Norsk musikkbransje inviteres til å delta på felles stand under Midem 2006 i Cannes 22.- 26. januar 2006. – Den norske deltagelsen på Midem i år var gledelig stor. Det var mye positiv oppmerksomhet omkring norsk musikk, og vi håper dette inspirerer til å fortsette det eksportrettete arbeidet, og at det blir like stor norsk deltagelse på Midem i 2006, sier MEN-leder Inger Dirdal.

Inger Dirdal

Påmeldingsfristen til Midem er alt 15. desember. Det er kun delegater som er påmeldt gjennom MEN som har anledning til å benytte den norske fellesstanden på Midem, som blant annet tilbyr tilbyr bemannet resepsjon, telefon og posttjenester, møteplass med CD-spiller, tilgang til Internett, presentasjon i bladet Music Business In Norway (MBIN), DVD-presentasjon med deltagernes artister vist på søyle i messens “hovedgate” – og forfriskninger servert på selve standen.

Inger Dirdal melder ellers at Music Export Norway skal lage en ny DVD til visning på Midem, og alle oppfordres til å sende aktuelle nye videoer med norske artister innen 20. desember. Det vil som nevnt også bli laget et nytt nummer av magasinet Music Business In Norway (MBIN) til Midem 2006, der Asbjørn Slettmark i Faro journalen vil være ansvarlig for det redaksjonelle stoffet. Alle påmeldte selskap oppfordres til å sende en engelsk tekst om sitt selskap på maks 50 ord.

— Vi har ellers laget en sjangerbasert CD-serie som er blitt distribuert på diverse messer og konferanser. Vi vil nå se på muligheten for å ferdigstille nye cd’er i serien til Midem 2006, forteller Dirdal, som har jobbet i fem år som leder av Music Export Norway.

Music Export Norway er ellers blitt medlem av European Music Platform, noe som bl.a. skal gi nye muligheter for turnéstøtte. EMP er organisert av European Music Office (EMO), og er et program som får midler fra EU til støtte for europeisk musikk. Music Export Norway vil etter hvert legge ut mer informasjon om hvordan norske eksportører av musikk vil kunne dra nytte av mulighetene dette nye medlemskapet gir. Det vil blant annet bli lagt ut en database/håndbok med nyttig informasjon om musikkbransjen i forskjellige land, etter planen allerede i begynnelsen av februar 2006.

Påmeldingsskjema til Midem og oversikter over øvrige messer, konferanser og bransjemøtepunkter i 2006 finner du på www.musicexportnorway.no.

— Vi håper og tror at norsk musikk skal klatre mot nye høyder i året som kommer. Music Export Norway skal fortsette arbeidet med å skaffe blest om norsk musikk internasjonalt, og for å bevisstgjøre det offisielle Norge om betydningen av å satse på musikk som eksportnæring, sier Dirdal i et åpent julebrev til norsk musikkbransje.

Music Export Norway ble i sin tid stiftet på inititiativ fra Musikkinformasjonssenteret, og er eid kollektivt av IFPI, NOPA, Norsk Komponistforening, GramArt, MFO og MIC.

Publisert:

Del: