Det har vært mye snakk om hvilken nasjonalitet steinen i operaen skal ha – i dette innlegget oppfordrer MFO-formann Arnfinn Bjerkestrand til “like stort engasjement og betalingsvilje når operaen skal ta fatt på sitt egentlige oppdrag; produksjon og formidling av opera og ballett”. – Jeg vil få appellere til Stortinget om å følge opp operaens driftsbudsjetter, slik at vi får oppleve et operahus som kan vise seg fram med kvalitet også på scenen, skriver Bjerkestrand.

Arnfinn Bjerkestrand

Av Arnfinn Bjerkestrand, formann, Musikernes Fellesorganisasjon

Fredag 3. september 2004 var en merkedag i Norge. Da la Kong Harald ned grunnsteinen for det nye operahuset i Bjørvika. Riktignok var ikke grunnsteinen en stein, men et messingskring med blandet innhold. Både vi og andre musikkinteresserte gleder oss sammen med Den Norske Operas ansatte og ledelse.

Men selv om grunnsteinen er av messing, har en annen stein i det siste tatt oppmerksomheten vekk fra både opera og ballett. Tidligere kulturstatsråd Åslaug Haga fra Senterpartiet har engasjert seg sterkt i kampen for norsk granitt framfor italiensk marmor på operahusets fasade. Bl.a. sier hun at det er underlig at vi må hente stein fra den andre siden av Europa når vi bor i ei steinrøys. Det er naturligvis vanskelig å vær uenig med henne i det. Statsbygg – som er byggherre for Operahuset – har på sin side lagt mer vekt på prisen enn på nasjonaliteten. Den norske steinen koster 50-60 millioner mer enn den italienske.

For Åslaug Haga er det imidlertid så viktig å velge norsk stein at hun vil bruke av den såkalte reservepotten på 500 millioner for å dekke merkostnadene. Jeg kan forstå ønsket om å velge norske alternativer der de finnes. Vi kjemper jo selv for mer bruk av norsk musikk framfor amerikansk og engelsk listepop. Derfor håper jeg inderlig at både engasjementet og betalingsviljen varer ved når det nye operahuset skal oppfylle sitt egentlige oppdrag; produksjon og formidling av opera og ballett – enten den er norsk eller italiensk. Da trengs det nemlig også penger. Mye penger.

Jeg vil for min del appellere til Stortinget om å følge opp Operaens driftsbudsjetter i årene fram til operahuset står ferdig, og i årene etterpå, slik at vi får oppleve et operahus som kan vise seg fram med kvalitet også på scenen.

Publisert:

Del: