Arrangørene i Molde har klart det igjen. I fjor mottok Chick Corea overstrømmende ovasjoner som ”artist in residence”, i år er det selveste Pat Metheny som overtar stafettpinnen. Konserten vil som i fjor finne sted i tett samarbeid med Erlend Skomsvoll og Trondheim Jazz Orkester.

Festivaldirektør Thorstein Granly har den siste tiden vært i New York, der han har lagt siste hånd på avtalen med Metheny. Han sier at tilbakemeldingen fra Corea etter fjorårets prosjekt var overstrømmende. Det er unikt å få såpass travle artister til å sette av en uke i Molde. Corea hadde aldri gjort et slikt prosjekt før, og nå viser det seg at Metheny heller aldri har gjort det. Skal vi støtte oss til det Corea har sagt, er det kombinasjonen tid, natur, intimitet, profesjonelt festivalapparat og en god kunstnerisk ide som er utslagsgivende for at verdensstjernene velger å prioriterer Moldejazz.

Planer for opptredenene
Metheny skal i følge pressemeldingen fra Moldejazz gjøre en rekke konserter med forskjellige musikere, der man vil legge vekt på å vise flest mulige sider av Metheny’s talent. Granly beskriver Metheny som en mann med store ferdigheter både som solist, akkompagnatør, komponist og arrangør, og en aktiv meningsbærer om mangt og meget i amerikansk musikkliv.

— Metheny binder sammen det meste av hva som har vært uttrykt på elektrisk gitar til nå, og er en tidsriktig representant for sin samtid der han vandrer ubesværet mellom sjangre, og mellom store og små format.

Det spesielle i både Coreas og Methenys prosjekt er i følge Granly at begge er stilskapere. De representerer det opprinnelige ”in persona”. ”Artist in residence”-prosjektet gir dermed publikum en unik mulighet til å bli kjent med kunstnere av stort format.

Programmet i Molde
Mange av platene og konsertene til Metheny har vært i duo- og trioformat, og i en lang rekke av kritikerroste CD-utgivelser kommer vi neppe utenom “Beyond the Missouri Sky” (Verve, 1996) – et duoprosjekt med Charlie Haden – som uansett vil stå som et av høydepunktene i Methenys plateproduksjon. Spesielt aktuelt akkurat nå, fordi en av konsertene i Molde vil være en duoopptreden med nettopp Haden. I skrivende stund er det også klart at Moldejazz gjentar suksessen fra Chick Coreas konsert i fjor, der Erlend Skomsvoll med sitt Trondheim Jazz Orkester vil bli sparringspartner for Methenys låter og gitarimprovisasjoner. I rent norske sammenhenger dukket han opp som gitarist på Silje Nergaards ”“Tell Me Where You’re Going” fra 1990.

Legendarisk konsert
Den avtroppende festivaldirektøren Granly, som snart går inn som direktør i Stavanger Symfoniorkester, forteller ellers i sin pressemelding at Metheny holdt sin hittil eneste konsert i Molde en gang på 70-tallet, på Storyville Jazz Clubs årlige førfestival, som ifølge en årelang tradisjon gikk av stabelen helga før den egentlige Moldefestivalen startet. De entusiastiske arrangørene var nok ikke helt klar over hvem de egentlig hadde engasjert, for den lokale lydmannen var langt ifra noen Manfred Eicher, men et mer eller mindre fast styremedlem som til nød visste hvordan en slo av og på den åtte kanals store mikseren som klubben disponerte. Metheny hadde som sedvanlig med seg et titalls gitarer, hvorav den største imponerende nok sto på stativ. Hvordan det nå enn var og gikk den kvelden: Pat Metheny Group på den restauranten som for en hel generasjon alltid vil hete Lucullus, snakkes det om den dag i dag.

— Det har ikke vært helt enkelt å få Pat til Molde for 2001-festivalen heller, avslutter Granly. – Men nå er altså alle papirer signert og det umulige er blitt mulig. Selvsagt er vi både glade og litt stolte. Og tør vi i all beskjedenhet minne om at alle konsertene med Corea i fjor var utsolgte i lang tid før festivalen begynte?

Publisert:

Del: