Oslo Sporveier er strålende fornøyd med Musikk under Oslo-festivalen. Så fornøyd at selskapet legger opp til at festivalen blir en årlig tradisjon, og ønsker dessuten mer kultur på t-banestasjonene resten av året også.

Musikk under Oslo

Oslo Sporveier har nylig gått gjennom Musikk under Oslo-festivalen, som ble arrangert lørdag 26. mai, på et evalueringsmøte. Markedssjef Jan Erik Ruud Olsen kan fortelle at Sporveien er såre fornøyd med arrangementet og vil gå inn for at det skal gjentas årlig.

– Festivalen svarte til forventningene og vi er veldig godt fornøyd. Vi var mest usikre på hvordan publikum ville oppleve arrangementet og var engstelig for at mange ville føle at de ble påtvunget musikk, men responsen var nesten utelukkende positiv – med svært få klager. Vi syntes Musikk under Oslo fungerte så bra at vi vil gjøre det til en årlig tradisjon, sier Ruud Olsen, som også opplevde en vekker for sin egen musikkinteresse som følge av festivalen.

Responsen var god både fra publikum og presse, faktisk mener Ruud Olsen at Oslo Sporveier aldri tidligere har fått så positiv og bred omtale i media. Etter suksessen tror han det vil bli lettere å skaffe sponsorer til neste år, som han regner med vil bli noe mer kostbar – da mange arbeidet gratis i år.

– Vi falt for selve ideen med å gi t-banen en identitet, å gi publikum kunstneriske uttrykk i en grå hverdag. I tillegg til Musikk under Oslo har vi begynt å leke med tanken på å utnytte MuO-navnet ellers i året også, med spredte arrangementer, enkeltkonserter, teater, installasjonskunst, gateteater og video/film-visninger. Det viktige er at vi ønsker uttrykk som ikke er faste eller statiske, men uttrykker at t-banen er byens puls. Publikumspotensialet er enormt; på en hverdag reiser 100.000 personer med t-banen – 80.000 av disse besøker sentrumsstasjonene.

Ruud Olsen kan naturlig nok ikke gi noen sikre publikumstall, men har flere indikatorer på at besøket var bra.

– Festivalen ble holdt under en langhelg, med Kristi Himmelfartsdag på torsdag, noe som var bevisst valgt fra oss siden vi var usikre på resultatet. Men salget av dagskort, som ble presentert som festivalbillett i forkant, økte med 40 prosent i forhold til lørdagen før. I tillegg til at mange mennesker klart kom i ens ærend for å høre musikken, var det mange faste reisende som tilfeldigvis oppdaget musikken og ble stående. På det meste var det 200-300 stykker på enkeltkonserter.

Tanken bak festivalen var å føre musikk fra Oslos undergrunnsmiljø ut til et publikum som ikke kjenner til artistene, og med i snitt 60.000 reisende på t-banen lørdag var Nationaltheatret, Stortinget, Jernbanetorget og Grønland t-banestasjon ypperlige spillesteder for band som Salvatore, Pen Jakke, Orango og flere andre. Mannen bak ideen var Martin Revheim, daglig leder på Blå, og han er også superfornøyd.

– Jeg har hatt mange store opplevelser i løpet av fire år med drift av Blå, men Musikk under Oslo har gitt meg mest – i forhold til positiv respons fra musikerne som deltok. Årets festival led litt under av at vi ikke fikk bruke stasjonsområdene mer enn vi gjorde, og måtte konsentrere oss om de fire scenene. Men vi har allerede begynt å tenke på neste år, og da håper vi å få inn mer performance, dans, artister og lignende – og da vil vi at de ikke bare skal spille på scenene, men også opptre rundt på stasjonsområdene og inne i vognene, sier Martin Revheim.

Publisert:

Del: