Om en kort måned går Borealisfestivalen 2005 av stabelen i Bergen. Festivalsjef Nicholas Møllerhaug melder om en feiring av eksperimentell lyd, samtidsmusikk og navigasjon, men programmet inneholder også film og litteratur. Navigasjon er et slags paraplytema for hele festivalen, og festivalkomponist er Terry Riley. – En skjeggete hippie som har hatt enormt å si både for den seriøse musikken, elektronikaen og progrocken, sier Møllerhaug. I morges lanserte han program på Kafé Legal i Bergen.

Terry Riley, Borealis 2005

Programmet for Borealis 2005 har hele førti arrangementer spredd over en uke, fra 13. til 20. mars. ”Borealis 2005 blir preget av politisk radikalisme og beatvibrasjoner,” kan Møllerhaug fortelle. Temaet som går som en rød tråd gjennom festivalen er navigasjon. Navnet ”Borealis” finnes på gamle kart som navn på uoppdagede områder i nord. Ordet stammer fra ‘borea’ som betyr nord på gresk. Borea – det ekstreme nord – som Norge tilhører, var i antikken et sted utenfor kartet. Ingen visste helt hvordan det så ut. Bergen by og Norges land har vært en del av denne navigasjonshistoria.

— Derfor kobler vi denne delen av kulturhistorien vår opp til festivalen, forteller festivalsjefen. Det vil skje på mange måter.

En legende innen minimalisme-retningen i samtidsmusikken, den amerikanske komponisten Terry Riley (70), er æresgjest. Riley hadde egentlig bestemt seg for å ikke si ja til flere invitasjoner om å være festivalkomponist. Men da forespørselen kom fra Bergen, forandret han mening, fordi han av alle ting har en svigermor fra vestlandsbyen.

— Han kommer hit som komponist, sanger, pianist og ikke minst politisk raddis. En skjeggete hippie som har hatt enormt å si både for den seriøse musikken, elektronikaen og progrocken, sier Nicholas Møllerhaug.

Terry Riley etablerte det som nå er kjent som minimalistisk musikk med det revolusjonerende verket IN C i 1964. Dette verket skapte et nytt musikalsk formbegrep basert på repetitive mønstre som griper inn i hverandre og flyter over i hverandre. IN C fikk stor innflytelse på komponister som Steve Reich, Philip Glass og John Adams. Men det ble også plukket opp av rockegrupper som The Who, Tangerine Dream og mange andre. Det suggererende, og polymetriske og den skinnende klangen i Rileys improvisasjoner og komposisjoner bidro til en større interesse for klang blant amerikanske komponister.

Mens han underviste ved Mills College i Oakland på 70-tallet, møtte Riley David Harrington, grunnlegger og primarius i strykekvartetten Kronos Quartet. De to herrene begynte en langvarig samarbeid som så langt har resultert i 13 strykekvartetter og flere kammerverk, verket The Sands som var Salzburg-festspillenes første bestilling av ny musikk noensinne og multimedia-verket SUN RINGS fra 2003. SUN RINGS er skrevet for kor, video og rom-lyder. Verket er bestilt av NASA. Nylig gjorde Riley ferdig et verk for strykekvartett og pipa.

I 1970 ble Terry Riley elev av den anerkjente indiske raga-vokalisten Pandit Pran Nath. Han reiste flere ganger til India for å studere med Nath, og opptrådte etterhvert også på konserter sammen med ham frem til Nath døde i 1996.

Derfor er indisk musikk også en sentral del av årets Borealisfestival. Riley har med seg musikalske og litterære åndsfrender fra hele verden, flere nyskrevne verk og mange gamle klassikere. – Og siden han blir sytti år i år feirer vi også fødselsdagen hans, sier Møllerhaug.

På Kafé Legal i dag ble også det nye styret i Borealis presentert.

Publisert:

Del: