Music Factory er en svært så spennende festival for samtidsmusikk. Årets utgave av festivalen har fått undertittelen “A Sonic Odyssey”, og har en spennvidde som strekker seg fra techno-inspirert musikk til Arvo Pärt. Årets festivalkomponist er italienske Luca Francesconi. Åpningshelgen er viet elektro-akustisk musikk, og Bergen skal ellers settes på ende helt frem til 27. mai.

Ametri Strykekvartett

Lucas Francesconi har de senere årene etablert seg som en av de viktigste samtidskomponistene i sin generasjon. Francesconi har studert med sentrale skikkelser som Luciano Berio og Karlheinz Stockhausen, og har fått mange prestisjefulle bestillinger fra bl.a. IRCAM, London Sinfonietta, Ensemble Modern og Venezia Biennale. Han er for tiden professor i komposisjon ved Milano Conservatorio. Musikkens hans sies å fange en virtuos kraft, og skal være full av energi. Han sier selv at han er påvirket av jazz, kung fu-filmer og Salvatore Sciarrino.

Åpningshelgen for Music Factory handler likevel mest om elektro-akustisk musikk. Lørdag 12. mai er det klart for forestillingen “Kraftklang”, der NICEM – den norske seksjonen av International Confederation for Electroacoustic Music – presenterer et internasjonalt program som består av prisbelønnede verk fra Norge, Italia og Canada. Det dreier seg om følgende stykker: “Crystal Music” av Stéphane Roy fra Canada, “Lost Faces” av norske Anders Vinjar, “Wave” av Elio Martusciello fra Italia, “Utility of Space” av norsk-engelske Natasha Barrett og “Artifice”” av Francis Dhomont, Canada. Alle stykkene er skrevet mellom 1994 og 2000. Konserten finner sted på Prøvesalen ved Griegakademiet, klokken 1930, og fremføres ved hjelp av seksten høyttalere og såkalt sound diffusion-teknikk.

Søndag følger Music Factory opp med “Cargo Upkeeper Land” av Peter Castine fra USA. Peter Castine koordinerte nylig “International Society for Computer Music” i Berlin, og er for tiden Composer in Residence ved Bergen senter for Elektronisk Kunst. Verkene er skrevet fra 1974 og frem til i dag, og konserten vil by på følgende stykker: “90 M.M”, “The Door: Theme, Variations, and Canon”, “Electro-acoustic music for 8-channel diffusion …… quasi una Sonata”, “Cargo Upkeeper Land” og “Novars”. Mami Murai spiller solo-piano.

Ballade kommer ellers tilbake med en fyldigere omtale av de enkelte arrangementene som skal finne sted i løpet av mai måned. Music Factory har for øvrig noen utmerkede nettsider, som vi herved anbefaler interesserte å ta en titt på. Blant gjestene til festivalen de neste par ukene finner vi bl.a. The Kreuzer Quartet, som regnes som en av Storbritannias beste strykekvartetter, komponisten Lucio Garau og tre av Europas mest virtuose solister: pianisten Nic Hodges, celisten Zoe Martlew og Stockhausen-trombonisten Andrew Digby. Av norske innslag kan nevnes Ametri Sdtrykekvartett, Bergen Domkantori, BIT 20 Percussion Trio og performance-gruppen BAKtruppen, samt Nils Økland, Berit Opheim og Ole Henrik Moe, som vil forsøke å kombinere folkemusikk og samtidsmusikk.

Nettsidene til Music Factory finner du her. Det blir også anledning til å oppleve Music Factory-konsertene på nettet, i regi av de utmerkede sidene til Ny Musikk Bergen – pilota.fm – som vi skrev om i mars i forbindelse med Trolleybuss-prosjektet.

Publisert:

Del: