– Hvorfor er det bare den nedlastbare musikken som skal være gratis? Vil ikke etter hvert “markedet” kreve også gratis konserter? spør forbundsleder Arnfinn Bjerkestrand retorisk i dette intervjuet rundt antipirat-kampanjen. Han forteller at det i neste trinn av aksjonen gjelder å nå ut til bl.a. lærere ved høyskolene, samt de politiske partienes ungdomsorganisasjoner.

Arnfinn Bjerkestrand og Lars Chr. Fjeldstad, MFO

Av Arvid Skancke-Knutsen

Musikernes fellesorganisasjon er Norges største fagforbund for utøvende kunstnere og pedagoger, og er tilsluttet LO. MFO har nær 7000 medlemmer og organiserer bl.a. følgende yrkesgrupper: Musikere, artister, kantorer, musikkprodusenter og pedagoger, kulturbyråkrater, med mer.

For en snau måned siden var MFO med på å lansere den etter hvert så omdiskuterte ”Piracy kills music”-kampanjen under by:Larm, sammen med bl.a. GramArt, Norsk Artistforbund, IFPI, FONO og TONO.

— Hvis noen hørte godt etter da kampanjen ble lansert på i Trondheim, pep jeg dette fra ytterste venstre fløy i panelet: Dette er ikke først og fremst en kampanje som handler om forholdet mellom plateselskapene og markedet, men den enkelte musiker og artists/opphavsmanns muligheter til å kunne leve av musikken sin. Det er det som er bakgrunn for MFOs engasjement, forteller Bjerkestrand.

— Det betyr ikke at vi ikke jobber med forholdet plateselskap og artist. Det gjør vår juridiske rådgiver hver dag. MFO er ikke kjent for å være plateselskapenes mest trofaste rævedilter, men i denne saken gjør vi fagbevegelsens ord til våre; sammen står vi sterkt.

Arnfinn Bjerkestrand mener man må gi kampanjen mot den ulovlige nedlastingen tid til å virke, men sier seg ellers godt fornøyd med oppmerksomheten og diskusjonene som har oppstått i kjølvannet av lansertingen av ”Piracy”-kampanjen.

— Ulovlig nedlasting har pågått et godt tiår. Antipiratkampanjen i tre uker. I det lyset er jeg svært godt fornøyd. Men jeg vil altså understreke at dette ikke er et anliggende mellom plateselskapene og deres kunder, selv om noen har prøvd å fremstille hele kampanjen som en ”plateselskapssak”.

Bjerkestrand forteller Ballade at MFOs juridiske avdeling er godt satt inn i Creative Commons-problematikken, og de ”nye” utfordringene som nettet ettertrykkelig har drevet frem.

— Om du som opphavsmann vil legge musikken din ut på nettet slik av fansen din kan få den gratis, må du gjerne gjøre det. Vil du starte ditt eget plateselskap, så gjør gjerne det. MFO bistår gjerne med begge deler.

Forbundslederen advarer samtidig artister og opphavsmenn mot å gi bort for mye av sitt eget arvesølv.

— Jeg regner med at det etter en stund vil være behov for å betale regninger. Og hvorfor er det bare den nedlastbare musikken som skal være gratis? Vil ikke etter hvert “markedet” kreve også gratis konserter? Hvorfor skal jeg betale noe som helst? spør Bjerkestrand retorisk.

MFO har hevdet lenge at livemarkedet blir viktigere og viktigere for en artist.

— En musiker og artist har en blandingsøkonomi som henger sammen. Og denne økonomien er svært sårbar, sier Bjerkestrand, som oppfordrer alle musikere om å ta kontakt direkte:

— Alle artister og musikere som vil vite mer om kampanjen fra vårt ståsted ber jeg ta kontakt med Lars og meg . MFO har dessuten et eget frilansutvalg som også kan formidle informasjon.

Bjerkestrand er som TONO og Norsk Artistforbund av den oppfatningen at kampen om folk holdninger til gratis nedlasting bare så vidt er i startfasen.

— Vi skal nå videre med vår informasjon bla. til kulturskoler, videregående skoler, høyskoler og universiteter. Det er avgjørende at vi gjennom lærerne kommer med informasjon hvor vi særlig peker på hvor man kan finne lovlig nedlastbar musikk. Videre skal vi nå ta runden bla. med de politiske partienes ungdomsorganisasjoner, noe jeg ser særlig frem til.

Bølgene omkring ”Piracy”-kampanjen har som kjent gått høye, noe som heller ikke har gått MFO-lederen hus forbi.

— Jeg ser blant annet at noen har kritisert estetikken i videoen. For meg er det en avsporing; det er etikken og moralen som skal stå i fokus. Kampanjen har også fått kritikk fordi den rammer musikkelskerne, men jeg forutsetter at det musikkelskende publikum etter hvert vil forstå at det handler nettopp om det; å elske musikk, ny musikk!

Avslutningsvis sier Bjerkestrand at Ballades lesere er hjertelig velkommen til å maile ham på ab@musikerorg.no eller ta en runde på MSN på forbundsleder@hotmail.com. Jurist Lars Chr. Fjellstad, som er spesialist på musikk-kontrakter og opphavsrett, kan kontaktes på jurist@musikerorg.no.

Publisert:

Del: