Søndag starter den internasjonale musikkmessen i Cannes. Det er rekordstor norsk deltagelse i år – med i alt nitti påmeldte. Og mandag 22. januar vil Music Export Norway avholde et seminar, som blant annet samler deltagere fra Nærings- og Handelsdepartementet, Utenriksdepartementet og Kulturdepartementet, samt representanter for en rekke musikkorganisasjoner her hjemme.

Seminaret mandag vil dels avholdes i Palais de Festival, og dels på hotell Carlton i Cannes. Midem-messen omtales som verdens største markedsplass for handel med musikk, og samler over 10 000 deltagere fra en rekke nasjoner, som alle slåss for oppmerksomheten de fem dagene arrangementet varer. Music Export Norway står for en egen norsk stand med tre medarbeidere, og skal blant annet forsøke å trekke til seg oppmerksomhet med en video med 23 norske artister som vil gå kontinuerlig på skjermer i hovedgaten på messeområdet. I tillegg har man bl.a. produsert et 32 siders engelskspråklig magasin i samarbeid med FaroJournalen, som byr på både faktastoff, nyheter og profiler på plateselskaper og artister som Smalltown Supersound, Telle Records, Rune Grammofon, Kings of Convenience, Madrugada, Zeromancer, Briskeby og a-ha, i tillegg til komponistene Rolf wallin og Arne Nordheim.

På mandagens seminar vil representanter fra bl.a. NOPA, GramArt, Musikernes Fellesorganisasjon, TONO, IFPI, FONO, Norsk Musikkinformasjon og Music Export Norway være til stede. Det blir innlegg av Jean-Francois Michal, direktør for Bureau Export de la Musique Francaise, Christer Lundblad, direktør for Export Music Sweden og Michael Kenna, som er utviklingsrådgiver for Enterprise Ireland, mens styreformann i Music Export Norway, Barry Matheson, vil lede en debatt med utgangspunkt i disse innspillene. Spørsmål som stilles er blant annet: Hvordan norske aktører best kunne tilrettelegge for eksport av musikk, hvilke faglige organisasjoner er det naturlig å se som deltagere i slike eksportfremstøt – og hva består verdiskapningen av?

Publisert:

Del: