En av våre mest respekterte jazzmusikere – bassisten Arild Andersen – er årets Artist In Residence på Molde Jazz i perioden 18.- 23. Juli. Som Artist in Residence får Moldepublikummet møte Arild Andersen i fire forskjellige musikalske settinger. Åpningskonserten “Electra” framføres i Bjørnsonhuset mandag 18. juli – og er grunnleggende det samme, storslåtte verket som i disse dager er sluppet på plate av ECM.

Arild Andersen i relieff

— Tirsdag 19. juli vil Arild Andersen også spille solokonsert på Forum, melder Molde Internasjonale Jazzfestival. – Torsdag er det Norgespremiere i Kulturhuset for en trio der Arild spiller med den ungarske gitaristen Ferenc Snetberger og trommeslageren Paolo Vinaccia. Avslutningskonserten i Bjørnsonhuset er et spesialprosjekt der Arild tar opp igjen det mangeårige samarbeidet med den fantastiske brasilianske perkusjonisten Nana Vasconcelos og innleder et nytt samarbeid med den tyrkiske musikeren Kudsi Erguner som er en virtuos på den tyrkiske fløyta ney.

Bassisten Arild Andersen, som fyller 60 år i år, hadde sitt gjennombrudd som musiker på slutten av 1960-tallet. Sammen med Karin Krog, Jan Garbarek, Terje Rypdal og Jon Christensen var Arild Andersen en av de som for alvor gjorde norsk jazz kjent internasjonalt.

På slutten av 1960- og begynnelsen av 1970-tallet var Arild Andersen sentral i Jan Garbareks Kvarett og Trio. I denne perioden innledet han et samarbeid med – og gjorde plateinnspillinger med- bl.a. Don Cherry, Sam Rivers og Sheila Jordan.

På 1970 tallet ledet Arild Andersen sine egne grupper, der unge musikere som Pål Thowsen og Jon Balke fikk sine gjennombrudd. I denne perioden samarbeidet han også nært med sangerinnen Radka Toneff. I 1982 etablerte han bandet Masqualero sammen med Jon Christensen – et band som hadde stor suksess både hjemme og internasjonalt.

På slutten av 8- tallet startet han et samarbeid med sangeren Kirsten Braathen Berg. Dette samarbeidet resulterte i bestillingsverkene ”Sagn” til VossaJazz og ”Arv” på Nattjazz. I begge disse komposisjonene blandes norske folkemusikktradisjoner og improvisert musikk. De siste årene har Arild Andersen arbeidet med forskjellige trioer med blant annet den tyske trompetisten Markus Stockhausen, den greske pianisten Vassilis Tsabroupolos, den danske pianisten Carsten Dahl.

— Arild Andersen har hatt et langvarig og sterkt forhold til MoldeJazz, forteller festivalsjef Jan Ole Otnæs.- Han hadde sin offisielle debut her i 1968 med Jan Garbarek Trio, og siden har han spilt på over tjue festivaler.

I 1981 satte Arild Andersen sammen et ”drømmeband” med gitaristen Bill Frisell, pianisten John Taylor og trommeslager Alphonse Muzon – konserten i Molde resulterte i plata ”A Molde Concert”. I 1995 ledet han også et ensemble på ni musikere i bestillingsverket ”Hyperboerean”, utgitt på selskapet ECM året etter.

Under åpningskonserten med “Electra” vil publikum få Arve Henriksen (trompet), Eivind Aarseth (gitarer), Patrice Heral (trommer, tablas, udu,vokal), Paolo Vianccia (trommer, percussion , laptop), Elly Casdas (voka)l, Fontini Grammenou (vokal) og David Solheim på lydproduksjon, i tillegg til Arild Andersen selv på bass og live electronics.

Mer informasjon er å finne på www.arildandersen.com og www.moldejazz.no. Hele programmet for årets Moldejazz vil bli lagt frem på en pressekonferanse onsdag 13. april. Denne finner sted på Cosmopolite i Oslo, som også er åstedet for slippfesten til Arild Andersens “Electra” senere på kvelden. Andersen skrev musikken til “Electra” til den ledende greske teaterinstruktørens Yannis Margaritis oppsetning av Sofokles stykke med samme navn, som ble laget i forbindelse med OL i Athen 2004.

Vi tar også med at Moldekjazz i år har kapret den internasjonale størrelsen Lauryn Hill, som vil stå i spissen for 14 musikere og sangere på Romsdalsmuseets utescene torsdag 21. juli. To dager senere, lørdag 23. februa, er det duket for en helnorsk festaften samme sted, med Ane Brun, Jaga Jazzist og Thomas Dybdahl & The Great October Sound på scenen.

Publisert:

Del: