Håkon Moslet, musikksjef i NRK P3, kan forstå at Elin Vister, alias DJ Sunshine, føler seg urettferdig behandlet når hun nå mister programflaten sin på kanalen. Samtidig understreker han at P3 stadig må utvikle nye programmer for å fornye seg, og det fører til at mange program må nedlegges. − For P3 som ungdomskanal er det viktig å rekruttere nye folk, og da kan vi ikke bare satse på folk som har 10 000 vinylplater, sier Moslet.

Håkon Molset, musikksjef i P3, 2005 (Foto: Nrk.no/petre)

Av Øyvind Holen

Etter tre år med ukentlige sendinger på NRK P3 er det nå Elin «DJ Sunshine» Visters tur til å følge etter folk som DJ Strangefruit og Marit Karlsen ut av radiostudioene på Marienlyst. «Ungdommen dummifisieres mer enn de utdannes på P3 idag, og det er en tragedie,» mener Vister. Nå svarer musikksjef i P3, Håkon Moslet, på kritikken. Han er ikke overraskende sterkt uenig med Visters påstander, men forstår samtidig at hun kan føle seg urettferdig behandlet.

— Elin Vister har gjort en kjempejobb for P3 i tre år, og vI synes det er synd at hun har disse meningene om P3. Men det at vi tar henne av lufta er ikke det samme som å dummifisere lytterne. For det første har vi utvidet den musikkjournalistiske programflaten i kanalen, altså uformaterte programmet, fra tre til seks til timer på hverdager. For to år siden begynte disse programmene kl. 21 på hverdager, men nå begynner de kl. 18. Det er færre DJ-programmer i helgene, men likevel er det snakk om fem timer mer av uformartert radio i uka. Når det gjelder klubbmusikken har vi fortsatt satt av til sammen åtte timer i uka til to av de dyktigste formidlerne innen sjangeren i landet, Olle Abstract og DJ Friendly. National Rap Show med sine tre timer hiphop hver fredag er også en særdeles viktig del av klubbscenen, mens både Harald Are Lund og Musikkmisjonen er innom klubbmusikken i sine sendinger, sier Moslet.

Prioriterer metal
Musikksjefen forklarer at det var hensynet til metal som veide tyngst da det ble besluttet å legge ned Visters program. De tyngste metalformene har stått uten et hjem på P3 siden «Ambolt» ble lagt ned da Gro Narvestad valgte å slutte i kanalen, og nå skal programmet «Tinitus» fylle sendeflaten til Vister.

— Da vi gikk gjennom kveldstilbudet vårt for et halvt år siden var det ganske åpenbart at metal var noe som er viktig for oss, og derfor noe vi så oss nødt til å prioritere. «Ambolt» ble sendt søndag kveld, men vi ønsket å gi metal en mer sentral sendetid. Og i motsetning til klubbmusikken er ikke metal tatt opp i populærkulturen på samme vis. Den er på siden av det meste, samtidig som det er en scene som står utrolig sterkt – med norske band som premissleverandører internasjonalt. For å satse på «Tinitus» måtte vi prioritere vekk noe annet, og det ble altså DJ Sunshine.

Moslet understreker at DJ Sunshine har gjort en god jobb med sine ukentlige sendinger gjennom tre år, noe som tilsvarer rundt 150 sendinger og 300 timer til sammen.

— Men man kan ikke få et program på P3, og tro at det skal vare til evig tid. I dagens medievirkelighet er tre år faktisk en ganske lang periode. Som ungdomskanal er vi hele tiden nødt til å gjøre noe nytt og annerledes, og rekruttere nye musikkformidlere. Det har vi gjort nå. Det er synd at dette innebærer at vi iblant må la flinke folk gå, men det ville samtidig vært helt feil for P3 å holde seg til det samme sendeskjemaet fra år til år. Vi må ha både kontinuitet og forandring.

Spørsmålet er jo om NRK-ledelsen er for dårlig til å signalisere overfor sine programledere at de kan komme til å bli tatt av. Tommy Tee og Olle Abstract har holdt det gående i henholdsvis tolv og ti år, mens andre konsepter kommer og går i langt raskere rekkefølge. Har ikke Moslet forståelse for at behandlingen av midlertidig ansatte i NRK-systemet utad ser ut som en brutal bruk-og-kast-holdning?

— Våre DJ-er midlertidig ansatt, og må jo være klar over at de kan bli tatt av lufta etter en tid, men det vil ikke føles så veldig motiverende hvis det er det første jeg forteller dem. Men vi kan nok bli flinkere her. Jeg kan forstå at Elin føler seg urettferdig behandlet. Jeg vet at hun føler det slik. Hun føler at hun har bidratt med veldig mye på P3 i de tre siste årene, og da er det brutalt at ledelsen i kanalen ønsker noe annet. Dessverre er det sånn det må være. P3 drives med begrensede ressurser, og for å få til noe nytt noe må vi ta vekk noe annet.

Uforutsigbart
Et av problemene er den uoversiktlige, og til tider lovløse, situasjonen for midlertidig ansatte i NRK. Moslet har ikke oversikten over dette feltet, og er ikke ansvarlig for de midlertidige kontraktene. Elin Vister har hatt kontrakt med Program Oslo, som leverer programmer til NRK P3. Program Riks i Trondheim og Program Oslo står for hovedleveransene til P3. Moslet og kanalsjef Marius Lillelien jobber i kringkasterdivisjonen, med ansvar for sendeskjema og kanalprofil,.

— Det er en viss uforutsigbarhet i systemet for DJ-ene vi bruker, for de er jo ikke fast ansatt i NRK, og det ligger jo muligheter for en oppsigelse i kontrakten. Men jeg har ikke noe dårlig samvittighet overfor Elin, for hun har fått beskjed om dette i god tid.

Samtidig som Elin Vister fikk beskjed fra P3-ledelsen om at hun neppe ville få fortsette med programmet sitt, satte NRK inn annonser der de annonserte etter én ny DJ til P3. Vister opplevde sågar at folk i P3-systemet ringte rundt til bekjente av henne, for å sondere terrenget for mulige DJ-kandidater. Denne stillingen førte til DJ-jobb på lørdagskveldene for Pia Skevik, som blant annet har vært DJ og vinekspert i Se og Hør, og nå er Natt&Dag-skribent. I Ballade kom Vister med noen direkte spark til Skevik, som Moslet reagerer på. «At mitt program tas av lufta er ikke et forsøk fra P3s side på å skape variasjon eller nyskapning i programflaten, men nok et ledd i en kommersialiseringsprosess. Det at de også ansetter en ny programleder de velger å kalle DJ på lørdagskvelden, som ikke engang har sin egen platesamling, er også et bevis på dette,» mente Vister.

— Elin er kjent for å være opptatt av å støtte opp om andre kvinner i musikkbransjen, men dette syntes jeg var en kraftig og ufin nedvurdering av Pia. Man må ikke ha 10 000 vinylplater for å kunne fungere som radio-DJ, og Pia skal fungere som en lørdags-DJ med bred appell. Jeg mener lørdagskvelden ikke er tiden for å spille ny og vanskelig musikk, og hun skal spille underholdende plater som får folk til å danse. Det som ligger bak disse endringene i sendeflaten er et reelt ønske fra vår side om å skape noe nytt. Pia har et talent og en energi som få andre, men det er klart det hadde vært mye enklere for oss å fortsette i det samme gamle sporet. Bare det at Ballade nå ringer om denne saken beviser jo det. Men for P3 som ungdomskanal er det viktig å rekruttere nye og talentfulle folk med forskjellig bakgrunn.

I stillingsannonsen etter ny radio-DJ gikk det også fram at P3 var på jakt etter søkere med flerkulturell bakgrunn, men det førte ikke fram denne gangen. Men Moslet har på ingen måte gitt opp håpet.

— Det stemmer at vi etterlyste en DJ med flerkulturell bakgrunn i annonsen, men selv om vi fikk flere søkere var det ingen som oppfylte kravene våre. Vi har ikke gitt opp den ambisjonen, og dette er et klart svakhetstegn med dagens P3. Vi kommer ikke til å gi oss her, avslutter Moslet.

Publisert:

Del: