INTERVJU: Infernofestivalen er mer enn tunge konserter i nattmørket. På dagtid er det både expo og konferanser. Vi har snakket med Anders Odden som steller med Inferno Music Conference (IMC), som for tredje gang retter søkelys mot artister og bransjefolk innen metallverden. – Vi legger vekt på temaer som folk er opptatt av, eller som de bør være opptatt av. Vi ønsker også å være litt i forkant av utviklingen ved å belyse ting som vi tror kommer til å skje i bransjen, sier Odden til Ballade. Hele konferansen avrundes med intet mindre enn en black metal-busstur.

Anders Odden 2005 (Foto: Daniela Vorndran)

Av Bjørn Hammershaug

I tillegg til det omfattende konsertprogrammet på Infernofestivalen har det vokst frem et bredere tilbud som i større grad henvender seg til bransjen, de utøvende artistene og miljøet generelt. Inferno Music Conference (IMC) og Inferno Metal Expo (IMX) er to alternativer som har blitt en del av Inferno de siste årene.

IMX på Sentrum scene er et tilbud for alle metall- og musikkinteresserte som foregår på dagtid. Her er det stands, happenings, spill, konkurranser, intervjuer, lyttersessions og mye annet som foregår mellom klokken 12.00 og 18.00 på torsdag og fredag under festivalen.

Ved siden av IMX arrangeres for tredje år på rad Inferno Music Conference (IMC) som holdes i samarbeid med Musikernes fellesorganisasjon (MFO).

Ansvarlig bak IMC er Anders Odden, som til Ballade kan fortelle at konferansedelen har blitt utvidet ytterligere år, med foredrag og paneler tre dager på rad og med flere temaer enn tidligere. Det hele avrundes med en helt spesiell busstur for metallfolket.

— Vi driver jo med en alternativ form for påskeferie, og da er det en utfordring å skape et fullverdig tilbud til alle som kommer. Foredragene er bransje- og artistorientert, og det er gledelig å notere at halvparten av de påmeldte er artister, norske så vel som utenlandske.

Faglig tyngde

Du har uttalt at IMC har rukket å bli det ledende treffet innen metal-bransjen. Hvordan forklarer du dette?

— Jeg har vært på noen andre slike konferanser rundt omkring, og ofte preges de av litt labert faglig innhold. Vi har et godt faglig innhold med en god blanding av internasjonale gjester. Vi i Norge har jo også en naturlig fordel med at vi kan få tak i folk ut fra egeninteresse. Derfor stiller for eksempel mange av de amerikanske deltagerne på IMC opp gratis fordi de er genuint interessert i norsk metall.

Blant årets seminar- og paneldeltagere og foredragsholdere finner vi navn som Jaap Wagemaker fra Nuclear Blast, Mike Gitter fra Roadrunner, Tom Gabriel Fischer fra Celtic Frost og Gaahl fra Gorgoroth. Disse skal belyse temaer som ”The death of the album – what does the future look like?”, “How to tour”, “The American dream” og “Can metal become more extreme – tabus and metal”.

— Vi legger vekt på temaer som folk er opptatt av, eller som de bør være opptatt av. Vi ønsker også å være litt i forkant av utviklingen ved å belyse ting som vi tror kommer til å skje i bransjen. Vi er selvsagt også avhengig av hvem som til enhver tid har muligheten til å komme hit som deltagere.

Gaahl på scenen

Hva er viktige debatt- eller konfliktområder innen metallen i dag som tar dere tar opp på Inferno?

— Turneer i Europa er et tema vi tar opp, der vi har fått Jörg Michael til å tale. Han har vært både musikkjournalist og turnémanager for blant andre Ministry og Celtic Frost. Han kan for eksempel politikken på hvordan det er å være på de rette bookingbyråer for å klare å komme inn på de rette festivalene. Michael kan nok røske opp i en del myter og belyse det kameraderiet som sikkert finnes overalt.

Odden mener også seminaret ” Can metal become more extreme” blir veldig spennende.

— Her har vi fått med Tom Gabriel Fischer fra Celtic Frost, Maniac fra Mayhem og Skitliv og Gaahl fra Gorgoroth til å delta. De representerer hver sin epoke med ekstreme uttrykk innen black metal, det er nesten så vi kan si at det samles tre generasjoner på dette seminaret. Her har vi for øvrig fått med Michael Berberian fra plateselskapet Seasons of Mist som moderator. Han har jobbet med blant andre Mayhem, og det er i hvert fall en person som har inside informasjon på å håndtere de villeste historier i sitt daglige arbeid, humrer Odden.

Anders Odden trekker også frem Gaahl som ”keynote speaker” Dette er første gang Gaahl, kanskje den mest myteomspunne black metal-artisten i moderne tid, lar seg intervjue live på scene en scene.

Definert målgruppe

Er det andre, særegne interesseområder for metallen sammenlignet med rocken for øvrig?

Mange av temaene vil ikke være ukjente for de som kjenner bransjetreff som by:Larm, men det er noen særtrekk ved metallen. Blant annet står albumet fremdeles sterkt i våre kretser. Det har i hvert fall gjort det frem til nå, og fremtiden til albumet er da også noe vi skal debattere på IMC. Ellers har speedmeetings vært viktig for nettverksbyggingen. Det finnes mange egne bookingbyråer, plateselskaper etc. som driver kun med metall som genre. Slik sett så bli målgruppen klart definert på Inferno, og det skapes både samhørighet og et utbytte i forhold til genren som det er lettere å miste på en større og mer generell konferanse.

Odden poengterer dessuten at metallbransjen har ligget i forkant av den utviklingen som resten av bransjen nå både innser og delvis frykter:

— Et element som radiopromos finnes ikke i metallen. Dette er en bransje som lever i første rekke av livespillinger og merchandise-salg. Her har vi vært i forkant, og først nå ser vi at den øvrige rockbransjen kommer etter. Samtidig er det selvsagt mye likt, det er mye de samme utfordringene som i bransjen for øvrig. Mike Gitter fra Roadrunner skal tale om hvordan det er å jobbe som band i USA og hvordan ting fungerer i praksis der borte. Jeg tipper det vil komme opp problemstillinger her som vil være ganske likt uansett genre. Det er ikke så spesielt det vi driver med, men den samme storyen overalt. Det kan uansett være en viktig påminnelse for mange band: Alle må spille på drittklubbene først, og alle må jobbe knallhardt for å få resultater.

Odden fremhever at dette er norske metallband dyktige på, og nevner Dimmu Borgir som eksempel på et band som har arbeidet hardt og målrettet med turnevirksomheten sin.

Blackmetal bus sightseeing

Blant de mer særegne gjøremålene i år er ”Blackmetal bus sightseeing”. Her skal Anders Odden guide folket ned i den mørkere siden av hovedstadens musikkhistorie.

— Det blir fint å avslutte den faglige delen med en tur ut slik at folk komme ut i lufta. Jeg har derfor lagt opp en rute som først og fremst skal være relevant for black metal-historien med steder som folk har hørt om og kan være interessert i. Det skal ikke bli noe freak show, og jeg ønsket ikke å lage noe sensasjoner ut av dette. Men det er en rekke plasser i Oslo og omegn som har en plass i black metal-mytologien og som har blitt attraksjoner for dagens fans.

Blant stedene black metal-bussen stopper er de gamle lokalene til platesjappa Helvete i Gamlebyen. Stedet har nå blitt dels frisør og dels kafeteria, men gjestene har fått tillatelse til å komme ned i kjelleren for en titt.

Andre stoppesteder inkluderer platestudioet i et kjøpesenter på Sofiemyr ved Kolbotn, der Mayhem og Darkthrone spilte inn noen av skivene sine og bolighuset i Krokstad utenfor Ski der Mayhems Dead (Pelle Ohlin) tok sitt eget liv.

— Det var en hendelse som trigget hele den mytegreia rundt norsk black metal, og er derfor en sentral plass i den historien.

— Jeg har førstehåndskunnskap ved at jeg selv var på alle disse stedene som en del av scenen selv, men har samtidig en distanse til det nå i dag. Det gjør det greit for meg å være guide på en slik tur. Det er litt for mange som uttaler seg om norsk black metal som bare var en liten del av dette miljøet, og da har det lett for at det blir noe sensasjonspreget over historiene, sier Odden.

— Det begynner å bli lenge siden, men likevel er alt som skjedde en viktig del av myten. Alle som er på Inferno, uansett hvor de kommer fra, har disse fortellingene innprentet. Den norske black metal-historien er jo helt spesiell. Det er det vi i Norge har av popkulturell art som har en viss internasjonal interesse. Jeg har aldri hørt noen i utlandet snakke om norsk hip hop eller norsk pønk, understreker Anders Odden, som kan love en spektakulær – og enn så lenge hemmelig – avslutning på denne bussturen.

Publisert:

Del: