– Folk er ikke vant til å se en som meg gjøre denne typen musikk, sier Mimmi Tamba. Hun blander flere sjangre på sitt kritikerroste album «Semper Eadem».

Mimmi slapp nylig det kritikerroste albumet "Semper Eadem", © Lillian Julsvik

I slutten av januar vant Tyler, The Creator en Emmy for beste rapalbum, og uttalte etterpå at gleden over seieren hadde en bismak. Han skulle ønske det sjangeroverskridende albumet ble målt i en annen klasse, og kom med et hjertesukk over at musikken til svarte artister alltid blir satt i kategorien «urban», ikke kun pop.

Hjemme i Oslo satt Mimmi Tamba og sukket med han.

Den norsksenegalesiske artisten har ofte fått høre at hun bør lage soul, RnB eller urban-musikk fordi det passer hennes stemme og utseende. 28-åringen, som også er skuespiller, føler at hun ofte blir definert av egen hudfarge.
– Jeg føler jeg alltid blir satt i den båsen. Jeg liker å gjøre urbane ting, men har også lyst til å kunne gjøre andre ting, sier Mimmi Tamba når Ballade møter artisten på en kafé på Grünerløkka i Oslo, like ved der hun bor.

Renessanse-pop
28-åringen har tidligere sunget mest soul og jazz, men på sin nyeste plate bryter hun med den tradisjonen, og tar tematisk et oppgjør med rollene man ofte blir tildelt.
– Jeg leker med stereotypiene og har forsket på meg selv, mine egne demoner, det å være kvinne og flerkulturell. Og så har jeg kommet fram til denne plata – som er veldig variert. Det er en reise der jeg går fra å føle meg fanget til å bli født på ny, oppsummerer Tamba.

Mimmi Tamba, © Gabrielle Graatrud

Mimmi Tamba, som har droppet etternavnet og nå kun kaller seg Mimmi som artist, har tatt inspirasjon fra Englands regent på 1500-tallet til sitt andre album Semper Eadem. Hun kaller musikken selv renessanse-pop, og lydbildet er en blanding av synth og instrumenter fra renessansetiden, som cello og fioliner. Hun leker med alt fra operalignende elementer til tyngre rytmer.

– Jeg har latt meg inspirere av dronning Elizabeth i England på 1500-1660-tallet. Jeg er veldig fascinert av henne. Hun var annerledes enn andre, og var en dronning som kunne regjere i over 40 år, uten en mann ved sin side. Jeg elsker også kostymene fra den tida, dramaet, blodet, og alt, sier artisten og ler.

– Jeg har latt meg inspirere av dronning Elizabeth i England på 1500-1660-tallet. Jeg er veldig fascinert av henne, sier Mimmi Tamba, © Gabrielle Graatrud

– Jeg er en dramatisk person, men er samtidig veldig følsom. Renessansen rommer begge deler, både det å være kjempestor, men også hudløs. Renessanse betyr jo bli født på ny, derfor passet det til dette albumet.

Teaterutdannet
28-åringen ble for alvor kjent via NRKs “Stjernekamp” i 2013, og ga ut sitt første album, Storm, i 2014. Hun har siden tatt teaterutdannelse ved Det Norske Teatret, spilt i kritikerroste stykker som «The Book of Mormon» og «Lazarus», og ble nominert til Hedda-prisen for sistnevnte. Men Tamba, som har vokst opp i Tromsø med en skuespillermor og musikerfar, føler stadig at det forventes at hun lager afrikansk eller afroamerikansk-inspirert musikk. Det passet derfor å benytte renessanse og metaforen om å bli født på ny, når hun på Semper Eadem tar en ny musikalsk retning.

– Før sang jeg alltid Nina Simone og Whitney Houston, og i Tromsø kalte de meg den nye Whitney Houston, men etter hvert følte jeg at jeg alltid etterlignet noen. Nå har jeg brukt veldig lang tid på å finne en annen måte, og har jobbet med å tørre å bryte med forventningene, sier hun.
– Jeg er derfor veldig stolt av dette albumet, for folk blir veldig overrasket og er ikke vant til å se en som meg gjøre denne typen musikk.

Men norsksenegaleseren har også fått noen negative kommentarer for at hun har latt seg inspirere av en hvit monark fra kolonitiden.
-Jeg valgte henne fordi hun var den personen hun var og det fascinerte meg. Men etter musikkvideoen med låta mi “Happen” blir jeg beskyldt for cultural appropriation. Jeg har veldig blandede meninger om akkurat det der. Men det er interessant.

Mimmi: “Happen”

Tamba har imidlertid fått mye mer lovord enn kritikk, og den sjangerblandende plata høster gode anmeldelser.
– Jeg fikk helt sjokk, da jeg våknet opp til en sekser fra Dagsavisen. Jeg ble kjempeglad og overrasket. Jeg har ofte blitt fortalt at det jeg gjør ikke kommer til å fungere, at det ikke vil bli spilt på P3 og sånne ting, sier hun engasjert.
– Derfor er det helt utrolig at det har gått så bra nå. Det viser at det lønner seg å stå fast ved en visjon. Det kan bli bra.

Inspirasjon fra scenen
For tiden vier artisten halvparten av tiden sin til livet som skuespiller, halve tiden til å skrive, produsere og fremføre låter.
– Hverdagen er veldig variert, og noen ganger føles det som altfor mye, samtidig er det sunt for meg å gjøre forskjellige ting. Jeg kan bli «obsessed» på musikken, og «obsessed» av skuespillet. Jeg blir helt «crazy» i hodet av å bare tenkte på én ting, særlig når det gjelder musikken. Når man må få til alt selv, organisere øvinger, ordne konsertsteder og prøve å booke nye jobber, kan det bli mye. Da er det deilig å la musikken ligge litt og så jobbe med skuespill, røper hun.

Tamba har også latt musikken bli inspirert av det hun har lært på teaterscenen og omvendt. Tematikken til det nye albumet kom etter at hun oppdaget dronning Elizabeth via teaterstudiene.
– Da jeg begynte på teaterskolen, lærte jeg at hun var veldig interessert i teater, og jeg spesialiserte meg på henne, forteller 28-åringen. – For meg var det viktig å ta inspirasjon av en person som var annerledes til denne plata, og det passet godt med dronning Elizabeth, siden heller ikke hun levde etter forventningene.

Mimmi live, © Gabrielle Graatrud

Teaterutdannelsen har også påvirket sceneshowet til artisten Mimmi. Både dramatikk og teatralske sceneskift viderefører hun fra teateret til konsertscenen.
– Jeg har lært masse om hvordan jeg kan forholde meg til et publikum, og hvordan man kan formidle tekst. Det finnes mange som synger vakre toner, men når du står på scenen må du fortelle historier, sier hun.

Drømmer om internasjonal karriere
I tida som kommer håper popartisten å kunne turnere med dronning Elizabeth-inspirerte konserter både i Norge og utenlands. Og som sin inspirasjonskilde håper hun å kunne regjere i egen bransje lenge.
– Jeg kjører lysshow, kostymer og dansere, og jeg håper etter hvert at jeg kan sette opp disse konsertene med stort orkester. Prosjektet kan bli kjempestort, om noen gir meg mulighet til det, og har troa på dette, sier hun.

De siste åra har 28-åringen samarbeidet med artister som Nico & Vinz, Bugge Wesseltoft, Øystein Greni og bandet KUUK, og har lært mye om forskjellige artistiske uttrykk.

Men selv har Tamba troa på at lista over artistsamarbeid kan bli mye lengre, og svarer kjapt når Ballade spør om hvilken artist hun drømmer om å jobbe med.
– Det hadde vært så gøy å få jobbe med Tyler, The Creator! Han er helt fantastisk. Jeg ble veldig glad da jeg så Grammy i år. Han, Lizzo og Billie Eilish er alle sammen folk jeg mener gjør helt sin egen greie. Det føler jeg er et tegn på at det nå kan bli enklere å bryte sjangre og at folk vil ha noe nytt.

Publisert:

Del: