av:

Publisert:

Del:

Styreleder i TONO, Morten Halle, runder her av debatten rundt den store nedlastningsfesten i regi av TONO – i hvert fall for sin del. – Nå som TONO er begynt på sitt 76. år må vi ta med oss de erfaringer vi har fått gjennom nedlastingsuka og den etterfølgende debatten, og forsøke å gjøre en best mulig jobb for medlemmer og kunder, skriver Halle, som mener at hovedsaken nå er å finne ut hvordan fremtidens musikkdistribusjon skal se ut.

TONOs jubileumslogo
TONOs jubileumslogo

Av Morten Halle, styreleder, TONO

Jeg har forsøkt å svare saklig på innleggene omkring nedlastingsuken.

Hvis TONO på bakgrunn av denne, eller tidligere debatter, fremstår som arrogante må jeg bare beklage det, vi har en jobb å gjøre i forhold til hvordan vi kommuniserer.

Men det blir vanskelig svare når Martinsen tillegger meg utsagn jeg ikke har kommet med.

Hvis jeg skal konsentrere meg om hvilke saker vi egentlig er uenige om, vil jeg gjerne fokusere på oppfatningen av Musikkonline.no.

Martinsen sidestiller tjenesten med en vanlig butikk, det gjør ikke jeg. For Martinsen vil en økt omsetning over Musikkonline.no være en negativ effekt (et resultat av konkurransevridning), for meg vil det være en positiv effekt (økt lovlig omsetning over nettet). Det er mulig at vi begge har rett, det ene utelukker faktisk ikke det andre, men vi vurderer altså virkningene forskjellig.

Martinsen slår også inn noen åpne dører: enkeltartister (enten de er TONO-medlemmer eller ikke) har full anledning til å legge ut og selge sin egen musikk på nettet. Det finnes flere små selskap som har nettbutikker i dag, noen av dem har satt opp tjenestene sine i samarbeid med Phonofile.

Til slutt: Jeg er selvfølgelig enig i at alt ikke er i sin skjønneste orden: platebransjen sliter over hele verden, store deler av verdensreportoaret er tilgjengelig på pirat-tjenester på nettet, og de tradisjonelle delene av bransjen (hvori inkludert TONO) sliter med å tilpasse seg en ny virkelighet.

Nå som TONO er begynt på sitt 76. år må vi ta med oss de erfaringer vi har fått gjennom nedlastingsuka og den etterfølgende debatten (som herved definitivt avsluttes i dette forum fra min side), og forsøke å gjøre en best mulig jobb for medlemmer og kunder.

La oss ta fatt på arbeidet med å finne ut hvordan vi vil at fremtidens musikkdistribusjon skal se ut. Jeg er fortsatt overbevist om at sterke opphavsretts-selskaper (både på komposisjons- og utøver-området) er den beste garantien vi har for at det fortsatt skal være mulig å leve av å lage god musikk i Norge.

Morten Halle, musiker og komponist, styreleder i TONO