– Jon Øivind Ness kritiserer Midt i Musikken for ensidig å skape et bilde av samtidsmusikken som en sær og lukket kunstform som ikke kommuniserer. Denne framstillingen av Midt i musikkens redaksjonelle linje er uriktig. Vår totale dekning av samtidsmusikken som kunstform er langt mer nyansert enn det Ness hevder. Midt i Musikken er en selvstendig redaksjon med egne journalistiske prioriteringer, ikke et formidlingsapparat for samtidsmusikken. Ness avslører selv reaksjonære holdninger ved å forvente at vi som musikkjournalister skal være mikrofonstativ for ulike deler av musikkbransjen, skriver vaktsjef i NRK P2s Midt i Musikken, Elisabet Davidsen og prosjektleder Anne Christine Bratt i dette motsvaret til Ness’ kritikk.

Anne Christine Bratt og Elisabeth Davidsen, NRK P2 Midt i Musikken

Av Elisabet Davidsen, vaktsjef Midt i musikken og Anne Christine Bratt, prosjektleder

Sant nok har våre kommentatorer Halfdan Bleken og Per Olav Reinton ved to anledninger i våre sendinger satt fokus på det de mener er samtidsmusikkens manglende evne til å kommunisere. Vi mener dette er viktige innspill i en offentlig samtale om samtidsmusikken, og mener videre at både Reinton og Bleken reiste sentrale spørsmål vel verdt en debatt.

Ness mener at Midt i musikkens “taktikk” er å fortie samtidsmusikken, for så å kritisere den. Dette stemmer ikke. Midt i musikken har ingen taktikk eller skjult agenda. Vårt åpenbare oppdrag er å vise og drøfte viktige sider ved norsk samfunns- og musikkliv. Samtidsmusikken er et viktig uttrykk i vår samtid, derfor har redaksjonen løpende dekket flere sider ved kunstformen. Noe av det vi har viet oppmerksomhet i det siste, er naturlig nok samtidsmusikkfestivalen Ultima. Totalt har festivalen vært en av de satsinger vår redaksjon har dekket bredest dette året:

1. I forkant av festivalen hadde vi en lengre reportasje fra generalprøve på Maja Ratkjes nye opera “No title performance and sparkling water”. Her ble Ratkje intervjuet om sin ide bak operaen.
2. Vi hadde også en presentasjon av festivalen i hele sin bredde, der nettopp Jon Øivind Ness ble framhevet som en av profilene.
3. I løpet av festivalen presenterte vi også festivalkomponist Kevin Volans.
4. Vi hadde besøk i studio av komponist Knut Wiggen.
5. Vi anmeldte og presenterte koret Neue Vocalsolisten Stuttgart .
6. Vi hadde innslag om Volans’ bidrag til hardingfelekonsertene som ble urframført under festivalen.
7. Vi var til stede da slagverksgruppa Sisu øvde før sin Ultima-konsert.
8. Avslutningsvis oppsummerte vår medarbeider Ragnhild Veire Berg årets festival, etter å ha vært på sju Ultima-konserter.

I tillegg til dette har vi de siste ukene hatt følgende saker om samtidsmusikk:
1. Vi har satt fokus på Ung Nordisk Musikkfestival. Arrangør Rolf Erik Nystrøm presenterte festivalen i studio.
2. Vi dekket Autunnalen i Bergen.
3. Vi var som eneste redaksjon til.stede da det ble klart at Music Factory og Autunnalen slår seg sammen til en ny internasjonal festival for samtidsmusikk.
4. Forrige uke var Frode Haltli og komponist Joyce Bee Tuan Koh fra Singapore i studio for å presentere en konsert for akkordeon og orkester som komponisten har skrevet spesielt for Frode Haltli. Konserten ble også overført direkte i P2
5. Vi hadde en kritisk sak om norske symfoniorkestres manglende innslag av norsk samtidsmusikk i årets sesongprogram.
6. Vi har invitert lyttere til å si sin mening om samtidsmusikkens evne til å kommunisere.
7. Vi hadde innslag fra verdenspremieren på operaen Rasputin av den finske komponisten Einojuhani Rautavaara.
8. Vi har portrettert Ragnar Søderlind.
9. Vi har anmeldt “Frendelaus” av Gisle Kverndokk og “Piken med svovelstikkene” av Helmut Lachenmann.
10. Vi har intervjuet forfatteren av boka “Den aller nyeste musikks filosofi”; filosofen Arild Pedersen.

I tillegg spiller vi fortløpende ny norsk musikk utgitt på CD. For å nevne noe.

I sum viser dette at Midt i musikken gir et langt mer nyansert bilde av samtidsmusikken enn det Ness hevder. At vi også reiser viktige debatter og slipper til kritiske røster mener vi samtidsmusikken fortjener.

Ness spør: Hvorfor skal vi akseptere et formidlingsapparat med så reaksjonære holdninger? (som MIMs – vår anm.) Vårt svar er: Midt i Musikken er en selvstendig redaksjon med egne journalistiske prioriteringer, ikke et formidlingsapparat for samtidsmusikken. Ness avslører selv reaksjonære holdninger ved å forvente at vi som musikkjournalister skal være mikrofonstativ for ulike deler av musikkbransjen.

Videre hevder Ness at våre kommentatorer bygger sin kritikk av samtidsmusikkens manglende kommunikasjon på tynt grunnlag. Ness selv fører en svært enøyd argumentasjon om Midt i Musikkens redaksjonelle linje overfor samtidsmusikken når han uttaler seg på bakgrunn av to enkeltsaker, og totalt overser vår helhet.

Når dette er sagt; vi er glade for at Midt i musikken engasjerer såpass at vi skaper temperatur og debatt.

Elisabet Davidsen, vaktsjef Midt i musikken
Anne Christine Bratt, prosjektleder

Publisert:

Del: