– På tross av at G.F. Händels “Messias” til tider har blitt ”fremført i hjel” besitter oratoriet en utfordring som alltid virker pirrende på den musikalske fantasi, og det er stadig grunn til å forsøke å kaste nytt lys over verkets spontanitet uten å falle bekvemt ned i en eller annen spesiell fremføringstradisjon, sier Nina Refsnes. Torsdag 1. og fredag 2. desember kan folk i hovedstadsområdet høre hvordan Oslo Domkor og Oslo Barokkorekster har løst oppgaven, sammen med bl.a. den britiske tenoren og Norgesvennen Ian Partridge.

Oslo Domkor (pressebilde)

— Få verk i historien har en så omfattende og forskjelligartet fremføringspraksis som Messias. Mye skyldes selvfølgelig at Händel selv omarbeidet verket og selv var opphav til forskjellige fremførelser. Man har aldri hatt “ett” verk å forholde seg til.

Fra romantikken og opp til i dag har det ikke vært uvanelig med mummutoppsetninger av Messias med flere tusen medvirkende, men Händel selv skrev ikke verket med tanke på et gigantisk slagskip av en lydkilde.

— Ved uroppføringen i Dublin hadde Händel hatt et kor på 32 sangere inklusive solister, og et orkester på omtrent samme størrelsen. Händels og barokkens kor og orkester var smidige og lettmanøvrerte, velegnet til å bringe lytteren hurtig fra sted til sted i følelsens og affektenes verden. Som den ektefødte operakomponist han var visste han å male med bred pensel, sier Nina Refsnes i Oslo Domkor.

— Med Oslo Barokkorkesters besetning sikrer vi en oppførelse med tidstypiske instrumenter, så nær original klang og spillestil vi kan komme. Det tilstrebes en god orkesterbalanse i forhold kor. Domkoret har tradisjon på å fremføre verket med slike krefter og engelske solister, som i 1992 og 1997. Igjen har vi henter solister fra England, samtidig som vi gleder oss over å presentere en av landets mest lovende unge sopraner, Janne Berglund.

Oppføringen skjer også med bidrag av flere solister, ikke minst kontratenoren Ian Partridge, som regnes som en av Englands ledende lyriske tenore. Han nyter internasjonal anerkjennelse som konsert- og romansesanger. Partridge opptrer jevnlig som solist med ledende orkestre og ensembler, og gjennom sine mange plateinnspillinger er han kjent for en hel generasjon musikkelskere over hele verden. Ian Partridge var solist med Oslo Domkor førstegang i 1984, og har siden den gang samarbeidet jevnlig med koret.

Bass-barytonen Michael R. Bundy har sin utdannelse fra Trinity College, Cambridge og Guildhall School of Music and Drama i London. Han virkeri følge Refsnes innenfor et bredt spekter av genrer, fra tidlig barokk til romantisk opera og samtidsmusikk. Innenfor oratoriegenren har Bundy vært solist med flere av de fremste britiske ensemblene.

Også norske krefter er tatt i bruk på solistsiden:

— Sopranen Janne Berglund har markert seg som en av våre mest lovende unge sangere. Hun har studert sang ved Norges musikkhøgskole og ved Opera-Akademiet i København. Hun debuterte på Det Kongelige Teater i København i 2004 i rollen som Helena i Brittens En midtsommernattsdrøm. Janne Berglund vant i vår den norske finalen i Dronning Sonja Internasjonale Musikkonkurranse, forteller Refsnes, og fortsetter:

— Vi vil med denne fremførelsen forsøke å “kle av” verket tradisjoner og praksis som har est ut og nesten fått større oppmerksomhet enn verket selv. Vi vil benytte oss av de verktøy Händel selv hadde og de anvisninger han har gitt gjennom partituret og på den måten oppleve verket så enkelt og rent som mulig.

Dirigent for de to kveldene i Trefoldighetskirken er Tor Morten Halvorsen, som avsluttet sin grunnutdannelse fra Norges musikkhøgskole i 1993 med klaver som fordypningsemne. Han har videre utdanning fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København, hvor han hadde sin debutkonsert fra dirigentklassen i 2002.Halvorsen har en sterk tilknytning til korvirksomheten i Oslo Domkirke, og var involvert som kunstnerisk leder i flere prosjekter under feiringen av Domkirkens 300-årsjubileum i 1997. Han dirigerte Oslo Domkirkes Guttekor i perioden 1994–199, 8 og fungerte som assisterende dirigent for Domkoret i samme periode.

G.F. Händel: “Messias”

Med: Janne Berglund, sopran, David Bates, kontratenor, Ian Partridge, tenor, Michael R. Bundy, bass, Oslo Domkor og Oslo Barokkorkester

Atle Sponberg, konsertmester og Knut Johannesen, musikalsk ledelse/continuo

Tor Morten Halvorsen, dirigent

Trefoldighet kirke

Tid: Torsdag 1. desember og fredag 2. desember 2005

Billettpriser: 250/200 (Billettservice/Posten/ Domkirkens Bokhandel)

For mer informasjon, se også www.oslodomkor.no.

Publisert:

Del: