av:

Publisert:

Del:

Fjorårets nybrottsarbeid er nå utvidet til et fireårig prosjekt.

Lillebjørn Nilsen og oversikt over streaming under Øya

Forskningsprosjektet “Sky og scene” undersøker hvordan strømmetjenester brukes under store musikkarrangement. Det startet under Øyafestivalen i fjor og blir gjentatt i år, men nå med en bredere horisont. Det som i fjor var et nybrottsarbeid med begrensede midler, er i dag blitt til et fireårig prosjekt som skal se på mange ulike sider av hvordan musikk spres, oppdages og brukes.

– Det er flere forskere involvert i dette arbeidet nå enn det var i fjor, både fra UiO og fra Telenor. Vi skal også utvide forskningsområdet til å gjelde andre arrangement enn kun Øyafestivalen – det blir mer generelt et prosjekt om hvordan livemusikk og sosiale medier fungerer sammen, sier førsteamanuensis ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo, Arnt Maasø.

Han er leder for prosjektet, sammen med professor i musikkvitenskap Anne Danielsen.

“Festivaleffekten”

Fjorårets forskning antydet at det norske publikum også i streamingalderen fortsetter å høre på album, og viste ulike eksempler på hvordan det som skjedde på scenen i middelalderparken hang sammen med hva folk ville høre på WiMP.

Et av de mer bemerkelsesverdige funnene var hvordan interessen for Lillebjørn Nilsens sanger på WiMP toppet seg akkurat samtidig med at mannen sto på scenen i Middelalderparken. Det antyder altså at “festivaleffekten” også gjelder blant dem som ikke selv er festivaldeltakere.

– I år har vi fått utvidet tilgang til informasjon om hvordan WiMPs abonnenter bruker tjenesten. Vi får ikke bare tall fra Norge, men også fra bruken i Sverige og Danmark, noe som kan gjøre det lettere å spesifisere hva “festivaleffekten” består av, sier Maasø.

Bedre datagrunnlag

WiMP har også gjort om på måten de logger bruk av tjenesten på, slik at det blir lettere å se om brukerne hører på låter fra samme album, eller bare samme artist.

– Man kan si at vi denne gang har tilgang på data som ikke bare er av økonomisk interesse, men også mer rendyrket forskningsinteresse.

I tillegg til tall fra WiMPs logger, vil forskerne også intervjue fokusgrupper bestående av folk som var gjester på festivalen.