av:

Publisert:

Del:

“…Ben Dover skimter skjæret fra den røde løperen. Stallgutten feier unna møkka hos den hvite hesten, før han sender den ut i manesjen med perfekt entrè. Akkurat i tide. Inne i astromonirommet står sola i senit…”

White Willow, 2004
White Willow, 2004

Av Arvid Skancke-Knutsen

Bak denne lett kryptiske introduksjonen skjuler en utstilling/installasjon med musikeren og kunstneren Marthe Walthinsen seg. Utstillingen finner sted på Galleri 21:.24, som tilknyttet og lokalisert ved Kunstakademiet bak Vestbanen i Oslo.

Utstillingen sies å være basert på såvel på den kommersielle delensom undergrunnsdelen av musikkbransjen, og har fått tittelen ”The Ben Dover Project & the Astronomy Room”.

Utstillingen er en installasjon bestående av skulptur, maleri, lyd, lys og bearbeidede readymades.

– En visuell remix av disse to sjiktene innenfor musikkscenen oppstår, hvor visuelle og auditive virkemidler fra den glamourøse kommersielle industrien blandes sammen med visuelle metaforer på undergrunnskulturen, heter det i forhåndsomtalen Ballade har mottatt.

– Glamourestetikkens friksjonsløshet dekker over mangel på intellekt og vilje til å bruke musikkformen til noe annent enn narsissisme, og den kommersielle scenen fabrikerer stadig flere budskapsløse underholdningsartister hvor enkle lokkemidler tiltrekker seg et stort publikum. Sex-apell og dermed også media-apell og kjendisfaktor hausser enkelt opp et publikum som lar seg forføre og tankeløst sponser industrien videre.

– Hvis man trekker disse to scenene ned til det banale plan, med en slags primær mytologisk base, blir undergrunnen det konstruktive, opprørske, gode og utviklende,- en scene som stiller spørsmål ved det etablertets gyldighet, heter det avslutningsvis.

– Den kommersielle scenen fungerer som manipulativ, destruktiv og grådig, idet den trekker med seg kapital og hvisker ut identiteter i et mediabasert dragsug det er vanskelig å unnslippe. En slags gjøk som snylter på elementer fra undergrunnsscenene når de har blitt tilstrekkelig etablert i massenes bevissthet.

Marthe Walthinsen er kunstner og musiker, og spiller bass bl.a. i White Willow. Hun driver av og til Galleri Schouberger sammen med Aage M. Schou.

“The Ben Dover Project & the Astronomy Room” hadde premiere torsdag 27. april. Intereserte kan ta den i øye frem til søndag 29. april, hver dag 12-17.

Det er gratis inngang hele helgen.