver er vel ikke for mye forlangt. For musikerne sin del kunne det til og med kanskje lønne seg. Så lite pågang som det var søndag 8. april kunne man ved hjelp av noen fåtalls 5 kroners SMS stemme fram sin egen komposisjon og de utgiftene ville man kanskje få dekket av TONO-honoraret?

Jukeboks på Herr Nilsen

NRK2s jazzjukeboks sendes på et ugunstig tidspunkt for alle arbeidsfolk. Men mange jazzinteresserte frilansmusikere og studenter bør kunne prioritere NRK2 denne natta.

Søndagskveldene samles ofte en del jazzmusikere på Herr Nilsen til jam og sosialisering. Herr Nilsens storskjerm kunne da for eksempel bli brukt til mer enn bare fotball. Ikke umulig at det ville vært et populært tiltak å vise jazzjukeboksen på storskjermen i jampausen, eller slutte jammen tidligere for å se gamle jazzhøydepunkt på storskjerm.

Selv om TV er passiviserende er interaktiviteten i Svisj-konseptet aktiverende. Se for deg den underholdende stemningen i en konkurranse mellom musikere fra Supersilent og Tom Olstad om hvem som får stemt fram sin video på storskjerm på Herr Nilsen. Det er ikke tvil om at det kunne skapt stor stemning på Herr Nilsen en fuktig søndagsnatt.

Lav kvalitet på videoene

For at jazzjukeboks skal bli mer populært må også kvalitetsnivået på videoene heves. Der trenger NRK vår hjelp. Det er mange perler fra NRKs arkiv som ikke er tilgjengelige for avstemming enda, og det trenger Svisj-redaksjonen tips om. I tillegg var det forsvinnende få norske videoer fra 2000-tallet i utvalget. Blant annet var det ikke med noen videoer fra promofilmen ”X-Ray Now” som inneholder velproduserte videoer fra de mest spennende artistene på jazzscenen i dag, og ble laget for å promotere norsk jazz i utlandet.

Det burde være en smal sak å få disse videoene med i utvalget på jazzjukeboksen. Jukeboksens utvalg inneholder imidlertid mange gamle kuriøse og interessante opptak av både norske såvel som utenlandske velkjente jazzartister.

Av de som ble sendt 8. april var det mest interessant å se en svært ung Maria Kannegaard som fremfører sin egen komposisjon “Skjulte Tider”, med blant annet Roy Nikolaisen på Oslo Jazzhus. Hun blir også intervjuet om den skeive kjønnsandelen i jazzmiljøet. Ellers så vi Laila Dalseth med blant annet Arild Andersen, Elin Rosseland, Stokstad/Jensen, Susanna and the Magical Orchestra, Betty Carter, Dianne Reeves, og Lee Ritenour i løpet av de 50 minuttene jukeboksen varte 8. april.

Den eneste av god musikkvideokvalitet var Susanna and the Magical Orchestra, og honnør til dem for at de har tatt seg bryet med å sende inn video. Det skulle jo også bare mangle, for det er jo fantastisk reklame for egen musikk.

Disse 50 minuttene kan fylles med videoer av bedre kvalitet og tiden kan bli lengre hvis jazz-Norge samles til en liten dugnad for å fremme og støtte dette unike tilbudet. Det er viktig både for norsk jazz generelt og for norske jazzmusikeres egen musikk spesielt. Hvis ikke kan man jo lure på hvor interessert jazzmusikerne er i å gjøre en liten innsats for å få musikken sin ut til folket.

Jeg avser gjerne noen timer søvn på søndager, hvis Svisj Jazzjukeboks blir så bra som den kan bli.

Audun Rasmussen skriver om musikk – og da i hovedsak jazz – for blant andre groove.no og Jazznytt.

Publisert:

Del: