Halelujakoret fra Georg Friedrich Händels oratorium Messias er velkjent for de fleste. Tidlig i desember måned kunne Oslofolk få med seg Grex Vocalis og deres fremførelse av verket i Uranienborg kirke. Nå er turen kommet til Stavanger og Domkirken, der Stavanger Symfoniorkester har invitert inn en rekke fremtredende solister, blant annet sopranen Nancy Argenta. Dirigent for kvelden er Robert King fra barokkorkesteret The King’s Consort.

Stavanger Symfoniorkester

Händels (1685 – 1759) oratorium Messias (1741) skildrer profetien om Messias´ankomst til jorden i Jesu skikkelse, hans lidelse, oppstandelse og himmelfart og til slutt hymnen til livets triumf over døden. For mange har dette verket blitt en juletradisjon. Selv kalte Händel det “et nytt sakralt oratorium” og dedikerte det til en veldedighetskonsert til inntekt for et sykehus i Dublin.

Blant årets solister finner vi Nancy Argenta. Hun debuterte i 1983, og har siden den gang markert seg som en av de ledende sopranene i verden. Hun har en repertoarliste som strekker seg over tre århundrer, og inkluderer både orkesterfremførelser og kammermusikk. Argenta arbeider ofte sammen med dirigenter som Pinnock, Hogwood og Gardiner. Hun har hatt opptredener med bl.a. Toronto og Montreal Symphony Orchestra, City of Birmingham Symphony Orchestra og Sydney og Melbourne Symphony Orchestra. Argenta har kontrakt med EMI/Virgin, og har bl.a. gjort innspillinger av Bachs Johannes-pasjon, h-mollmessen og Mozarts Requiem. Hun opptrer også ved en rekke festivaler i Europa, deriblant Aix-en-Provence, BBC Proms og Schleswig-Holstein.

Mezzosopranen Catherine King started sine musikkstudier ved Trinity College i Cambridge, England, der hun fikk et stipend. Senere fulgte studier i London, ved Guildhall School of Music and Drama hos Josephine Veasey. King har en repertoarliste som strekker seg over flere århundrer, fra samtidsmusikk tilbake til det 11. århundre. Repertoaret dekker flere språk, i tillegg til ulik fremførelsespraksis. Utenom sine aktiviteter innen tidlig musikk, deltar Catherine King også i oratorieoppsetninger, både med verk av Bach, Mozart og Händel, men også store verk som Elgars Music Makers og Verdis Requiem. King har gjort en rekke innspillinger, i de seneste årene med et variert program. Hennes siste prosjekt i studio gjelder en innspilling av Bachs arier for en mezzo.

Anders J. Dahlin ble født i 1975 i Leksand i Sverige. Han studerte ved musikkonservatoriet i Falun og senere ved Norges Musikkhøgskole i Oslo. Han studerer nå ved Kongl. Danske Musikkonservatorium i København. Dahlin har allerede sunget med de ledende orkesterne i Skandinavia, og deltatt på flere festivaler i Europa. Han har deltatt i fremførelser av bl.a. Mozarts Requiem og Kroningsmesse, Bachs h-mollmesse, Mattheus-pasjon og Johannes-pasjon og Händels Messias. I 1998 deltok han i Den Norske Operas oppsetning av Glassmenasjeriet, og i Tryllefløyten som Tamino i Trondheim. I 2002 har han opptredener i Spania, Italia og Nederland sammen med Frans Brüggen og hans Orchestra of the 18th Century.

Den unge tyske bassbarytonen Christian Hilz gjorde sine musikkstudier i Essen hos prof. Stämpfli, i tillegg til å delta på mesterklasser hos bl.a. Elisabeth Schwarzkopf og prof. Kurt Moll. Siden 1993 har han opptrådt i konserter og oratorier bl.a. i Schleswig-Holstein, Luzern Festival, Festival Oude Muziek Utrecht, Bachfest Leipzig og Ansbach Bachwochen. Han har samarbeidet med dirigenter som Rifkin, Parrott og Penderecki, og orkestre som Munich Philharmonic Orhcestra, Cologne Radio Orchestra, New York Bach Ensemble og Seattle Baroque Orchestra. Hilz har deltatt på turneer i Europa, USA og i Sør-Amerika. Hans repertoarliste omfatter lieder av Brahms, Schumann, Schubert, Mahler og Vaughan Williams. Hilz synger opera fra barokken og frem til musikk av samtidskomponister.

Til å dirigere har fått Robert King. Han er en av Storbritannias ledende dirigenter innen tidlig musikk. Han begynte sin musikalske karriere som barn i Choir of St John¹s College i Cambridge, England. Han studerte videre ved Cambridge University og dannet i 1980 barokkorkesteret The King’s Consort. De har platekontrakt med Hyperion, og har til sammen gjort over seksti innspillinger. Flere av disse har vunnet internasjonale priser.

Medvirkende er som vanlig Stavanger Symfonikor. Koret har fått svært gode kritikker for sine oppsetninger de senere årene. Odd Sveinung Johnsen står for korinnstuderingen.

Etter årets fremføring vil Stavanger Symfoni Orkester ta en Messias-pause før neste framførelse av verket i desember 2003.

Messias framføres torsdag 13. og fredag 14. desember kl 19.30 i Stavanger Domkirke. Kun få billetter igjen til begge dagene.

Publisert:

Del: