De får prisen fra Kritikerlaget for barneoperaen Purriot og den forsvunne bronsehesten.

Gisle Kverndokk og Bjørn F. Rørvik for forestillingen Purriot og den forsvunne bronsehesten Foto: Joerg Wiesner / Den norske opera

Kritikerprisene ble delt ut torsdag i Litteraturhuset i Oslo. Musikkritikerprisen gikk til Gisle Kverndokk og Bjørn F. Rørvik for or barneoperaen Purriot og den forsvunne bronsehesten, urfremført på Den Norske Opera & Ballett den 12. mai 2018.

Prisen er et trykk av Solveig Lohne.

I sin tale med juryen begrunnelse sa Periskop-redaktør og musikkritiker Maren Ørstavik:

I en slik sammenheng synes jeg det er spesielt gledelig å få dele ut prisen til en barneforestilling. At noen av årets fineste musikalske, tekstlige og performative prestasjoner kommer til uttrykk i en operaforestilling for et helt ungt publikum – det sier mye om vårt kulturliv. Barnepublikummet kan ikke imponeres med intellektuelle øvelser, kompliserte referanser eller smart samfunnssatire. De krever bare å bli engasjert. Det er det ultimate kriteriet. At årets Kritikerpris for musikk går til en barneforestilling betyr at vi har dyktige kunstnere innen et bredt spekter av felt som prioriterer å bruke tiden sin på å lage høykvalitetskunst for et publikum som egentlig er helt utenfor den kulturelle eliten.

Som kritiker og anmelder ser jeg mange forestillinger i løpet av et år. Som redaktør i Periskop er en god del av dem også barneforestillinger. Purriot står likevel for meg ut som en helt spesiell forestilling det siste året. Jeg fór begeistret til tastaturet etter premieren, og forsøkte å oppsummere hva det var som gjorde Purriot så bra:

«Med Gisle Kverndokks musikk og Bjørn F. Rørviks fortelling er Purriot og den forsvunne bronsehesten blitt et lekent detektivmysterium full av alt det som gjør opera gøy: dramaturgiske overraskelser, godt språk, flotte stemmer, musikk som er langt mer enn akkompagnement og en fortelling som fenger til siste slutt. Legg til glitrende prestasjoner fra Operaens Barnekor, som virkelig får skinne i skreddersydde soloroller og fargerike korpartier, og resultatet er noe av det morsomste som har gått for barn i Operaen på lenge.»

Med andre ord er dette et prosjekt som har mange talenter å takke. Gisle Kverndokks lekne musikk, naturligvis. Bjørn Rørviks merksnodige fortelling om livet blant grønnsakene, og den gjennomarbeidede adaptasjonen for operascenen. Chinelle Markovics fargerike kostymer og scenografi og Heidi Brun Nedregaards regi. Edle Stray Pedersens arbeid med barnekoret og ikke minst – sangerne selv. Operaen Purriot lar aldri barne- og ungdomssolistene fremstå som uferdige, halvveisversjoner av voksne – i stedet brukes de iboende kvalitetene som ligger i unge stemmer. De er en glede å lytte til, og gjør operaen nær og overbevisende for sitt unge publikum.

Mer om prisene kan leses her.

Publisert:

Del: